شناسهٔ خبر: 25087480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

رمزگشایی کارشناس آلمانی از دلایل خروج آمریکا از برجام و سوریه

صاحب‌خبر -
رمزگشایی کارشناس آلمانی از دلایل خروج آمریکا از برجام و سوریه

فرارو- یک کارشناس برجسته آلمانی خروج آمریکا از سوریه و برجام را با یکدیگر مرتبط دانست.

به گزارش فرارو، پرفسور یوزف برامل، کارشناس مسائل آمریکا در موسسه مطالعات سیاست خارجی در برلین، مدعی شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد و سپس برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، به آن حمله هوایی خواهد کرد.

برامل در گفت‌وگویی با الجزیره خاطرنشان کرد هدف ترامپ از خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه، دور کردن آن‌ها از دسترس ایران، در هنگام حمله به آن است. به گفته این کارشناس، حمله ترامپ به ایران، برای او در داخل آمریکا مفید خواهد بود.

برامل در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ واقعا نیروهایش را از سوریه خارج خواهد کرد، گفت: "بله، (آن‌ها را خارج خواهد کرد) تا هنگام وقوع انفجار احتمالی با ایران، از ربوده شدن یا هدف قرار گرفتن سربازان آمریکایی در میدان سوریه جلوگیری کند. من مطمئن هستم که ترامپ مصمم است در ماه می‌ آینده توافق هسته‌ای با تهران را لغو خواهد کرد و پس از آن، برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ایش، حملات هوایی به آن خواهد کرد. بنا به همین دلایل، حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه، کار خوبی نخواهد بود. ارائه کردن این تصویر از دور کردن آن سربازان به عنوان عقب نشینی، یک فهم سطحی است. زیرا این دور کردن فقط با تدارکات حمله به ایران مرتبط است. "

این کارشناس به تاثیر مسائل داخلی آمریکا بر تصمیم‌گیری‌های خارجی ترامپ هم اشاره کرد و گفت: سناریو وحشتناک برای ترامپ این است که جمهوریخواهان در انتخابات کنگره و سنا در ششم نوامبر آینده شکست بخورند. چنین سناریویی برای او مشکلات عظیمی ایجاد خواهد کرد، زیرا دموکرات‌ها بر کنگره سیطره خواهند داشت و اگر مولر به امور خطرناکی برسد که ترامپ را محکوم کند، دموکرات‌ها خواهند توانست فرآیند برکناری ترامپ را با کسب دو سوم آراء اعضای کنگره آغاز کنند. اما اگر ترامپ با بزرگنمایی خطر هسته‌ای ایران و تلاش برای مقابله با آن، بتواند بر پویایی انتخابات تاثیر بگذارد، ممکن است نتیجه انتخابات به نفع او و جمهوریخواهان تمام بشود. در تاریخ آمریکا چنین اتفاقاتی رخ داده است. جورج بوش پسر، پس از اینکه افکار عمومی را با جنگ علیه تروریسم تهییج کرد، توانست از شکست جمهوریخواهان در انتخابات کنگره سال ۲۰۰۲ جلوگیری کند.
 
رمزگشایی کارشناس آلمانی از دلایل خروج آمریکا از برجام و سوریه
یوزف برامل، کارشناس مسائل آمریکا در موسسه مطالعات خارجی آلمان

برامل در رابطه با امکان تلاش ترامپ برای جنگ با ایران گفت: "نمی‌توان در این باره با قاطعیت سخن گفت. اما تصور تمایل عربستان به اقدام نظامی علیه تهران و اهتمام اسرائیل به این امر برای کارشکنی در تبدیل ایران به یک کشور هسته‌ای، پیش‌بینی عدم ممانعت ترامپ و شاید استقبال او از حمله در صورت انجام آن توسط عربستان یا اسرائیل، را آسان می‌کند. رئیس‌جمهور کنونی آمریکا آنچه باراک اوباما انجام داد را تکرار نخواهد کرد. اوبامایی که در اثر منع عربستان و بنیامین نتانیاهو از اقدام نظامی علیه ایران با انتقادات شدیدی مواجه شد؛ لذا اگر من جای ایرانی‌ها بودم، خودم را برای آنچه در ماه‌های اندک آینده اتفاق خواهد افتاد، آماده می‌کردم. "

به گفته برامل، حمله به ایران برای ترامپ مفید خواهد بود. ترامپ به دنبال محدود کردن نفوذ ژئوستراتژیک ایران است و می‌خواهد چین که خطر اصلی برای آمریکاست، را هم محدود کند. پکن به طور اساسی بر نفت و گاز خاورمیانه متکی است و حمله به ایران، به آمریکا کمک خواهد کرد، چین را در خاورمیانه محاصره کند. منطقه‌ای که به میدان اصلی نبرد ژئوستراتژیک بین واشینگتن و پکن تبدیل شده است. به همین دلیل است که تصور خروج آمریکا از خاورمیانه، توهمی بیش نیست.

نظر شما