شناسهٔ خبر: 25091352 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تمام استدلال های آمریکا برای حمله سوریه ؛ نابودی مواد شیمایی که هرگز پیدا نشد و نمی شود!/ چرا توجیه تراشی آمریکا برای روشن کردن آتش جنگ بین المللی در سوریه خریدار نداشت

علاوه بر این این سه کشور مدعي هستند كه سوریه مواد شيمايي داشته است و حمله صورت گرفته انبارهای مواد شیمیایی سوریه را از بین برده است اگر این ادعا درست باشد پس بمباران این انبارها باعث نشت مواد شیمایی و اسيب به مردم و محیط زیست می شده است ، این در حالی است که هیچ آلودگی مبتنی بر نشت مواد شیمایی در محل انبارها به وجود نیامده است .

صاحب‌خبر -
کمیل نقی پور – رجانیوز : توجیهات آمریکا برای حمله به سوریه همچنان مورد انتقاد برخی رسانه ها و کارشناسان قرار دارد. 
 
با افزایش انتقادات نسبت به استدلال مقامات آمریکایی برای حمله موشکی به سوریه برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا اعتراف کردند که واشنگتن بدون داشتن اطمینان از اینکه دولت دمشق از گاز شیمیایی «سارین» علیه غیرنظامیان استفاده کرده، به سوریه حمله کرد.
 
سی ان ان روز چهارشنبه گزارش داده است : 
یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است:‌ «به ویژه در حمله‌ای به این شکل، بدون دسترسی فیزیکی به قربانیان و محل، فرایند [بررسی] سخت و طولانی است. بنابراین ما مجبور بودیم تا با نزدیک‌ترین همپیمانان خود به سرعت وارد همکاری شویم تا از تصاویر اطلاعاتی اطمینان حاصل کنیم و سیاستگذاران را برای انتخاب بهترین  اقدام عملی توانمند سازیم.»
 
سی‌ان‌ان ادامه داد، آمریکا تحلیلی از نمونه‌های آزمایشی داشت که وجود گاز کلر و سارین را نشان می‌داد اما مقامات اطلاعاتی آمریکا به سی‌ان‌ان گفتند که واشنگتن نتوانسته بود به طور مستقیم، این نمونه‌های آزمایشی را از صحنه حادثه به دست آورد. نمونه‌هایی به صورت قاچاق بیرون آمده بودند اما جامعه اطلاعاتی آمریکا اطلاعات منسجمی از مبدأ این مواد شیمیایی و اینکه در تمامی مدت این مواد در اختیار چه کسانی بوده‌اند، در دست نداشت.
 
علاوه بر این توجیه تراشی مقامات آمریکایی از جنبه حقوقی نیز زیر سوال است. 
 
امريكا ، انگليس و فرانسه  در حالی مدعي هستند كه سايت هاي هدف موشك ها مربوط به سلاح شيمايي بودند که طبق كنوانسيون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی( cwc) بايد در خواست بازرسي اتهامي (challenge inspection) ميكردند و بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیاییبه ( opcw )  به این کشور عازم مي شدند چون سوريه یکی از اعضای این سازمان است.
 
از سوی دیگر با توجه به اينكه تمام سلاح هاي اعلامي در اماكن تحت كنترل دولت سوريه پس از پوستن به معاهده cwc توسط امريكا و تعدادي كشور هاي غربي به خارج از كشور برده و تخریب شده بود. این موضوع به تاییبد بازرسان سازمان منع سلاح شیمیایی و سازمان ملل رسیده بود بنابراین با توجه به گزارش سازمان های بین اللمی در موارد پیشین گذشته درباره استفاده تروریست ها از سلاح شیمیایی انچه يافت شود تحت كنترل تروريست ها بوده است .بار ها رسما دولت سوريه به سازمان opcw نگراني از خطر استفاده تروريست ها از مواد شيمايي در مناطق خارج از كنترل دولت را گوش زد كرده بود. بنابر این سه كشور امريكا و فرانسه و انگليس ضمن نقض منشور سازمان ملل متحد در واقع بر خلاف معاهده منع ازمايشات شيميايي بدون طي مراحل قانوني و كانال رسمي سازمان opcw به يك كشور عضو حمله كرده اند. علاوه بر این این سه کشور مدعي هستند كه سوریه مواد شيمايي داشته است و حمله صورت گرفته انبارهای مواد شیمیایی سوریه را از بین برده است اگر این ادعا درست باشد پس بمباران این انبارها باعث نشت مواد شیمایی و اسيب به مردم و محیط زیست می شده است ، این در حالی است که هیچ آلودگی مبتنی بر نشت مواد شیمایی در محل انبارها به وجود نیامده است . 
 
 

نظر شما