شناسهٔ خبر: 25085852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سریال تکراری بی‌توجهی مسئولان به شهدای گمنام؛

وضعیت تاسف‌بار یادمان شهدای گمنام بندرانزلی

خبرگزاری شبستان: مزار شهدای گمنام بندرانزلی در سایه بی توجهی مسئولان در وضعیت تاسف آور و ناگواری به سر می‌برد که سبب نگرانی جوانان انقلابی این شهرستان شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان_بندرانزلی: تدفین شهدای گمنام در جای جای ایران اسلامی که با هدف اعزام سفیران نور و گسترش فضای معنوی فرهنگ ایثار و شهادت صورت می‌گیرد متاسفانه در برخی از نقاط با بی توجهی مسئولان مربوطه و عدم رسیدگی اولیه در ساخت مزار این شهیدان گمنام روبرو گردیده است.

 

چهارم خردادماه سال 93 مردم شهر بندرانزلی میزبان 3 شهید گمنام بودند، شهدایی که با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو شد و همچنان پس از گذشت چهار سال از تشییع این شهدا، در تمام ایام سال و مناسبت‌های مختلف برنامه‌های متنوعی توسط مردم در این مکان مقدس برگزار می‌شود.

 

روزها پشت هم سپری شد و چهارمین سالگرد تدفین شهدای گمنام انزلی در راه است و علی رغم اینکه مردم ولایتمدار و شهید پرور این شهر ارادت بسیار بالایی به این مردان عشق دارند ولی ساماندهی قبور مطهر 3 شهید گمنام به سرانجام نرسیده است.

 

جای سوال است چرا در اکثر نقاطی که شهدای گمنام تدفین می‌شوند باید مردم و اصحاب رسانه به قدری پیگیری کنند تا شاید بی‌توجهی مسئولان نسبت به مهمانان که روزگاری برای میزبانی‌ آن‌ها سر و دست می‌شکستند، تغییر پیدا کند.

 

در این راستا جمعی از جوانان انقلابی شهرستان بندر انزلی که دغدغه اصلیشان تکمیل یادمان شهدای گمنام این شهرستان است طی تماسی با خبرنگار خبرگزاری شبستان خواستار درج این گزارش و پیگیری مسئولان شدند.

 

 

یادمانی که طراحی شد، اما اجرایی نشد

سینا، یکی از جوانان انقلابی انزلی با بیان اینکه امروز آرامش و امنیتمان را مرهون جانفشانی‌های شهدا هستیم، اظهار کرد: مسئولان باید بدانند چهارمین سالگرد شهدای گمنام انزلی در راه است و مزار این شهدا را دریابند.

 

وی با بیان اینکه سنگ قبر و یادمانی زیبا برای این سه دسته گل طراحی شده ولی بعد از 4سال هنوز اجرایی نشده است، افزود: متاسفانه برخی از مسئولان نسبت به شهدا بی توجه هستند.

 

این جوان انقلابی با بیان اینکه مسئولان برای کنسرت، جشن‌ها، سمینارها و برای همه چیز پول دارند اما برای فرزندان حضرت زهرا(سلام الله علیها) پول ندارند، گفت: ما از شهدا و خانواده‌هایشان شرمنده‌ایم.

 

سینا با بیان اینکه سنگ قبر کنونی شهدای گمنام شکسته شده است، تصریح کرد: آیا بهتر نیست با گذشت نزدیک به 4 سال از حضور این شهدای گمنام در بندرانزلی، با یک وحدت رویه بیش از این شرمنده شهدا نباشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: آیا بهتر نیست کمی از حرف فاصله گرفته و حق شهدای گمنام را به درستی و در شأن آنها انجام دهیم، شهدای عزیز پرستوهای گمنامی هستند که عاشقانه از تمام زندگی خود گذشتند و برای دفاع از میهن و شرف ایران اسلامی و ایجاد امنیت امروز تک تک ما، به جلگه بزرگ شهادت پیوستند و امروز وظیفه ما نگه داشتن حرمت آنها و ادامه دادن راهشان است.

 

 

رسم مهمان‌نوازی از شهدا اینگونه نیست

مریم، یکی دیگر از جوانان شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه بدون شک حضور شهدا در هر منطقه‌ای از زمین خاکی موثر است، اظهار کرد: به قول حاج حسین یکتا که می‌گفت؛ هر یک پلاک و یک تیکه استخوان هر شهید از هزار هزار تا جوان دل می‌برد.

 

وی با بیان اینکه هرکسی با هر تیپ و شخصیتی برای شهدا ارزش قائل است، افزود: باید خیلی بی انصاف بود و گفت که شهدای گمنام تاثیری روی جوان‌های ما نداشتند.

 

این جوان گفت: من بارها جوان‌هایی را بر سر مزار شهدای گمنام دیده‌ام که شاید طرز لباس پوشیدنشان به گونه‌ای بوده که فکرش را نمی کردم خیلی به این مسائل معتقد باشند، اما آمدند هم ادای احترام کردند و هم فاتحه‌ای خواندند و خیلی‌ها هم اشک ریختند.

 

مریم با بیان اینکه حرم شهدای گمنام بندر انزلی تنها نقطه امن و آرام شهر برای بچه مذهبی ها است، تصریح کرد: متاسفانه رسیدگی نکردن مسئولان به یادمان شهدا باعث ناراحتی مردم و هم به نوعی بی حرمتی به شهدا شده است.

 

وی با بیان اینکه قبل از سال 97 سنگ‌فرش‌های شهدا را کندند و همچنان به همان حالت باقی مانده است، خاطرنشان کرد: این کار مسئولان قطعا ناراحتی مردم و جوانان دغدغه‌مند را به همراه دارد.

 

این جوان انقلابی اظهار کرد: اصلا درست نیست شهدایی که حتما خودشان خواستند که در شهر ما، چراغ هدایت و دستگیر تک تکمان باشند، اینگونه غریبانه رهایشان کنیم.

 

مریم با بیان اینکه رسم مهمان‌نوازی از شهدا اینگونه نیست، افزود: حکایت شهدا، حکایت آسفالت خیابان‌های این شهر نیست که هر طور دلمون خواست رهاش کنیم.

 

 

وضعیت فعلی مزار شهدای گمنام ناگوار وغیرقابل قبول است

حجت‌الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین، امام جمعه انزلی گفت: حق شهدا و به خصوص شهدای گمنام که در مظلومیت بیشتری به سر می‌برند به گردن همه ما یک حق ویژه و فوق العاده است وهمه ما اعم از مردم و مسئولان باید نسبت به شهدا حساسیت و تلاش لازم را داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه سال‌های قبل جلساتی برای ساخت المان شهدای گمنام برگزار و طرحی که تصویب شد برای اجرا رفت، تصریح کرد: علی رغم وعده‌ای که مسئولان شهرداری وقت و شورای شهر قبل داده بودند طول کشید و در زمان مقرر انجام نشد.

 

امام جمعه انزلی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در رابطه با مزار شهدای گمنام انزلی مطرح است و وضعیت فعلی آن همانطور که قبلا عرض کرده‌ام بسیار ناگوار و غیر قابل قبول است، شهرداری و شورای شهر قبل بر اساس چه تصمیم و قراردادی اقدام به تعویض سنگ فرش‌های شهدای گمنام کردند که اکنون سنگ فرش های قدیمی کنده شده اما جایش چیزی نصب نشد.

 

حجت‌السالام شمس الدین اظهار کرد: از جمله سولات برای ما این است که این چه قرار دادی بوده که فقط در ان تخریب انجام شده و ساخت در انجا وجود نداشته است.

 

وی با بیان اینکه در شروع شورا و شهرداری جدید مسئله را متذکر شدیم و آنها قول پیگیری داده بودند، افزود: در چند هفته قبل در جلسه‌ای این موضوع باز مطرح شد و برخی از اعضای شورا و شهردار انزلی قول انجام دادن کارها و بازسازی آنجا را داده‌اند.

 

لزوم تشکیل جلسه هیئت امنای شهدای گمنام انزلی

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه در عین حال این وضعیت برایمان قابل تحمل نیست، گفت: نباید از این موضوع غافل شویم که گلزارهای شهدای گمنام از نظر تشکیلاتی دارای هیئت امنا است، که طبق دستورالعمل و ابلاغیه، سپاه دبیر و متولی آن است که ما متاسفانه در شهرستان علی رغم اینکه تذکر داده‌ایم چندسالیست که تشکیل جلسه هیئت امنا داده نشده و باید مسئولان مربوطه اقدام به تشکیل جلسه کنند تا تصمیمات و پیگیری‌های لازم در این جلسه انجام شود.

 

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با بیان اینکه علاوه بر اصلاح وضعیت موجود مزار شهدای گمنام باید بر روی برنامه‌های فرهنگی هم برنامه ریزی شود، تصریح کرد: امیداوریم مسئولان همت و تلاش بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما نگرانی و دغدغه مندی نیروهای ارزشی و انقلابی شهرستان را قبول داریم و معتقدیم که باید این نگرانی و حساسیت وجود داشته باشد و مسئولان هم پاسخگو باشند.

 

گفتنی است؛ امید است مسئولان مربوطه با وحدت نظر و تعامل و با نگاه به وسعت بی‌انتهای از خودگذشتی شهدا و خانواده‌های آنان، هر چه سریع تر به وضعیت تاسف بار شهدای گمنام در بندرانزلی پایان دهند.

گزارش/ مائده فلاحتکار ضیابری

نظر شما