شناسهٔ خبر: 25083525 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رئیس جمهوری میانمار 8 هزار و 500 زندانی را آزاد کرد

' وین مینت' رئیس جمهوری میانمار درمراسم سنتی' سینگیان' به مناسبت سال نو بودایی ها در این کشور اعلام کرد بیش از 8 هزار و 500 زندانی ازجمله تعداد زیادی زندانی سیاسی مورد عفو قرار گرفتند و به مرور آزاد می شوند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /  «وین مینت» که پس از استعفای ناگهانی «هتین کیاو» رئیس جمهوری سابق میانمار، ماه گذشته توسط مجلس این کشور به مقام ریاست جمهوری رسید ، از متحدان «آنگ سان سوچی» رهبر معنوی میانمار محسوب می‌شود.

وی در سخنرانی مراسم معارفه خود برای عمل به دموکراسی، رعایت حقوق بشر و بهبود وضعیت اجتماعی، سوگند یاد کرد.
'زا هتای'، سخنگوی دولت میانمار نیز در این زمینه توضیح داد: این عفو بیشتر شامل قاچاقچیان مواد مخدر، 50 نفر زندانی خارجی و 36 نفر از زندانیان سیاسی شده است.
نهاد مدنی 'آئونگ میو کیاو' یک سازمان حقوق بشری در میانمار در این خصوص گزارش داد: با وجود این عفو عمومی هنوز تعداد زیادی زندانی سیاسی در زندان های میانمار وجود دارد.
طبق گزارش این نهاد حمایتی از زندانیان سیاسی ، اکنون بیش از 200 نفر زندانی سیاسی در میانمار هستند که اگر پیش از محاکمه در دادگاه ، مورد عفو قرار نگیرند به مجازات های سنگینی محکوم می شوند.
این سازمان مردم نهاد، از دولت جدید 'وین مینت' خواست تا مانع از دستگیری و پیگیری قضایی فعالان سیاسی در این کشور شود.
طبق این گزارش تعداد زیادی از خبرنگاران نیز اکنون در زندان های میانمار به سر می برند.
ارتش میانمار بتازگی دو روزنامه نگار این کشور را که با یک رسانه خارجی برای پوشش اخبار مرتبط با بحران روهینگیا همکاری داشتند، دستگیر کرد.
'ون لون' 32 ساله و 'کیاو سوئی اوو' 27 ساله دو خبرنگاری هستند که از ماه دسامبر2017 به اتهام نقض قانون حفظ اطلاعات کشور درمورد عملیات نظامی ارتش میانمار در ایالت راخین بازداشت شده و در زندان به سرمی برند.
میانمار پس از کشتار هزاران نفر از روهینگیایی ها و آواره کردن بیش از 700 هزار نفر از آنها در ماه اوت 2017( شهریور96) با محکومیت جهانی درارتباط با نسل کشی ، پاکسازی قومی و قتل های گروهی غیرقانونی روبه روست.
دو خبرنگار تبعه میانمار که برای رسانه خارجی کار می کردند، گزارش هایی از کشتار یک گروه 10 نفره از مردم روهینگیا در روستای 'ایندین' راخین در روز دوم سپتامبر 2017 توسط نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی این کشور منتشر کرده بودند.
ارتش میانمار این اتهامات را رد کرده و ادعا می کند: عملیات این ارتش علیه تروریست های ارتش آزاد روهینگیا'آرکان' انجام شده است.
طبق قانون 'حفاظت اطلاعات' که برجای مانده از دوران استعمار بریتانیا در میانمار است، دو خبرنگارمذکور احتمالا با 14 سال زندان روبه رو هستند.  / ایرنا

نظر شما