شناسهٔ خبر: 25087719 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیوند نسل قدیم و جدید در تولد ۷۸سالگی رادیو

مراسم «ارمغان اردیبهشت» به مناسبت ۷۸ سالگی رادیو با تجلیل از دو نسل قدیم و جدید هنرمندان عرصه رادیو برگزار خواهد شد و با برنامه‌های طنز، نمایش رادیویی و اجرای موسیقی همراه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نشست خبری مراسم «ارمغان اردیبهشت» امروز (پنجشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه) با حضور محسن سلیمانی، رییس فرهنگسرای ارسباران و علیرضا دباغ، مدیرمسئول مجله فرهنگی و هنری سرزمین هنر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. قرار است این مراسم به مناسبت ۷۸ سالگی رادیو روز سه‌شنبه (۴ اردیبهشت‌ماه)  در این فرهنگسرا برپا شود.

علیرضا دباغ در ابتدای این نشست با بیان اینکه دومین سال است که مراسم «ارمغان اردیبهشت» برگزار می‌شود، گفت: ما در مجله «سرزمین هنر» دو سال است که سالگرد تولد رادیو را برگزار می‌کنیم. امسال هم تصمیم گرفتیم با همکاری فرهنگسرای ارسباران این کار را انجام دهیم به دلیل اینکه این فرهنگسرا یک نهاد دولتی و صرفا خشک نیست بلکه یک محل فرهنگی است. همچنین حضور آقای سلیمانی وجهه دیگری را به فرهنگسرا داده به نوعی که محلی مورد اعتماد برای هنرمندان است و نوع نگاه هنری آن‌ها، تمایز ایجاد کرده است. در واقع این نگاه هنری عوامل فرهنگسرا، ما را بر آن داشت که با همکاری این فرهنگسرا مراسم را برگزار کنیم.

در ادامه محسن سلیمانی با اشاره به سخنان علیرضا دباغ اظهار کرد: به لطف آقای دباغ است که می‌توانیم این نوع برنامه‌ها را در فرهنگسرا  داشته باشیم. یکی از اهداف و رسالت‌های ما بزرگداشت و همکاری با مجموعه‌های فرهنگی است. آقای دباغ فردی است که مسئولیت رادیو و رسانه را بر عهده داشته و در حال حاضر به عنوان مدیرمسئول سرزمین هنر توانسته هنر را در جمله‌ها به تصویر بکشد. در واقع این برنامه‌ها آغاز همدلی و ارتباط چندسویه با گویندگان و هنرمندان این رشته است و ما منتظر رویدادهای دیگری نیز هستیم و چه بهتر که به مناسبت تولد و انگیزشی این نوع برنامه‌ها برگزار شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم به مناسبت ۷۸سالگی رادیو این روز را شادباش بگوییم و حرکت‌مان را آغاز کنیم. 

علیرضا دباغ هم با اشاره به برنامه «ارمغان اردیبهشت» که سال گذشته برگزار شد، بیان کرد: ما سال گذشته این برنامه را به مناسبت تولد 77سالگی رادیو برگزار کردیم. در حقیقت رادیو و تلویزیون متعلق به همه مردم ایران است. البته رادیو قدمت بیشتری دارد و ۴ اردیبهشت ۷۸ سال پیش در نزدیکی منطقه سیدخندان صدایش به گوش همگان رسید. بنابراین تصمیم گرفتیم جدا از برنامه‌ای که ممکن است صداوسیما برای این روز در نظر گرفته باشد به عنوان بخش کوچکی از جامعه حرکت خودجوشی را انجام دهیم.

مدیرمسئول مجله فرهنگی و هنری سرزمین هنر به سیاست برنامه «ارمغان اردیبهشت» اشاره کرد وگفت: سیاست ما در سال قبل بر مبنای تجلیل از پیشکسوتان رادیو بود، بنابراین از ماهداد توکلی، مریم نشیبا، سرور پاک‌نشان، محمد قربانی، علی آذری ارغون، سیدمحمد سدیفی، ایرج برخوردار و بهروز رضوی تجلیل کردیم. البته افراد دیگری هم در نظر داشتیم که نشد در خدمتشان باشیم. امسال دیدار نسل قدیم و نسل جدید را به عنوان شعار انتخاب کردیم و می‌خواهیم تعدادی از افرادی که در سال‌های گذشته صدایشان از رادیو شنیده شده در کنار افرادی قرار بگیرند که در حال حاضر مشغول فعالیت در رادیو هستند. در واقع پیوند این دو نسل در دستور کار ماست و امیدواریم که برنامه به خوبی برگزار شود.

مدیر فرهنگسرای ارسباران در همین راستا اضافه کرد: برنامه‌ها و تجلیل‌های زیادی در فرهنگسرا برگزار می‌شود اما این برنامه برای افرادی است که صدایشان را به خوبی می‌شناسیم. همچنین مردم ما که سال‌ها با این صداها زندگی کرده‌اند و آن‌ها را شنیده‌اند می‌توانند با این افراد دیدار داشته باشند. در واقع اهل صداها بسیار مهجور و محجوب هستند. این برنامه می‌تواند انگیزه‌ای برای مخاطبان باشد تا لحظه‌ای با افرادی که صدایشان را  دوست دارند ارتباط بگیرند. البته شاید صاحبان صدا علاقه‌ای به دیده شدن نداشته باشند.

دباغ نیز با اشاره به آیتم‌های مراسم «ارمغان اردیبهشت» که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، تصریح کرد: جزئیات برنامه را روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد اما قرار است در این برنامه از ۱۲ نفر نسل قدیم و ۱۲ نفر نسل جدید عرصه رادیو تجلیل کنیم. همچنین از مدیران رادیو و آقای حمید شاه‌آبادی، معاون صدا دعوت کرده‌ایم که در این مراسم حضور داشته باشند. البته سال گذشته نیز  از مدیران دعوت کردیم اما شرکت نکردند. امیدواریم با رویکرد جدید آقای شاه‌آبادی حضورشان در مراسم اتفاق بیفتد و از تمام مدیران رادیو، مدیران برنامه‌سازی و کارکنان رادیو هم می‌خواهیم که در مراسم روز سه‌شنبه شرکت داشته باشند.

مدیرمسئول مجله فرهنگی و هنری «سرزمین هنر» اضافه کرد: به دلیل اینکه اول اردیبهشت‌ماه روز سعدی است و ۱۵ اردیبهشت روز شیراز نامیده شده ما در برنامه «ارمغان اردیبهشت» از یک گروه محلی-سنتی دعوت کرده‌ایم تا قطعاتی را بنوازند. همچنین از بین هنرمندان رادیو به خصوص نسل جدید که در امر موسیقی فعالیت دارند خواسته‌ایم که به صورت زنده موسیقی اجرا کنند. در بین مراسم نیز قطعات نمایشی رادیویی را به مردم تقدیم خواهیم کرد و رضا ساکی طنزپرداز هم طنزی را برای مردم اجرا می‌کند. یکی از آیتم‌های دیگر «ارمغان اردیبهشت» یادبود درگذشتگان و هنرمندان رادیو در چند ماه اخیر است که آن روز نمایش داده خواهد شد. همچنین دختری به نام فاطمه سادات حمیدی که گوینده برنامه خردسالان بوده فلوت‌نوازی خواهد کرد.

دباغ با اشاره به حامیان مالی برنامه‌ها اظهار کرد: من گله‌ای دارم از کسانی که حامی این نوع برنامه‌ها می‌توانند باشند اما نیستند. برخی که  از کارهای ویترینی حمایت می‌کنند و اسپانسر برنامه‌های پرزرق و برق می‌شوند سراغ این نوع برنامه‌ها نمی‌آیند. اگر همکاری فرهنگسرای ارسباران نبود ما با مشکل مواجه می‌شدیم و باید گفت به خصوص بانک‌ها و موسسات که تبلیغات کورکننده و کرکننده دارند از این گونه مراسم‌ کمتر استقبال می‌کنند.

او در ادامه نشست به رویکرد رسانه‌ها در مقوله هنر اشاره کرد و گفت: دو نوع رویکرد در مقوله هنر در رسانه‌های ما وجود دارد؛ یکی گرایش به چهره‌ها و نگاه لاکچری به هنرمندان است. ما در مجله چندرسانه‌ای «سرزمین هنر» که هم در نسخه دیجیتال و هم به صورت مکتوب منتشر می‌شود و همچنین در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت داریم، سعی کرده‌ایم نگاهی متفاوت به مقوله هنر داشته باشیم و از چهره‌پروری و ستاره‌پروری فاصله بگیریم. در واقع هر نوع نگاه جنجالی به هنر نه تنها باعث رشد فرهنگی نمی‌شود بلکه به ریشه‌های هنر اصیل آسیب وارد می‌کند. بنابراین در مراسم «ارمغان اردیبهشت» هم این رویکرد ما تکرار می‌شود و به تجلیل از پیشکسوتان و نسل جدید رادیو خواهیم پرداخت و تا پیوند دو نسل قدیم و جدید نباشد امکان رشد هنر وجود نخواهد داشت. همچنین باید گفت تقویت بنیه تحلیلی و انتقادی رسانه اولویت دیگری است که باعث رشد جامعه و ارتقاء سواد رسانه‌ای می‌شود.

مدیرمسوول مجله فرهنگی و هنری «سرزمین هنر» با اشاره به تاثیر پیشرفت رسانه‌های جدید در جایگاه رادیو اظهار کرد: تغییر تکنولوژی، تغییر رسانه‌های جدید را به همراه دارد. برخی از تکنولوژی‌ها، تبدیل و عوض می‌شوند مانند زمانی که نوار به سی‌دی تبدیل شد اما خود صدا باقی ماند. در واقع ضبط صوت رسانه نبود بلکه یک نوع ابزار بود اما باید گفت رادیو یک رسانه است. ممکن است با وجود رسانه‌های جدید مخاطبان خود را از دست بدهد اما به معنای نابودی رادیو نیست.

دباغ با انتقاد از استفاده اشتباه از رادیو ادامه داد: مهمترین عنصر رادیو خیال‌پردازی آن است به این معنا که فردی که این صدای زیبا را دارد چه کسی است. متأسفانه در عصر حاضر به اشتباه خیال‌پردازی را کمرنگ می‌کنند. برای مثال دوربین‌هایی را در استودیوهای رادیویی می‌گذارند و این کار اشتباهی است که از بی‌بی‌سی هم پایه‌گذاری شد. ما نیز به سمت ایجاد رادیو تصویری رفتیم اما باید اجازه دهیم که رادیو به همان شکل قدیمی خود باقی بماند.

سلیمانی هم در پایان نشست گفت: یکی از فعالیت‌های ما در ارسباران پرداختن به هنر است. بحث هم‌افزایی و هم‌پوشانی سازمان‌ها و نهادهایی که در عرصه فرهنگ فعالیت دارند مهم است. رادیو اولین رسانه ملی است که توانسته خود را حفظ کند و به نظرم هنوز زنده و تأثیرگذار است و با رویکرد جامع‌تر می‌تواند پیشرو و ماندگار باشد و می‌توانیم تخیل و تصویرسازی‌ای را که ایجاد شده بشنویم.

انتهای پیام

نظر شما