شناسهٔ خبر: 25084415 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مرتضی شاه کرم در گفتگو با مهر:

«سانتی متر» از مشکل مسکن می‌گوید/ زندگی در یک خانه ۳۵ متری

کارگردان «سانتی متر» با اشاره به اینکه در این اثر نمایشی مشکلات و دغدغه های مردم جامعه برای تهیه مسکن مطرح می شود درباره ویژگی های این نمایش توضیح داد.

صاحب‌خبر -

مرتضی شاه کرم کارگردان نمایش «سانتی تر» که در تماشاخانه انتظامی روی صحنه است در این باره به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی از ۱۶ فروردین اجرای عمومی خود را آغاز کرده است و با وجودی که تبلیغات زیادی برای نمایش نشده است اما تاکنون با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو بوده ایم. این نمایش برگزیده جشنواره تئاتر شهر است و به همین منظور بنرهایی در سطح شهر به تبلیغ نمایش اختصاص داده شده بود اما متاسفانه به دلیل آغاز جشنواره جهانی فیلم فجر بنرهای نمایش ما جایش را به تبلیغات جشنواره داده است.

وی درباره مضمون نمایش توضیح داد: «سانتی متر» مضمونی اجتماعی دارد و درباره اتفاقاتی است که در جامعه ما رخ می‌دهد. دغدغه های مردم جامعه در این اثر نمایشی به تصویر کشیده می شود به این ترتیب که در این کار داستان خانواده ای ۷ نفره روایت می شود که مجبور هستند مدتی را در یک خانه سی و پنج متری سکونت داشته باشند.

شاه کرم ادامه داد: پدر خانواده خانه ای را پیش خرید کرده و برای آن مجبور شده دار و ندارش را بفروشد و خانواده اش را برای مدتی در یک خانه کوچک اسکان دهد. قرار است ظرف سه ماه خانه جدید به این خانواده تحویل داده شود اما این سه ماه تبدیل به یک سال شده و معلوم می شود که اصلا خانه ای در کار نیست و پیمانکار پول این خانواده را به جیب زده است اما پدر تلاش می کند کسی متوجه این جریان نشود و همچنین قرار است یک مهمان رودربایسی دار نیز به خانه آنها بیاید که همه این مسایل فشارهای بسیاری را بر پدر خانواده وارد می کند.

این کارگردان درباره فشارهای اقتصادی که مردم با آن درگیر هستند، بیان کرد: متاسفانه مساله مسکن در جامعه ما بسیار مهم است و فشار بسیار زیادی را به مردم وارد می آورد. من خانواده های ۶ - ۷ نفره ای را می شناسم که مجبور هستند در آپارتمان هایی کوچک زندگی کنند که هیچ استانداردی ندارند و حتی وقتی در خانه صحبت می کنند طبقه های بالا و پایین هم در جریان حرف هایشان قرار می گیرند. 

وی درباره فضاسازی و طراحی صحنه نمایش عنوان کرد: از آنجا که در سالن انتظامی همزمان چند نمایش اجرا می شود و ما باید بعد از اجرا دکورمان را جمع می کردیم به جای ساخت دکور یک خانه، نقشه خانه ای را که در ذهن پدر خانواده وجود داشت کف صحنه و در فضای محدود خانه سی و پنج متری آنها کشیدیم.

شاه کرم متذکر شد: یکی از نکاتی که در این اثر نمایشی مد نظر قرار دادم این است که مردم جامعه ما رفته رفته به زندگی مکانیکی و ماشینی عادت کرده و محدودیت ها را پذیرفته اند. مردم قبلا در خانه های حیاط‌دار ۲۰۰ متری زندگی می کردند اما الان زندگی در آپارتمان های کوچک را پذیرفته اند و زندگی شان دستخوش محدودیت هایی شده که با آنها کنار آمده اند. در این نمایش نیز این معضل مورد توجه قرار گرفته و اینکه آدم ها با وجودی که در کنار هم زندگی می کنند اما یکدیگر را نمی بینند.

وی در پایان صحبت هایش درباره فعالیت های دیگرش گفت: قرار است خردادماه نمایش «نوبت یعنی بعدی» را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرم که البته هنوز عوامل گروه مشخص نشده است.

پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، محسن پوشایی، سارینا رزاق‌مرندی، مسعود شامی‌خاتونی، مرتضی شاه‌کرم، ماهان عابدی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نمایش «سانتی‌متر» از ۱۶ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۹۷ ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه انتظامی واقع در خیابان آیت‌اله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت سابق) باغ هنر به صحنه می‌رود.

نظر شما