شناسهٔ خبر: 25089813 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو:

18 طرح برای تامین آب و برق خوزستان اجرا می شود

اهواز- ایرنا- وزیر نیرو گفت: با اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال 18 طرح برقابی برای تامین آب و برق خوزستان اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا رضا اردکانیان روز پنجشنبه در حاشیه آیین بهره برداری از فاز دوم نیروگاه مارون و آبگیری آزمایشی سد تنظیمی آریوبرزن در شهرستان ایذه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سفر فشرده و دو روزه خود به خوزستان شاهد بهره برداری و کلنگ زنی 18 طرح عمرانی در حیطه مسئولیت‌های وزارت نیرو در خوزستان بودیم.
وی افزود: امید می رود آب آشامیدنی سالم و انرژی مطمئن و پایدار و منابع آب مناسب برای بخش‌های مختلف خوزستان با اجرای این طرح های موثر فراهم شود.
وی تصریح کرد: با آغاز به‌کار این طرح‌های بزرگ، شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در وسعت بیشتری در اختیار مردم قرار می گیرد.
اردکانیان با اشاره به بهره برداری از فاز دوم نیروگاه مارون و سد تنظیمی آریوبرزن در بهبهان اظهار کرد: برای این دو طرح اعتباری بالغ بر 10 میلیون یورو صرف شده و امید است هر چه زودتر بخش‌های دیگر طرح‌های مرتبط با این مجموعه‌ها به ثمر برسد.
وزیر نیرو گفت: امسال نسبت به سال گذشته، آب موجود مخازن سدهای کشور حدود 23 درصد کمتر شده است که اهمیت حفظ و مصرف بهینه این سرمایه ملی را بیشتر از افزایش می دهد.
وی بیان کرد: همچنین از آغاز سال آبی 96 - 97 تا 28 فروردین ماه سال جاری، مجموعه بارش‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 44 درصد کاهش داشته که این نشان از فرا رسیدن تابستان سختی است.
اردکانیان گفت: اطمینان دارم با توجه به هوشیاری، آگاهی و همکاری مردم از هم ‌اکنون مراقبت‌های لازم در مصرف آب در بخش‌های مختلف صورت می گیرد و مردم با دقت کافی کاهش منابع آبی را میان بخش‌های مختلف تقسیم خواهند کرد.
وی ادامه داد: این خشکی و خشکسالی، غیرمترقبه و حادث نیست بلکه ما در اقلیمی خشک زندگی می‌کنیم و جهان نیز به سمت گرمتر شدن و منابع آبی به سمت کمتر شدن می رود که باید پیش بینی های لازم انجام شود.
وزیر نیرو با اشاره به وضعیت آب کشاورزی در کشور گفت: در زمینه آب کشاورزی که اصلی ‌ترین بخش مصرف آب کشور است، باید به سمت کشت‌هایی با آب بری کمتر رفته و سعی کنیم بهره‌ وری آب را افزایش دهیم و محصول خشک بیشتری از آب کمتر به دست بیاوریم.
اردکانیان افزود: با این اقدام بی شک می‌توانیم نه تنها جمعیت فعلی، بلکه جمعیت‌های بیشتر را نیز در رفاه و آسایش مدیریت کنیم اما شرط اصلی آن پذیرش این واقعیت است که ما باید با کم‌آبی سازگار شویم.

** پروژه انتقال آب شمال خوزستان چهار سال طول می کشد
وزیر نیرو گفت: اتمام عملیات اجرایی طرح بزرگ انتقال و تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان‌های شمال شرق خوزستان که از امروز آغاز شد حدود چهار سال به طول خواهد انجامید.
رضا اردکانیان در حاشیه آیین آغاز طرح انتقال آب به ایذه و باغملک در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح انتقال آب به ایذه و باغملک حدود 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این مناطق را زیر کشت خواهد برد و نقش تعیین کننده ای در اشتغال جوانان این مناطق ایفا خواهد کرد.
وی افزود: این طرح تأثیر مهمی در تأمین آب شرب سالم این مناطق خواهد داشت به طوریکه آنها را سر زنده ، امیدوار و با نشاط خواهد کرد.
وزیر نیرو گفت:برای اجرای کامل این طرح مبلغ 20 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که از محل فاینانس تأمین خواهد شد.
وی بر پیگیری مسئولان استان خوزستان و شهرستان ایذه برای تکمیل این پروژه تاکید کرد و گفت: امیدواریم همانطور که تدارک لازم برای اجرای این پروژه فراهم شد، مراحل تکمیل آن نیز انجام شود.
به گزارش ایرنا آیین شروع عملیات ساخت سامانه انتقال آب به شهرستان‌های ایذه و باغملک روز پنجشنبه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو در محل اداره آب و فاضلاب شهری ایذه برگزار شد.
مطالعات این طرح از دو سال پیش آغاز شد و بعد از مناقصه بین‌المللی به مرحله اجرا رسیده است که در این پروژه آب مصرفی 753 هزار نفر در هفت شهر و 679 روستای شمال شرق خوزستان برای مدت 30 سال تأمین خواهد شد.
با جرای کامل این طرح امکان توسعه باغات دیم به میزان 40هزار هکتار و آبیاری 18هزار هکتار اراضی کشاورزی دشتهای ایذه و باغملک فراهم می شود.
مردم شهرستان‌های ایذه و باغملک و روستاهای حومه چندین سال است از جیره بندی آب رنج می‌برند و امیدوارند با تکمیل این پروژه گامی موثر برای رفع مشکلات آنها برداشته شود.

**طرح جامع آبرسانی دزفول وارد مرحله اجرایی شد
مدیر آب و فاضلاب دزفول در حاشیه شروع عملیات اجرایی طرح های آب و فاضلاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:در راستای اجرای طرح جامع آبرسانی دزفول 2 خط انتقال آب از شمال به جنوب تا جاده شوشتر و نیز خط انتقال آب از تصفیه خانه شمال تا مخازن کوی آزادگان با اعتباری بالغ بر 159 میلیارد ریال احداث می شود.
جمال الدین برفر همچنین با اشاره به شروع عملیات اجرایی اصلاح شبکه توزیع آب و انشعاب خانگی پایگاه چهارم شکاری و تیپ 292 زرهی جمعا با اعتباری بالغ بر 74 میلیارد ریال با حضور وزیر نیرو افزود:عملیات احداث شبکه فاضلاب و انشعاب خانگی محدوده خیابانهای شریعتی ، پیام آوران ، ساحلی و 45 متری فتح المبین دزفول با 230 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
وی افزود:با بهره برداری از این طرحها گام بزرگی در زمینه توسعه و تامین آب آشامیدنی مردم دزفول در راستای طرح جامع آبرسانی و نیز احداث شبکه فاضلاب در این شهرستان برداشته می شود.
به گزارش ایرنا با حضور وزیر نیرو 2 مخزن ۳۰هزار متر مکعبی ذخیره آب آشامیدنی به منظور کاهش افت فشار آب در برخی نقاط دزفول به بهره برداری رسید.
همچنین عملیات آبرسانی به شهر سالند و روستاهای بخش سردشت با حضور رضا اردکانیان آغاز شد و فاز اول مجتمع آبرسانی به روستاهای بنه حاجات ، دهنو ، باقر ، عبدعون ، تامین آب روستاهای سربیشه ، فیروزآباد و بنه قیصر و روستاهای ماهور برنجی و میدان افتتاح شد.
وزیر نیرو همچنین ساختمان امور آب شمالغرب خوزستان را که با اعتباری افزون بر 20 میلیارد ریال ساخته شد افتتاح کرد.
از حدود 500 هزار نفر جمعیت شهرستان دزفول 330 هزار نفر در شهر دزفول سکونت دارند.
9434/6064/7152/7278

نظر شما