شناسهٔ خبر: 25085566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس اتاق کرمان:

منتظر تحقق وعده رییس جمهوری برای تفویض اختیار به استان کرمان هستیم

نمایندگی کرمان

رییس اتاق کرمان گفت: اگر تفویض اختیار صوت نگیرد هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و با توجه به اینکه چند ماه از آنکه رییس جمهور استان کرمان را به عنوان پایلوت تفویض اختیار انتخاب کردند اما با وجود آنکه بخش خصوصی آمادگی خود را اعلام کرده است، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

صاحب‌خبر -


به گزارش ایسنا منطقه کویر، "مهدی طبیب‌زاده " صبح امروز 30 فروردین‌ماه در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی و ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اگر تفویض اختیار صوت نگیرد هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و با توجه به اینکه چند ماه از آنکه رییس جمهور استان کرمان را به عنوان پایلوت تفویض اختیار انتخاب کردند اما با وجود آنکه بخش خصوصی آمادگی خود را اعلام کرده است، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته.

وی استان کرمان را یک استان صادراتی دانست و بیان کرد: از تثبیت نرخ ارز دفاع می کنیم و باید ببینیم که دولت در این زمینه چه برنامه هایی دارد.

رییس اتاق کرمان بیان کرد: گمرک در جیرفت مستقر شده است که نیاز به تجهیز دارد تا بتواند بهتر کار انجام دهد.
 
وی ادامه داد: سهم قانونی واریزی استان از مالیات واریزی به خزانه تا کنون به این استان پرداخت نشده است و این در حالی است که این استان بیشترین میزان تعیین شده مالیات پرداختی مردم را به خزانه واریز کرده است.

طبیب زاده با بیان این مطلب که بدهی دولت به پیمانکاران دارد مشکلات اساسی ایجاد می کند، خطاب یه وزیر اقتصاد گفت: از شما برای کاهش حقوق گمرکی درخواست پیگیری داریم.
 

استاندار کرمان:

راز موفقیت امروز استان کرمان در همدلی و فراق از جناح بندی های سیاسی بوده است

استاندار کرمان گفت: راز موفقیت امروز استان کرمان در همدلی و فراق از جناح بندی های سیاسی بوده است

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه کویر، "علیرضا رزم حسینی" صبح امروز 30 فروردین ماه نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی و ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور وزیر اقتصاد و دارایی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و رجب با اشاره به دستاوردهای اقتصاد مقاومتی استان کرمان در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در دولت یازدهم به دنبال مطرح کردن بسیاری از مسایل در سطح ملی بودیم که برگزاری چنین جلساتی در همین راستا بوده است.

وی با بیان اینکه استان ها در صف توسعه اجرایی کشور هستند که در این راستا با بروکراسی های اداری مواجه هستیم و بنابراین با یک بدنه پرهزینه و سنگین در نظام اقتصادی و بروکراسی شدید اداری روبرو هستیم اظهار کرد: متاسفانه یکی دیگر از مشکلات کشور در این است که نظام توسعه گرایی که در قرن نوزدهم مطرح بوده را هم اکنون در قرن بیستم اجرایی می کنیم این در حالی است که حوزه دانش های روز دنیا ما را به سمتی می برد که باید به سمت تمرکز زدایی سوق پیدا کنیم.

رزم حسینی با اشاره به احصا قوانین مزاحم و دست و پاگیر توسط دولت یازدهم در استان کرمان از 52 دستگاه اجرایی و مطرح شدن آن در کارگروه اقتصادی دولت اظهار کرد: متاسفانه اقدامات دولت ها در کشور به گونه ای بوده که توسعه گرفتار دولت شده این در حالی است که امروز دولت ها در کشورهای توسعه یافته نقش نظارتی دارند و ما نیز این مدل را در استان کرمان عملیاتی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه جناح های سیاسی سبب شده که توسعه متوقف شود اظهار کرد: به طور جد معتقد هستیم که راز موفقیت امروز استان کرمان در همدلی و فراق از جناح بندی های سیاسی بوده است

رزم حسینی با اشاره به زندگی کردن یک میلیون نفر از جمعیت استان در مناطق محروم تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات توسعه کشور و به ویژه استان کرمان، عدم توسعه متوازن در کشور و استان بوده است.

استاندار کرمان با اشاره به عدم انسجام دستگاه و ارکان حکومتی در توسعه اقتصادی کشور افزود: در این راستا فکر کردیم اگر بخواهیم چالش های پیش رو را حل کنیم باید مبحثی را مطرح کنیم که همه ارکان نظام از نمایندگان مردم در خانه ملت تا ائمه جمعه و سرمایه گذاران در آن مشارکت داشته باشند که در این راستا طرح مثلث توسعه اقتصادی را مطرح کردیم که خشوبختانه همه ارکان حکومت در سطح گرایش و عمل با یکدیگر همراه شدند.

عالی ترین مقام اجرایی دولت با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران مجاهدان اقتصای نظام هستند نه ذالو صفت و باید آنان را تکریم کنیم اظهار کرد: 56 ائمه جمعه در سطح استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که علی رغم همه گرایش ها و جناح های سیاسی ائمه جمعه خوشبختانه امروز شاهد هستیم در توسعه استان همراه و همگرا هستند.

وی با تاکید بر اینکه امروز هیچگونه نزاح و دعوای سیاسی در استان کرمان شاهد نیستیم تصریح کرد: نجات استان و کشور در گروی فراهم کردن معشیت، زندگی با رفاه برای مردم است.

رزم حسینی با اشاره به اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان گفت: در قالب این طرح 2439 موافقنامه سرمایه گذاری با اعتباری بالفغ بر 75 هزار میلیارد تومان در سطح استان امضا شد که تاکنون 45 درصد این موافقتنامه ها با اعتبار  21 هزار میلیارد تومان عملیاتی شده  که در سال جاری نیز 10 میلیارد تومان دیگر افتتاح خواهد شد.

وی با تشریح آثار رخ داده از این طرح های در استان کرمان گفت: نرخ بیکاری استان کرمان که در پایان دولت دهم بالای 12 درصد بوده امروز براساس امار و ارقام به حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده ضمن آنکه نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز هم اکنون به بالای 38 درصد رسیده است.

رزم حسینی با اشاره به حوزه اشتغال استان کرمان در این دولت گفت: متوسط میزان اشتغال ایجاد شده از ابتدای انقلاب تا ابتدای فعالیت این دولت 23 هزار شغل بوده این در حالی است که تنها در سال 95 توانستیم 45 هزار شغل و در سال گذشته حدود 40 هزار شغل پایدار ایجاد کنیم که رکوردی در تاریخ اشتغال استان کرمان بوده است.

استاندار کرمان با اشاره به صادرات 8 میلیارد دلاری استان کرمان در دولت تدبیر و امید و رشد 2 برابری این مهم نسبت به دولت گذشته تصریح کرد: در حوزه صادرات شرکت های دانش بنیان نیز که در دولت گذشته تقریبا صفر بوده در سال گذشته به 400 میلیون دلار رسیده است.

وی با اشاره به رشد صنعتی استان کرمان بعنوان یکی از شاخص های بهبود فضای کسب و کار اظهار کرد: در دولت گذشته استان کرمان بعنوان یکی از استان های وارد کننده برق مطرح بود هم اکنون به صادرکننده برق تبدیل شده و هم اکنون 3000 مگاوات پروژه برقی در حال اجرا است .

رزم حسینی با اشاره به موقیعت جغرافیایی استان کرمان و وجود 300 روز آفتاب در این استان ادامه داد: 2000 مگا وات نیروگاه خورشیدی در استان کرمان پیش بینی شده که هم اکنون 20 مگاوات آن به بهره برداری رسیده و 200 مگا وات دیگر نیز در دست اقدام است ضمن آنکه شهر افتاب در حال راه اندازی در استان کرمان است.

استاندار کرمان به سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در استان نیز اشاره و گفت: 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در قالب طرح های فاینانس و بلند مدت در سطح استان کرمان در حال اجراست.

رزم حسینی با اشاره به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: کمترین هزینه را برای اجرا و بهسازی فضاهای فرهنگی و گردشگری را انجام داده که بیشترین بهره وری، اشتغال و جذب گردشگری را به همراه داشته است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه قبل از این دولت تنها 30 هزار نفر گردشگر خارجی از استان کرمان بازدید کرده که در این دولت این رقم به 130 هزار گردشگر خارجی رسیده و سالانه متوسط 40 هزار گردشگر خارجی از استان بازدید می کنند اظهار کرد: تقریبا تمامی اماکن قابل بازسازی استان کرمان در این دولت احیا شده است به طوری که قبل از این دولت موضوع بوم گردی مطرح نبود اما هم اکنون استان کرمان بعنوان رتبه اول کشور در این حوزه تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه می توانیم در مسیر توسعه قرار گیریم به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره و افزود: پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری به دنبال مردمی کردن اقتصاد بودیم که در این راستا تقویت اقتصاد خانوار روستایی و شهری را دنبال کردیم که شهرستان قلعه گنج را به بخش غیردولتی واگذار کردیم.

رزم حسینی با اشاره به اینکه این ایده در ابتدا برای همگان حیرت انگیز و مورد چالش بود که حتی برخی افراد این موضوع را مورد تمسخر قرار دادند اظهار کرد: در این راستا این ایده را به رییس بنیاد مستضعفان مطرح کرده و در مهرماه سال 93 تواقنامه ای با حضور 4 وزیر با بنیاد مستضعفان امضا و این کار اجرایی شده که خوشبتانه با لطف پروردگار امروز این الگو و ایده به مرحله موفقیت آمیز رسیده است.

استاندار کرمان با اشاره به اتفاقات بسیار خوبی که در این شهرستان رخ داده و تاییدات مقام معظم رهبری از این مضوع و درخواست از مسئولین برای بازدید از این شهرستان تصریح کرد: شهرستان قلعه گنجی که در گذشته هیچگونه مصرف برقی صنعتی نداشت هم اکنون رشد 23 درصدی در این حوزه را شاهد هستیم و نرخ بیکاری این شهرستان از 23 درصد به 7 کاهش یافته و شاخص های امنیتی این شهرستان 70 درصد افزایش یافته است.

رزم حسینی با بیان اینکه در وزارت اقتصاد و داریی دولت یازدهم بخش مردمی کردن این الگو احصا شد و به بقیه استان های کشور در جهت اجرایی شدن آن ابلاغ شد تصریح کرد: در پی اجرای موفق این الگو در شهرستان قلعه گنج، این الگو را به کل استان کرمان تعمیم داده به طوری که استان کرمان را به 8 منطقه اقتصادی تقسیم و 23 معین اقتصادی را پای کار اورده ایم که هم اکنون شاهد 6 الگوی موفق همچون قلعه گنج را در سطح استان هستیم.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه توسعه با دولت انجام نمی شود و توسعه با شرکت های خصوصی انجام خواهد شد اظهار کرد: رییس جمهور نیز در این راستا دستور داده اند الگو اقتصاد مقاومتی اجرا شده در استان کرمان به سایر استان های کشور ابلاغ و اجرایی شود و 31 شهر در 31 استان کشور این الگو را به صورت پایلوت در هر استان اجرا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در پروژه های اقتصاد مقاومتی یک ریال هزینه دولتی نکرده و برای توسعه استان پولی مازادی را دریافت نکرده ایم تصریح کرد: این آمار و ارقام به این معنا نیست که استان کرمان دارای مشکلات نیست بلکه نشان داده ایم که می توانیم با کمترین هزینه دولتی بیشترین بهره را ببریم.

رزم حسینی به موضوع مالیاتی استان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه استان کرمان بالاترین میزان پرداخت مالیاتی را در کشور دارد حتی در سال گذشته 620  میلیارد تومان مازاد بر تعهد پرداخت مالیاتی خود را داشت که انتظار داریم بخشی از این مبلغ به استان کرمان بازگردانده شود.

 


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما