شناسهٔ خبر: 25090953 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

400 میلیارد ریال تسهیلات کشاورزی در قشم پرداخت شد

قشم - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی قشم گفت: سال گذشته 400 میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی و شیلات روستایی تخصیص یافت که به 35 متقاضی عمده روستایی تعلق گرفت.

صاحب‌خبر -

مالک یزدان پناه عصر پنجشنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قشم افزود: همچنین در اسفندماه سال 1396، اعتباری معادل 300 میلیارد ریال به 28 طرح مصوب در بخش کشاورزی اختصاص یافت که برای دریافت وام به بانک معرفی شدند.
وی ادامه داد: این طرح ها در زمینه کشاورزی، پرورش میگو، ماهی و صنایع تبدیلی وابسته به ثبت رسید که بیش از 2 هزار و 400 هکتار زمین به آن اختصاص می یابد.
یزدان پناه افزود: در سال گذشته همچنین بر اساس سیاست های توسعه کشاورزی، تقاضا برای پرورش حدود 200 نفر شتر و چهار هزار راس بز «تالی» به ثبت رسید.
وی اظهار داشت: پارسال در راستای تامین کالاهای اساسی 360 تن مرغ منجمد و 25 تن گوشت قرمز منجمد به نرخ دولتی توزیع شد که هم اکنون نیز این طرح ادامه دارد.
یزدان پناه افزود: طرح آموزش و اجرای اصلاح نژاد 65 راس دام سبک با هدف افزایش تولید گوشت در روستای «کوشِه» با اعتبار 100 میلیون ریال در سال گذشته انجام شدکه این طرح هنوز ادامه دارد.
37 هزار راس دام سبک، یک هزار و 500 نفر شتر و چهار هزار راس گاو در قشم وجود دارد.

**کشف 36 تن قاچاق میوه و دام
مدیر جهاد کشاورزی قشم تصریح کرد: در سال 1396 با محوریت دریابانی قشم و با همکاری این مدیریت و شبکه دامپزشکی شهرستان 36 تن میوه و دام قاچاق کشف و ضبط شد.
یزدان پناه خاطرنشان کرد: طبق قانون ورود تمامی میوه ها به جز موز، آناناس، نارگیل و انبه به داخل کشور از هر مکان و به هر شکل ممنوع است.

**بررسی 380 پرونده ملکی
مدیر جهاد کشاورزی قشم گفت: سال گذشته 380 مورد پرونده ملکی بررسی و در 150 مورد منجر به صدور سند مالکیت شد.

**توزیع پنج هزار اصله نهال خرما در جزیره قشم
یزدان پناه اذعان کرد: در سال گذشته با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم پنج هزار نفر نهال کشت بافت خرما و 100 اصله زیتون گودا (زیتون محلی قشم) به صورت رایگان در سطح این جزیره توزیع شد.
وی ارزش هر نفر خرما را حدود 120 میلیون ریال دانست و افزود: نخل های توزیع شده از نوع خِلاص، خِنیزی، بِرحی و غیر آن بوده است.
یزدان پناه در ادامه سخنان خود گفت: در سال گذشته 30 هزار متر زمین برای کشت غیر خاکی توت فرنگی با اعتبار هشت میلیارد ریال واگذاری شد که 2 میلیارد ریال از آن از محل یارانه دولت و مابقی توسط بخش خصوصی تامین شد.
وی افزود: همچنین 2 واحد صنعتی گوشت قرمز با ظرفیت 200 و 100 راس گوساله مجوز های لازم را دریافت کردند که در مجموع چهار هزار و 500 متر مربع در روستاهای تُنبان و باغ بالا و 6 میلیارد ریال تسهیلات به آن ها اختصاص یافت.
مدیر جهاد کشاورزی قشم تصریح کرد: همچنین سال گذشته طرح گسترش یک واحد پرورش قارچ در روستای سُهیلی از چهار سالن به هفت سالن با اعتبار 2 میلیارد و 500 میلیون ریال تصویب شد.
وی گفت: در بخش پرورش ماکیان نیز یک واحد سنتی پرورش 1900 قطعه پرنده از قبیل بلدرچین، مرغ بومی، شترمرغ و کبک با اعتبار یک میلیارد و 100 میلیون ریال به بهره برداری رسید.
در شهرستان قشم 500 هکتار زمین زیر فعالیت های کشاورزی، شیلات و امور دامی قرار دارد و 6 هزار و 620 بهره بردار در این بخش فعال هستند.
7500/2094

نظر شما