شناسهٔ خبر: 25084028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جاده پرحادثه خدابنده - ابهر در انتظار تعریض

زنجان - ایرنا - یکی از مهمترین علت های تصادف در جاده خدابنده به ابهر بدلیل کم عرض، غیر استاندارد و در نتیجه خطرآفرین بودن جاده های فرعی و اصلی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هر میزان جاده ها استاندارد و عریض باشد، به همان اندازه تعداد جانباختگان و تصادفات منجر به جرح کاهش چشمگیر خواهد اشت.
از این رو و به خاطر اهمیت جان مردم، متولیان امر باید در راستای خدمات دهی به مسافران این نوع جاده ها را شناسایی و در صدد، رفع مشکلات جاده ای مسیرهای پر رفت و آمد شود.
یکی از این جاده ها که مدتی است میزان زیاد تصادفات جاده ای آن در رسانه های زنجان و فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است، جاده فرعی خدابنده به ابهر است.
استان زنجان یکهزار و 650 کیلومتر جاده به شکل بزرگراه، آزادراه، راه اصلی و فرعی و چهار هزار کیلومتر راه روستایی دارد.
رئیس پلیس راه استان زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طی سال گذشته 150 تصادف منجر به جرح و 177 مجروح در این جاده داشته ایم.
سرهنگ علی اصغر شیرمحمدی تصریح کرد: بیش از 200 تصادف منجر به خسارت مالی در این جاده رخ داده و 70 درصد وسیله مقصر حین تصادف خودروهای سواری تعیین شده است.
وی اظهار داشت: بیشترین علت تصادفات در این جاده نیز تخطی از سرعت مجاز و 27 درصد علت تصادفات در این مسیر به علت خستگی و خواب آلودگی است.
بنا به گزارش پلیس راه استان به خاطر مسائل ذکر شده در این مسیر، خودروها در 32 درصد از تصادفات، دچار واژگونی شده اند.
این جاده به عنوان یک مسیر فرعی درجه یک اواسط دهه 70 بهره برداری شده، اما سه سالی هست که به علت ترافیک بیشتر و حجم تردد بالاتر، درخواست آغاز تعریض این جاده توسط اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان داده شده است.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: الان بعد از طرح این درخواست در وزارت راه و شهرسازی، برای اضافه شدن به لایحه بودجه سال آینده آن هم در ردیف طرح های ملی، در حال بررسی موضوع در کمیسیون تخصصی سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.
مسعود بیات منش به علت های ترافیک و تصادفات اشاره و تاکید کرد: وجود معدن، کوهستانی بودن مسیر و فرهنگ نادرست رانندگی از جمله مهمترین علت های تصادف به شمار می رود.
وی درباره آغاز مطالعات فاز یک طرح تعریض این جاده افزود: برای سرعت بخشیدن در عملیاتی شدن این پروژه و جاده قیدار - بیجار مطالعات فاز دوم و سوم امسال آغاز شده است.
طول جاده خدابنده - ابهر حدود 70 کیلومتر و جاده قیدار - بیجار حدود 100 کیلومتر است.
بیات منش تصریح کرد: به خاطر محدودیت در بودجه تخصیصی، پیش بینی می شود این طرح حدود پنج تا 6 سال زمان ببرد.
عرض جاده خدابنده - ابهر هم اکنون حدود 6و نیم متر است و قرار است بعد از تعریض جاده، حدود 11 متر گشته و تبدیل به راه درجه یک اصلی شود.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی زنجان خاطرنشان کرد: علت طولانی شدن پروژه ها را تخصیص کم بودجه نسبت به حجم پروزه ها عنوان کرد.
باتوجه به افزایش تردد ماشین های سنگین از جاده ابهر - خدابنده، به نوعی این جاده مبدل به یک مسیر ترانزیتی بین استانی شده است.
معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان درباره این جاده گفت: با وجود افزایش تردد در این مسیر اما هنوز جاده فرعی است و کشش این حجم از تردد را ندارد.
جواد یوسفی با بیان اینکه این جاده نیاز به شانه سازی و رفع نقاط پرحادثه دارد، گفت: اکنون در سه نقطه از نقاط پرحادثه در حال ساخت پل و تعریض مسیر هستیم، تا تقاطع بین روستاها و جاده اصلی از خطرات احتمالی مصون بماند.
به خاطر وضعیت فعلی آسفالت جاده خدابنده به سمت ابهر به حتم روکش این جاده از محل منابع داخلی نوسازی خواهد شد، این را فرماندار خدابنده گفته است.
حمید میرزایی فرد اهمیت این مسیر ارتباطی را تبیین و تصریح کرد: این جاده، ارتباط دهنده بین چند شهرستان از استان های مختلف کشور است، بنابراین اهمیت تعریض آن چند برابر می شود.
میرزایی فرد گفت: تردد وسائط نقلیه موتوری و ماشین آلات کشاورزی در این جاده کم عرض، باعث بروز تصادفات و خطرات جانی برای سرنشینان این وسائط می شود.
به نظر می رسد این موضوع باید مورد توجه ویژه مسئولان ارشد استان قرار گرفته و با قید فوریت جهت رسیدگی به وضعیت فعلی این جاده مهم و ارتباطی اقدامات لازم را انجام دهند.
3216/8068

نظر شما