شناسهٔ خبر: 25090663 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر عامل صندوق احیا میراث فرهنگی:

۵۰ بنای تاریخی کشور امسال مرمت و احیاء می شود

گرگان- مدیرعامل صندوق احیا میراث فرهنگی از مرمت و احیاء ۵۰ بنای تاریخی در سالجاری خبر داد و گفت: همزمان با بهره برداری از بناهای ارزشمند هفته فرهنگی استان ها برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عصر پنج شنبه بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در مدرسه تاریخی تقوی در بافت گرگان با حضور مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال شهروندان گرگانی همراه بود، از کتاب استرآباد در قاب عبدالله میرزا قاجار نوشته محمود اخوان پژوهشگر میراث شفاهی گرگان رونمایی شد.

تجلیل از حافظان و مالکان بناهای تاریخی و فعالان میراث فرهنگی و افتتاح پایگاه ملی بافت تاریخی استرآباد (گرگان) در خانه تاریخی مفیدیان از برنامه های جانبی این مراسم بود.

در این مراسم ابتدا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از میراث فرهنگی به عنوان یکی از تصلی ترین موضوعاتی که امروزه برآن تاکید می شود نام برد و گفت: در این روز گرد هم آمده ایم تا هم بر حفظ و صیانت از بناهای تاریخی تاکید کرده و هم اعلام کنیم میراث برای همه ما ارزشمند است.

ابراهیم کریمی تاکید کرد: اگر این بناهای تاریخی ضمن حفاظت و صیانت، احیاء شوند، می توانند در توسعه و پیشرفت استان نقش کلیدی ایفا کنند.

وی با اشاره به نقش پررنگ اداره کل راه و شهرسازی در احیاء برخی از خانه های تاریخی گرگان مانند سرای باقری ها، بیان کرد: بافت گرگان یکی از زنده ترین بافت های تاریخی کشور است و می توان با احیاء بناهای تاریخی این بافت ارزشمند بر پویایی و زنده تر بودن آن افزود.

نیازمند مرمت فرهنگی در بافت های تاریخی هستیم

همچنین معاون میراث فرهنگی گلستان با اشاره به تاریخچه تشکیل ایکوموس و شورای بناها و انتخاب ۲۹ فروردین به عنوان روز جهانی بناهاو محوطه های تاریخی یادآور شد: امسال شورای بناها شعار «میراث برای همه نسل هاست» را به عنوان شعار بین المللی انتخاب کرده است.

جاوید ایمانیان به اهداف تشکیل شورای بناها اشاره و اظهار کرد: مهم ترین هدف این شورا اشاعه فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و ترغیب و تشویق مردم به صیانت، حفاظت، مرمت و احیاء بناهای تاریخی است.

وی با یادآوری این که جمع آوری اسناد تاریخی در حوزه حفاظت و مرمت از دیگ اهداف تشکیل این شورا بوده است، ادامه داد: میراث فرهنگی در نسل های گذشته به صورت شفاهی منتقل شده و بسیاری از دانش های بومی از طریق استاد و شاگرد به نسل بعد انتقال می یافت.

ایمانیان با تاکید بر این که اختلاف و شکاف بین نسلی در انتقال میراث فرهنگی یکی از مشکلات اساسی این حوزه است، متذکر شد: امروزه دیگر این روش کارآیی ندارد، زیرا نسل امروز نمی تواند با نسل گذشته ارتباط برقرار کند و نسل آینده نیز نخواهند توانست با نسل امروز ارتباط داشته باشند.

وی تاکید کرد: برای ماندگاری بناها و محوطه تاریخی باید مانند سایر کشورهای توسعه یافته، میراث فرهنگی با دانش گذشته و دانش امروزی در هم آمیخته شود تا سبب پایداری شود.

وی با بیان این که یک بافت تنها با کالبد ارتباط ندارد، گفت: فراکالبد شامل ارتباط اجتماعی، باورها، فکر، نگرش و خاطره هایی که ساکنان یک بافت که به فرهنگ آن تعلق دارند و ... در کنار کالبد یک بافت را تشکیل می دهند.

معاون میراث فرهنگی گلستان با تاکید بر این که مشکل بافت های تاریخی شهرها تنگی خیابان های آن نیست و اگر اخلاقیات انسانی به جامعه بازگردد بناهای تاریخی ما احیاء می شوند، بیان کرد: ما برای احیاء بافت های تاریخی نیازمند تغییر نگرش هستیم و به مرمت فرهنگی نیاز داریم.

هفته فرهنگی گلستان خردادماه برگزار می شود

سپس مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که امسال ۵۰ بنای تاریخی در کشور مرمت و احیاء می شوند از برگزاری هفته فرهنگی استان ها در بناهای تازه احیاء شده خبر داد.    

پرهام جانفشان با بیان این که امروز نخستین خانه تاریخی احیاء شده در سال جدید در شهرستان ابرکوه به بهره برداری رسید، گفت: از امروز هفته فرهنگی استان یزد برگزار می شود.

وی با بیان این که در خردادماه سرای باقری ها در بافت تاریخی گرگان احیاء می شود، افزود: همزمان هفته فرهنگی گلستان هم برگزار می شود.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۵ بنای تاریخی با اعتبارات صندوق احیاء مرمت و بازسازی شده اند از مرمت و احیاء ۳۵ بنای تاریخی دیگر تا پایان سال خبر داد.

مدیر عامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر این که فرهنگسازی و آموزش باید در کنار مرمت، تجهیز و نگهداری بناهای تاریخی مورد توجه ویژه قرار گیرد از تشکیل آکادمی صندوق احیا و چاپ نخستین مجله آموزشی خبر داد.

بافت فرسوده در کشور نداریم

جانفشان با تاکید بر این که در کشور بافت فرسوده نداریم، اضافه کرد: تمامی بافت های موجود به دلیل رسیدگی نشدن به سمت فرسودگی پیش می روند و در شرایطی که تمام آن ها بافت تاریخی هستند و یک گنج محسوب می شود.

وی با تاکید بر این که بافت تاریخی یک شهر موتور محرک ثروت و رشد اقتصادی آن شهر است، تصریح کرد: صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، آمادگی دارد تا طرح مرمت، تصویب و تغییر کاربری خانه ها، حمام ها، کاروانسراها و قلعه های تاریخی را به صورت رایگان انجام دهد و دولت نیز متقاضیان را جهت دریافت تسهیلات کم بهره به بانک های عامل معرفی می کند.

وی یادآور شد: هم اکنون در ایران بیش از یک میلیون بنا و میراث فرهنگی وجود دارد که تنها ۳۲ هزار اثر آن به ثبت ملی رسیده و ۲۲ اثر هم در یونسکو به ثبت رسانده ایم که بر این اساس، یازدهمین کشور تاریخی دنیا هستیم.

جانفشان متذکر شد: هر گاه فرهنگ احیا بناهای تاریخی با هدف توسعه و گسترش اقتصادی در بین مردم و به عنوان یک دغدغه اساسی مسئولان نهادینه شود، می توان در راستای بحث اقتصاد مقاومتی، از پتانسیل زیاد این بخش استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی گرگان به لحاظ زنده بودن و سکونت و تردد مردم در آن و همچنین ارتباط نزدیک با هسته مرکزی و بازار اصلی شهر، یک بافت بی نظیر در کشور است، زیرا ما در بسیاری از شهرها، باید مردم را تشویق و ترغیب به سکونت در بافت قدیم کنیم.

نظر شما