شناسهٔ خبر: 25085718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خدابخش خبر داد:

سفر دو روزه رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی

گروه اجتماعی- استاندار آذربایجان‌شرقی از سفر دو روزه رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی خبر داد و اظهار کرد: دکتر روحانی برخلاف سایر سفرهای استانی که یک روزه انجام می‌شود، به دلیل افتتاح رسمی رویداد گردشگری «تبریز 2018» دو روز در این استان حضور خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی، امروز در جمع خبرنگاران از سفر دو روزه رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی، خبر داد و گفت: دکتر روحانی برخلاف سایر سفرهای استانی که یک روزه انجام می‌شود، به دلیل افتتاح رسمی رویداد گردشگری «تبریز 2018» دو روز در این استان حضور خواهد داشت.

سفر دو روزه رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی

وی با بیان این‌که تبریز در طول تاریخ شهر اولین‌ها و آغازگر اتفاقات تأثیرگذار همچون 29 بهمن سال 56 بوده است، گفت: باتوجه به اتفاقات اخیر در سوریه و این‌که ترامپ چند روز دیگر در خصوص ماندن یا خروج از برجام تصمیم گیری می‌کند، مردم آذربایجان شرقی باید با استقال پرشور ار رئیس جمهور کشورمان به دنیا نشان دهند که «آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی». معتقدم استقبال از رئیس جمهور به منزله‌ی استقبال از نظام جمهوری اسلامی ایران است.

خدابخش، از تشکیل جلسات پیگیری پروژه‌های عمرانی و اقتصادی استان با حضور وزرا و مسئولان ارشد دولت خبر داد و گفت: دیروز هم با حضور رئیس جمهور در جلسه‌ای دو ساعته برخی از پروژه‌های مهم استان مانند راه‌آهن تبریز- میانه، احیای دریاچه ارومیه و صنایع خودروسازی بررسی و تعهدات دولت در سفر استانی قبلی رئیس جمهور مرور شد.

وی، ادامه داد: همه وعده‌ها و مصوبات دولت و شخص رئیس جمهور در سفر قبلی به جز پروژه آزادراه تبریز- بازرگان اجرایی شده و این پروژه نیز به دلیل مشکلاتی که برای آن پیش آمد دچار تأخیر شده بود که خوشبختانه در حال حاضر مسیر تبریز تا مرند توسط سرمایه‌گذار داخلی در حال اجراست.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه چند تن از وزرای دولت در این جلسه سخنان مثبتی درخصوص استان بیان کردند، افزود: این نگاه مثبت موجب شد که کنسرسیومی از بانک‌های کشور برای تأمین مالی دو پروژه بسیار مهم شامل پروژه ذوب مس و صنایع پائین دستی در مجتمع مس سونگون و آزادراه مرند- بازرگان اعلام آمادگی کنند که ارزش این دو پروژه در مجموع بیش از 5 هزار میلیارد تومان است و باید به صورت جدی این مطلب را پیگیری کنیم.

وی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از پیشنهادهای استان به هیأت دولت در جریان سفر استانی رئیس جمهور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 88 شرکت دانش‌بنیان در استان داریم و آذربایجان شرقی از این نظر استان ششم کشور است؛ هدف‌گذاری ما رسیدن به رتبه دوم است، اما برای رسیدن به این هدف پیش‌نیازهایی لازم است از جمله تشکیل صندوق نوآوری در استان، ایجاد برج فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری، معاونت علمی ریاست جمهور و چند وزارتخانه مرتبط برای تبدیل تبریز به شهر پایلوت اقتصاد دانش‌بنیان که این موارد در سفر رئیس جمهور مطرح خواهد شد.

خدابخش در بخش دیگری از سخنان خود به حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاح رسمی رویداد تبریز 2018 اشاره کرد و با بیان اینکه انعکاس رسانه‌ای این حضور، تأثیر بسزایی در معرفی این رویداد خواهد داشت، گفت: هدف اصلی چنین عناوین و رویدادهایی در سطح دنیا، جذب گردشگر است و اگر بتوانیم تبریز را به عنوان شهر گردشگری معرفی کنیم می‌توانیم ادعا کنیم که به اهداف این رویداد دست یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه وظیفه دولت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری است، افزود: بخش اصلی کار بر عهده بخش خصوصی است و خوشبختانه بخش خصوصی استان، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه خدمات گردشگری انجام داده‌اند؛ اما مهم این است که خدمات مورد نیاز برای گردشگران در همه ایام سال در دسترس باشد.

خدابخش با اشاره به اینکه گردشگران خارجی عمدتاً سه شهر اصفهان، شیراز و یزد را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند، افزود: تمام تلاش ما این است که تبریز را به ضلع چهارم گردشگری خارجی در کشور تبدیل کنیم که برای این منظور باید از ظرفیت رسانه‌ها برای معرفی قابلیت‌های تبریز و همچنین تورهای مسافراتی و تورگردانان برای جذب گردشگران خارجی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید از قابلیت‌های گردشگری تبریز استفاده کنیم، گفت: ربع رشیدی یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر تبریز است که اگر احیا شود، به اندازه تخت جمشید قابلیت جذب گردشگر دارد؛ به دنبال احیای کامل این مجموعه هستیم و در سفر رئیس جمهور نیز این موضوع به هیأت دولت پیشنهاد خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص فرهنگستان زبان ترکی نیز گفت: این وعده رئیس جمهوری به مردم استان در قالب بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان تحقق یافت و خوشبختانه این بنیاد در حال حاضر فعال است و یکی از کارهای خوب آنها یعنی کتاب رسم‌الخط زبان ترکی در سفر رئیس جمهور به تبریز رونمایی خواهد شد.

وی در خصوص احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: دولت تدبیر و امید تاکنون 2200 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه کرده است که اگر این هزینه انجام نمی‌شد دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود.

خدابخش با بیان اینکه 27 برنامه اصلی برای احیای دریاچه ارومیه تصویب شده است، افزود: انتقال آب از رودخانه زاب کردستان و تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه سه پروژه اصلی هستند که با اتمام آنها، 900 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد و بر این اساس به طور جدی پیگیر اجرای این سه پروژه مهم هستیم.

وی با اشاره به اینکه تبریز را به عنوان قطب سوم خودروسازی در کشور مطرح کرده‌ایم و دولت موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است، گفت: حضور یک سوم از قطعه‌سازان کشور در تبریز، وجود 4 واحد موتورسازی، شهرک قطعات خودرو و شش کارخانه خودروسازی ظرفیت‌های استان برای این منظور است و باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه فراهم کنیم.

خدابخش درخصوص طرح اتصال راه‌آهن کشور به راه‌آهن جمهوری آذربایجان نیز گفت: هزینه اجرای این پروژه 600 میلیون یورو است که با توجه به توجیه اقتصادی آن، به دنبال جذب سرمایه‌گذاری هستیم و خوشبختانه این پروژه در مذاکرات بین رؤسای جمهور ایران و آذربایجان نیز مورد توافق قرار گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما