شناسهٔ خبر: 25089093 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

احتمال سرایت تب دلار ایران به آذربایجان

با توجه با کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی ایران، روسیه و ترکیه نسبت دلار، میزان واردات آذربایجان از این کشورها افزایش پیدا خواهد کرد و بدین ترتیب حجم خارج شدن ارز از آذربایجان هم افزایش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«قباد عباد اوغلو» اقتصاددان جمهوری آذربایجان در مورد احتمال کاهش ارزش پول ملی این کشور گفت: کاهش ارزش منات (پول ملی آذربایجان) تنها به عوامل اقتصادی بستگی ندارد بلکه عوامل سیاسی نیز در آن دخیل است. انتظار کاهش ارزش منات در کوتاه‌مدت وجود ندارد اما این کاهش غیرقابل اجتناب است. اگر قیمت نفت در جهان کاهش پیدا کند، سقوط ارزش منات خیلی زود اتفاق خواهد افتاد. یکی از عوامل کاهش ارزش منات، افزایش واردات به آذربایجان خواهد بود، به گونه‌ای که آذربایجان در حال حاضر هم با مشکل تأمین ارز برای واردات مواجه است. در سه ماهه اول امسال میزان واردات به آذربایجان نسبت به سه ماهه اول سال پیش، 45 درصد افزایش یافته است. به طوری که در سه ماهه اول سال جاری، 2 میلیارد و 192 میلیون دلار میزان واردات به آذربایجان است که این میزان در دوره مشابه سال قبل، 1 میلیارد و 512 میلیون دلار بود. یعنی بیش از 680 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

«المان رستم اف» رئیس بانک مرکزی آذربایجان در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به ثبات ارز در این کشور اعلام کرد: هیچ دلیل اساسی بر کاهش ارزش منات وجود ندارد. تقریباً یک سال است که قیمت منات نسبت به دلار ثابت مانده است. همچنین انتظار افکار عمومی برای افزایش قیمت دلار نیز کاهش یافته است. در سه ماهه اول سال جاری میلادی، ذخایر ارزی آذربایجان 2 میلیارد دلار افزایش یافته و به بیش از 44 میلیارد دلار رسیده است. اگر در قیمت جهانی نفت کاهش اساسی صورت نگیرد، ذخایر ارزی آذربایجان در سال جاری افزایش خواهد یافت.

«طغرل ماشاللی» تحلیلگر اقتصادی آذربایجان با اشاره به اینکه دولت آذربایجان در ثابت نگه داشتن قیمت ارز دخالت می‌کند، گفت: قیمت دلار از آوریل 2017 تا آوریل امسال ثابت باقی مانده است. این مسئله نشان می‌دهد که بانک مرکزی آذربایجان قیمت دلار را تنظیم و مدیریت می‌کند. چون در سال‌های گذشته قیمت دلار با افزایش حداقل 17 درصدی مواجه می‌شد. نرخ واقعی دلار بالاتر از نرخ اعلام شده است و ارزش منات حداقل 12 درصد می‌تواند کاهش پیدا کند.

«ناطق جعفرلی» تحلیلگر اقتصادی آذربایجان در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: با توجه با کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی ایران، روسیه و ترکیه نسبت دلار، میزان واردات آذربایجان از این کشورها افزایش پیدا خواهد کرد و بدین ترتیب حجم خارج شدن ارز از آذربایجان هم افزایش خواهد یافت. همچنین تولیدات داخلی کاهش می‌یابد، چرا که واردات کالای مشابه از همسایگان، خیلی به صرفه خواهد بود. از طرف دیگر جو روانی ناشی از افزایش دلار در روسیه، ترکیه و ایران باعث افزایش خرید دلار توسط مردم آذربایجان خواهد شد.

گفتنی است که به دلیل کاهش قیمت نفت، ارزش پول ملی آذربایجان در دسامبر 2015 و فوریه 2016 نسبت به دلار، با دو بار کاهش شدید مواجه شده بود، به طوری که منات نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. همچنین در 4 سال اخیر 11 بانک آذربایجان به دلیل بحران مالی و اقتصادی ورشکسته شدند.

 

نظر شما