شناسهٔ خبر: 25089944 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

شرایطی که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند

ممکن است شما از بسیاری موارد که موجب تشکیل پلاک در سرخرگ ها می شوند و سیاهرگ ها را تضعیف می کنند، آگاه نباشید که این شرایط می توانند پیامدهایی جدی و افزایش خطر سکته مغزی را به همراه داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، اگر سرخرگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ های یک فرد بزرگسال پشت سر هم قرار بگیرند حدود 2.5 برابر دور کره زمین امتداد خواهند یافت.

 این میزان قابل توجه از رگ های خونی ممکن است با گرفتگی، فرسایش و آسیب دیدگی مواجه شوند. زمانی که سرخرگ ها سخت می شوند، سیاهرگ ها متورم می شوند یا جریان خون مختل می شود، ممکن است عوارض سلامت مختلفی شکل بگیرند که بسیاری از آنها به طور بالقوه مرگبار بوده یا می توانند به ناتوانی دائمی منجر شوند.

ممکن است شما از بسیاری موارد که موجب تشکیل پلاک در سرخرگ ها می شوند و سیاهرگ ها را تضعیف می کنند، آگاه نباشید که این شرایط می توانند پیامدهایی جدی و افزایش خطر سکته مغزی را به همراه داشته باشند.

بیماری عروق کرونر

این بیماری یکی از شناخته شده‌ترین دلایل افزایش خطر سکته مغزی محسوب می شود. جدا شدن یک تکه از پلاک و مسدود شدن یک سرخرگ می تواند جریان خون را به طور کامل متوقف کرده و به شکل گیری حمله قلبی منجر شود. این شرایط خطر سکته مغزی را دو برابر می کند.

بیماری عروق محیطی (PAD)

این بیماری به واسطه تشکیل پلاک در سرخرگ هایی که خون مورد نیاز دست ها و پاها را تامین می کنند، تعریف می شود. در این شرایط احساس درد یا خستگی در پاها هنگام پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها شکل می گیرد. ابتلا به بیماری عروق محیطی می تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

بیماری عروق کاروتید

این بیماری را می توان مسیری سریع به سوی سکته مغزی در نظر گرفت. این بیماری به واسطه مسدود شدن یکی از سرخرگ های کاروتید با یک تکه پلاک شکل می گیرد که کاهش یا توقف کامل جریان خون به مغز را موجب می شود.

آنوریسم

هر یک از بیماری های بالا می توانند به یک آنوریسم منجر شوند. زمانی که دیواره سرخرگ تضعیف شده و همانند یک بادکنک باد می شود، ممکن است کشیدگی تا حدی ادامه یابد که به پارگی و خونریزی داخلی منجر شود. یک سکته مغزی تهدیده کننده زندگی به واسطه پارگی یک آنوریسم مغزی رخ می دهد. آنوریسم ها می توانند همانند بمب های ساعتی پنهان باشند و تا زمان پارگی رگ موجب هیچ نشانه یا علامتی نشوند.

نارسایی مزمن وریدی (CVI)

زمانی که دریچه های موجود در یک سیاهرگ عملکرد درستی ندارند، جریان خون به سمت قلب متوقف شده و در پاها تجمع می کند. نارسایی مزمن وریدی می تواند به واسطه یک لخته خون شکل بگیرد و ممکن است در نتیجه یک سبک زندگی کم تحرک رخ دهد.

آمبولی ریوی

گاهی اوقات یک لخته خون در پاها به حرکت درآمده، وارد ریه ها شده و یک سرخرگ ریوی را مسدود می کند. در صورت عدم درمان به موقع، آمبولی ریوی زندگی فرد را در معرض تهدید قرار می دهد.

ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)

استراحت طولانی مدت در رختخواب، یا نشستن های طولانی مدت، مانند مسافرت های هوایی طولانی، می توانند جریان خون را کند کرده و لخته های خون در سیاهرگ های عمقی، به طور معمول در پاها، شکل بگیرند. اگر لخته خون حرکت کرده و وارد ریه ها شود موجب آمبولی ریوی می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر مواردی که به آنها اشاره شد می توانند به صورت مستقیم به یک سکته مغزی منجر شوند. آگاهی از نشانه های هشدار دهنده و مراجعه سریع به پزشک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، دست ها یا پاها

سردرگمی ناگهانی، دشواری در صحبت کردن یا درک گفتار

مشکلات بینایی ناگهانی یا تاری دید در یک یا هر دو چشم

دشواری در راه رفتن، سرگیجه یا از دست دادن هماهنگی

سردرد شدید ناگهانی بدون دلیل مشخص

نشانه های زیر می توانند در تشخیص سریع سکته مغزی به شما کنند:

افتادگی صورت

ضعف دست ها

مشکل گفتاری

چگونگی پیشگیری از مشکلات سیاهرگی و سرخرگی

واژه مهم در این زمینه «پیشگیری» است. برخی از این مشکلات قابل درمان هستند، اما برخی از آنها شانس دوباره ای در اختیار انسان قرار نمی دهند.

اگر مجبور هستید ساعات طولانی به کار بپردازید و ورزش نمی کنید، توجه داشته باشید که مطالعات نشان داده اند که فعالیت جسمانی مهم‌ترین تغییر در سبک زندگی برای پیشگیری از خطر حمله قلبی و سکته مغزی است.

نظر شما