شناسهٔ خبر: 25089240 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قم| حوزه به بهانه بدعت از ابداع فقهی و نگاه روز به مسائل نمی‌تواند جلوگیری کند

R7854/P1377/S6,62/CT11

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمی‌توانیم به بهانه بدعت از ابداع فقهی و نگاه روز به مسائل جلوگیری کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مبلغی امروز در مراسم نکوداشت صاحب جواهر" عیار فقاهت" که در مدرسه آیت‎الله‎العظمی گلپایگانی در قم برگزار شد به ابعاد مختلف علمی صاحب جواهر اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی تأثیرات صاحب جواهر را در علوم مختلف موردبررسی قرار می‌دهیم، نمی‌توانیم نقش صاحب جواهر را در ادبیات فقهی شیعه در نظر نگیریم.

وی صاحب جواهر را در ادبیات فقهی دارای سبک دانست و افزود: وی ادبیات غنی و قوی را در حوزه فقه بنا نهاد و در این حوزه شاگردان و بزرگان از سبک ادبی وی  پیروی کرده و غنای ادبی ویژه‌ای ایجاد شد که باید در بررسی ابعاد شخصیت علمی وی موردتوجه و تحلیل قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز حوزه علمیه نیازمند توجه به روش و نگرش صاحب جواهر در حوزه فقه بوده و چنانچه موردتوجه ویژه به‌عنوان یک‌رشته پژوهشی قرار گیرد نتایج علمی قابل‌توجه ای در علم فقه می‌بینیم.

وی با بررسی ادبیات فقهی صاحب جواهر خاطرنشان کرد: کتاب جواهرالکام در ضمن بیان خط‌های قرمز در استنباط فقهی کتابی مواج و غنی است که می‌توان مسائل زمان را از دل فقه سنتی آن استخراج کرده و حوزه علمیه نمی‌تواند نسبت به این کتاب و تأثیر آن در حل مسائل روز بی‌توجه باشد.

مبلغی با تأکید بر توجه به خط قرمزهای حوزه فقه بیان کرد: ما نمی‌توانیم به بهانه بدعت از ابداع فقهی و نگاه روز به مسائل جلوگیری کرده و کتاب جواهر الکلام می‌تواند در مشخص کردن این مرزبندی و جلوگیری از گذر از خطوط قرمز و بدعت بسیار مؤثر باشد.

وی نظر صاحب جواهر را در شکل‌گیری فقه جدید استخدام و تطبیق قاعده دانست و گفت: وی بر عدم محدودیت مصادیق اعتقاد نداشت و بر عنصر عدم محدودیت برای خروج از بخشی از مصادیق و عدم تطبیق قاعده بر مصادیق کار می‌کرد و حوزه نیازمند چنین نگاه به مسائل روز است.

انتهای پیام/ش

نظر شما