شناسهٔ خبر: 25089121 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نماينده ولي فقيه در كاشان:

سلامتي عامل پويايي، توسعه و پيشرفت جامعه است

نماينده ولي فقيه در كاشان از سلامتي و امنيت به عنوان دو نعمت مجهول نام برد و گفت: سلامتي عامل پويايي، حركت، توسعه و پيشرفت جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي پيش از ظهر امروز در ديدار اعضاي مجمع خيرين سلامت شهرستان كاشان، سلامت در نگاه توحيدي و فلسفه خلقت و آفرينش را بحث اساسي دانست و گفت: سلامت از نگاه اسلام يكي از مسائل حياتي بشر است.

وي از سلامتي و امنيت به عنوان دو نعمت مجهول نام برد و با اشاره به اينكه سلامتي عامل  پويايي، حركت، توسعه و پيشرفت جامعه است افزود: جامعه اي كه مردم و جوانان آن از نعمت سلامت برخوردار باشند تمامي اركان آن در همه بخش هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و علمي پويا و فعال خواهد بود.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به توصيه و تأكيد اسلام برسلامت جسم و روح انسان، اظهار داشت: تعذيه سالم پايه و اساس سلامت از نگاه آيات قرآن است و اين درحالي است كه فرهنگ تغذيه در جامعه ما فرهنگ صحيحي نيست.

آيت الله نمازي گفت: مواد غذايي به دليل خارج بودن از بدن انسان با جسم و بدن انسان بيگانه است و براي ورود به بدن بايد بعد آزمايش و سلامت آن تأييد شود در غير اين صورت سلامت انسان را به خطر خواهد انداخت.

وي پايه و اساس و ماندگاري و تداوم سلامت را در گرو تغذيه سالم و ميزان مصرف آن دانست و ابراز داشت: در بحث كيفيت و كميت مواد غذايي بايد فرهنگ سازي شود و از مصرف غذاهاي غربي كه مهمترين عامل چاقي و توسعه بيماري ها است خودداري شود.

نماينده ولي فقيه در كاشان مواد غذايي وارداتي را مورد تأييد ندانست و گفت: زندگي ماشيني امروز و اشتغال زن و شوهر در بيرون از خانه، گرايش خانواده ها به سمت و سوي غذاهاي سرد و منجمد و آماده كه منشا تمامي بيماري ها است برده است.

آيت الله نمازي گفت: در صورت توسعه فرهنگ تغذيه براساس آيات و روايات اسلام در آموزش و پرورش و مراكز آموزشي در توسعه فرهنگ تغذيه سالم براي داشتن جامعه اي پويا و سالم موفق خواهيم بود.

وي درادامه تأسيس مجمع بانوان خير سلامت كاشان را در تهيه و آماده شدن زيرساخت هاي بخش سلامت منطقه كاشان موثر و تأثيرگذار خواند و افزود: مشاركت بانوان خير در تهيه زيرساخت هاي بخش سلامت شهرستان سبب خواهد شد تا آقايان براي مشاركت در امر سلامت جامعه بيشتر تشويق و ترغيب شوند تا از غافله بانوان خير عقب نمانند.

به گفته وي، تأثيرگذاري بانوان خير براي مشاركت در امور خيريه از جمله بيمارستان سازي، مدرسه سازي، مسجد سازي، مصلا سازي و ديگر امور خيريه بيشتر از آقايان خير است.

نماينده ولي فقيه در كاشان همچنين خطاب به اعضاي مجمع خيرين سلامت گفت: قدر اين لباس خدمت را كه خداوند براي كمك به بيماران نيازمند بر اندام شما پوشانيده است بدانيد و از اين فرصت براي تلاش بيشتر به بيماران نيازمند و تهيه زير ساخت هاي بهداشتي و درماني كاشان استفاده كنيد.

ابراهيم كوچكي رييس دانشگاه علوم پزشكي كاشان  نيز در ابتداي اين ديدار تشكيل شوراي زنان مجمع خيرين سلامت را از دستاوردهاي مجمع خواند و افزود: شناسايي بانوان خيرين كاشاني و استفاده از آنها براي تهيه زيرساخت هاي بخش بهداشت و درمان منطقه كاشان يكي از مهمترين فعاليت هاي شوراي زنان مجمع خيرين سلامت است.

وي احداث بيمارستان مشاركتي بقيه الله الاعظم كاشان با كمك خيرين سلامت را مهم دانست و اظهار داشت: احداث و بهره برداري به موقع از بيمارستان بقيه الله الاعظم كاشان از مهاجرت اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جلوگيري خواهد اما چنانچه بيمارستان بقيه الله الاعظم كاشان به موقع احداث و به بهره برداري نرسد اعضاي هيات علمي دانشگاه به شهر همجوار كه در حال ساخت بيمارستان هزارتخت خوابي است مهاجرت خواهند كرد.

به گفته وي 50 درصد اعتبارات دولتي براي احداث اين بيمارستان در صورتي تخصيص داده خواهد شد كه خيرين سلامت كاشان 50 درصد در احداث اين بيمارستان مشاركت كرده باشند تا اين پروژه در اولويت تخصيص اعتبارات دولتي قرار بگيرد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي كاشان يادآور شد: در حال حاضر اعتبارات دولتي به پروژه هاي اولويت داري تخصيص داده مي شود كه حداقل 50 درصد پيشرفت داشته باشند.

حسين نيكزاد مدير عامل خيرين سلامت كاشان نيز گفت: فعاليتهاي مجمع خيرين سلامت كاشان براساس نيازهاي بخش بهداشت و درمان منطقه كاشان و شهرهاي همجوار انجام مي شود.

به گفته وي در سال 96 و ابتداي سال 97 تعداد 7 پروژه مشاركتي خيرين سلامت كاشان و آران و بيدگل در مناطق ازوار، مسكن مهر، آران و بيدگل، سفيد شهر، آزران و يك پروژه خير ساز آموزشي مرحوم خانم فرقاني از اساتيد دانشگاه  افتتاح و يا آماده افتتاح است.

مديرعامل خيرين سلامت كاشان، يادآور شد: قرارداد چنين پروژه جديد ديگر در نوش آباد و آران و بيدگل انجام شده است كه پيش بيني مي شود تا شهريور ماه سال جاري به بهره برداري برسد.

نيكزاد با اشاره به پيشرفت 70 درصدي بيمارستانهاي مشاركتي امام حسن(ع) در آران و بيمارستان ثامن در بيدگل گفت: با راه اندازي اين دو بيمارستان تخت هاي بيمارستاني كاشان به 1400 تخت بيمارستاني خواهد رسيد.

وي ساخت بيمارستان 280 تخت خوابي بقيه الله الاعظم كاشان را از پروژه هاي اولويت دار كاشان و جايگزين بيمارستان شهيد بهشتي كاشان دانست و افزود: بيمارستان بقيه الله الاعظم كاشان به دليل وسعت و بزرگي به 20 بخش مجزا تقسيم شده است تا خيرين بيشتري مشاركت داشته باشند و هر بخش با كمك يك يا چند خير و با نام خيرين ساخته مي شود.

مدير مجمع خيرين سلامت كاشان با اشاره به اينكه براي اضافه كردن هر تخت بيمارستاني نياز به 10 ميليارد ريال است، گفت: خيرين سلامت كاشان تعهد كمك 100 ميليارد ريالي در طول ساخت بيمارستان بقيه الله الاعظم دارند.

طاهره مازوچي رييس شورای زنان مجمع خيرين سلامت کاشان گفت: از آغاز تشكيل مجمع بانوان خير سلامت كاشان تا كنون خير كاشاني خانم فقيه  65 ميليارد ريال و خانم خير تفضلي 20 ميليارد ريال براي ساخت بيمارستان 280 تخت خوابي بقيه الله كاشان و  بخش سلامت كاشان كمك كرده اند.   

وي افزود: براي تجهيزو بازسازي آزمايشگاه پاتولوژي دانشگاه دو خير خانم عضو هيات علمي دانشگاه علوم پرشكي كاشان يك ميليارد ريال كمك كردند، ضمن اينكه بانوان خير كاشاني براي تهيه تجهيزات و بازسازي مراكز بهداشتي درماني كمكهاي نقدي داشته اند./1307/پ203/ب1

نظر شما