شناسهٔ خبر: 25083207 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نظرخواهی" ایران" از مخاطبان: چه تصویر ذهنی از خریداران این روزهای دلار دارید؟ / خریداران دلار ارزش سرمایه خود را حفظ می کنند یا علیه منافع ملی رفتار می کنند؟

به خاطر یک مشت دلار

هفته گذشته دلار به یک باره مثل اسبی که رم کند و افسار را پاره، در نصف روز از آن حصاری که برایش تعیین کرده بودند دیوانه‌وار بیرون پرید و به تاخت سراغ دشت‌هایی رفت که در مه و دود گم شده بود. این رم کردن همان و تشکیل صف متقاضیان جلوی صرافی‌ها همان، متقاضیانی که روی این اسب افساربریده شرط‌بندی کرده بودند. اما از سوی دیگر دیدگاه‌ها درباره دلارخواهان یکسان نبود.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /محبوبه مصرقانی
هفته گذشته دلار به یک باره مثل اسبی که رم کند و افسار را پاره، در نصف روز از آن حصاری که برایش تعیین کرده بودند دیوانه‌وار بیرون پرید و به تاخت سراغ دشت‌هایی رفت که در مه و دود گم شده بود. این رم کردن همان و تشکیل صف متقاضیان جلوی صرافی‌ها همان، متقاضیانی که روی این اسب افساربریده شرط‌بندی کرده بودند. اما از سوی دیگر دیدگاه‌ها درباره دلارخواهان یکسان نبود. برخی می‌گفتند این حق شهروندان است که ارزش سرمایه‌های خود را با تبدیل به دلار حفظ کنند، برخی اما می‌گفتند اگر قرار باشد همه ایرانی‌ها در صف خرید دلار قرار بگیرند و با همان منطق حفظ ارزش سرمایه، دلار بخرند فاجعه فروپاشی اقتصادی و اجتماعی دور نخواهد بود. در واقع آنها به نوعی خریداران دلار را سرزنش می‌کردند و حتی شاید آنها را خائن می‌دانستند. نظرخواهی ما از مخاطبان «ایران» روی این موضوع متمرکز شده است که چه تصویر ذهنی از خریداران دلار دارند.
به‌شما می‌گویم چرا منفعت شخصی را به منفعت اجتماعی ترجیح می‌دهم
حمیده بهرامی - 223....0912: بنده به‌عنوان یک شهروند ایرانی که در این جامعه زندگی می‌کنم دو بار در صف خرید یورو ایستاده‌ام و مبلغ 1000 یورو خریداری کرده‌ام. وقتی در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که حقوق و درآمد بر اساس تومان ولی هزینه‌ها و مخارج بر اساس دلار است و روز‌به‌روز استاندارد زندگی کمتر و با سختی و مشقت بیشتری همراه است، وقتی ارزش پول ملی روز‌به‌روز کمتر می‌شود و خرید اجناس بر اساس دلار و یورو باشد مجبور به تبدیل پول ملی به دلار و یورو هستیم. بنده در جامعه‌ای زندگی می‌کنم که امنیت اقتصادی و شغلی ندارم بنابراین در جامعه‌ای که نسبت به فردای خود کاملاً ناامید و مأیوس هستم فکر کردن به مصلحت اجتماعی یا منطق اقتصادی، کاری لوکس و دور از ذهن است. البته که خرید دلار و یورو از نظر اقتصادی به نفع جامعه نیست اما در حال حاضر بنده منفعت شخصی را به منفعت اجتماعی ترجیح می‌دهم.
درد مردم در صف‌ها دیده می‌شود
نادر حاتمی‌نژاد - کانال تلگرام «ایران»: اگر این صف‌ها تشکیل نشود پس درد مردم کجا دیده شود. کدام مدیر و مسئولی آنقدر عمیق فکر می‌کند که بدون اعتراض و صف و گرانی متوجه زجر مردم شود. همین ریشه‌یابی اینکه چرا مردم اینقدر سودای خرید دلار در بازار پر از حباب و خلأ دارند نشان‌دهنده این است که دیگر اطمینانی به اندیشه جمعی وجود ندارد. چرا یک مسئول نباید بدون تشکیل صف بفهمد که مردم تمایل به بازارهای دلالی دارند؟ چرا مردم برای سودهای غیر منطقی له له می‌زنند؟ چون دیده‌اند چه کسانی یک شبه با خرید دلار، سکه، و... به ثروت‌های هنگفتی رسیده‌اند. این جامعه دیگر اعتمادی به قانونگذار ندارد وقتی می‌داند قانون طوری چیده می‌شود که مردم جامعه همیشه بازنده هستند.
چند وقت دیگر که نابود شدیم دلار به کارمان می‌آید
سیما میرزازاده - 987...0912: شخصاً اگر پس‌انداز داشتم در صف خرید می‌ایستادم و قصدم هم سود مالی کوتاه مدت نیست. به‌نظرم تا چند وقت دیگر که کلاً نابود شدیم و مجبور به ترک مملکت شدیم به‌کارمان می‌آید.
عروسک خیمه شب بازی دلار شده‌ایم
زیبا افتخاری –تماس تلفنی: عروسک خیمه شب بازی دلار شده‌ایم. اگر اینقدر به دلار وابسته نباشیم این همه آشفته نمی‌شویم. چرا هیچ کدام‌مان سرمان به کاری که داریم گرم نیست و فقط به‌دنبال پول و ثروت خارج از کسب و کار یا حرفه‌مان هستیم. چرا فقط نشستیم تا فرصتی پیش آید تا حمله کنیم. مگر چند درصد از جامعه با ارز سر و کار دارند که این همه آشوب به پا شد. چند بار در زندگی‌مان صد دلاری از نزدیک دیده‌ایم که با سبد در صف می‌ایستیم. با سه میلیون تومان با خرید دلار مگر چقدر سود نصیبمان می‌شود که اینگونه طمع کرده‌ایم. موقع آن است عمیق‌تر فکر کنیم.
دو سوم حقوق پارسالم صرف خرید دلار شد
بهادر رحیمی شاد - کانال تلگرام «ایران»: من برای فرزندم که در خارج از کشور تحصیل می‌کند در صف دلار می‌ایستم. با توجه به حقوق ثابت معلمی بنده و همسرم و گران‌تر شدن دلار در این مملکت هر روز سختی و رنج به خانواده‌هایی امثال من تحمیل می‌شود. فرزند بنده که ترم 6 دانشگاه مشغول تحصیل است نیاز به دلار دارد و ما مجبور به فرستادن مقدار ثابت شهریه برای ایشان هستیم. سال پیش دو سوم حقوق ما و امسال تمام حقوقمان به علاوه مقداری از پس‌انداز بازنشستگی‌مان صرف خرید دلار شد. در این شرایط شما پرسش از مسئولیت اقتصادی و اجتماعی افراد در صف خرید دلار می‌کنید؟ فراموش کردن اینکه چه کسی باید احساس مسئولیت داشته باشد تا وضع این نشود واقعاً بی‌انصافی است. من از شما می‌پرسم قبل از اینکه من فرد و عضو جامعه مسئولیت‌پذیر و مصلحت‌اندیش باشم چه کسی نخست باید مصلحت‌اندیشی کند برای وضع اقتصادی و اجتماعی جامعه؟ قضاوت در مورد من و امثال من کمال بی‌مسئولیتی و گناهکار و خائن دانستن من نمونه بارز شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است. خائن آن کسی است که فرافکنی می‌کند و انگشت اتهام را به سمت من می‌گیرد. جامعه‌ای که خائنش من، آن هم با ایستادن در صف دلار باشم همان بهتر که زجر بکشد.
از شهرستان آمدند دلار را 6200 خریدند و با 4200 برگشتند
مسعود فرجی - 431...0918: افرادی را می‌شناسم که به‌خاطر خرید دلار هزینه کردند و از شهرستان به تهران آمدند و دلار را 6200 خریدند و با 4200 برگشتند. برای این افراد عبرت خواهد شد که گول حرف‌ها و شنیده‌ها را نخورند. به نظر من خود مسئولان هم در برپا کردن آتش طمع مردم با تبلیغات ناخواسته نقش داشتند. اینکه دائماً صف نشان دهیم افراد ناخودآگاه به سمت خرید گرایش پیدا می‌کنند. این امر ذاتی است و هر آدمی با دیدن تقاضا تحریک به خرید می‌شود. البته هنوز آنهایی که کارشان خرید و فروش دلار است اعتقادی به دلار 4200 تومانی ندارند. چون عرضه‌ای نیست که فروشی باشد.
در صف دلار نمی‌ایستم
فرهاد خداداد - تماس تلفنی: بنده به‌عنوان یک ایرانی در زمان گران شدن دلار به هیچ عنوان سمت صف‌های فروش دلار نمی‌روم و اجازه می‌دهم تلاطم بازار آرام بگیرد ولی وقتی قرار باشد چنین افرادی را قضاوت کنم به این افراد هم حق می‌دهم. در شرایطی که وضعیت سود بانکی با کاهش ارزش پول ما برابری نمی‌کند افراد به فکر راه‌هایی نه چندان صحیح جهت افزایش منابع مالی خود می‌شوند ولی هیچ وقت نباید فراموش کنیم وارد شدن به چنین بازارهای سیاهی فقط باعث افزایش بیماری اقتصادی در جامعه ما می‌شود هیچ وقت نباید فراموش کنیم ما در جامعه ایرانی مثل یک خانواده هستیم و مریضی یک فرد در یک خانواده باعث تنش در کل خانواده می‌شود. بنابراین اگر جامعه اقتصادی بیمار باشد باید کمک کنیم این دوره بیماری التیام یابد حتی در زمانی که بیماری اقتصادی باعث ضعیف‌تر شدن وضعیت اقتصادی بنده گردد. بنده هرگز برای انتقام از وضع موجود آن را تشدید نمی‌کنم.
قضاوت کار نادرستی است
فروزان الوند - 768...0912: همین که راه بیفتیم و این و آن را قضاوت کنیم خودش یک مسأله حاد اجتماعی است. شما چه می‌دانی شخصی که در صف ایستاده منطقش چیست. شاید با معادله‌ای در ذهن خود به این نتیجه رسیده که کارش نفع اقتصادی هم برای خودش هم برای اقتصاد کشورش دارد. شاید با این کار قصد دارد اعتراضش را نشان دهد.
سایه دلار روی قیمت کالای ایرانی
محمد گودرزی - کانال تلگرام «ایران»: تاجرانی که با ارز 6700 تومانی جنس‌شان را تهیه کرده‌اند قطعاً با 4200 با مشتری حساب نمی‌کنند. آن شخصی که لوازم اولیه برای تولید‌کننده مهیا می‌کند 6700 را 4200 نمی‌کند. تولید‌کننده هم که نمی‌تواند بدون مواد اولیه تولید کند. همه این فرآیند دست‌به‌دست هم می‌دهند تا کالای ایرانی که قرار است مشتری حمایتش کند دو برابر قیمت تمام می‌شود و مشتری هم که نمی‌تواند حمایت نکند بدبخت می‌شود و مدام سفره‌اش را کوچک‌تر می‌کند. مسئولیت این مکافات هم حتماً گردن آن مشتری است که در صف می‌ایستد. کاش همیشه همین طوری می‌فهمیدیم مشکل کجاست.
پول ندارم وگرنه در صف می‌ایستادم
رضا ابراهیمی - تماس تلفنی: همه اینهایی که در صف هستند پول دارند. هیچ کس برای صد دلار در صف نمی‌ایستد. اینها از عوام نیستند. همان‌هایی هستند که همیشه پنهان می‌شوند و خود واقعی‌شان را نشان نمی‌دهند. همان‌هایی که تا می‌گویی تو بودی فلان سال شعار دادی می‌گوید نه. یا وقتی وامی چیزی می‌دهند قبل از اینکه تو اقدام کنی خودش گرفته خورده و به تو می‌گوید نگیر ارزش ندارد. اینها وصل هستند به‌کسانی که نرخ تعیین می‌کنند وگرنه آنکه زیر بار هزینه باشد پس‌انداز 20 میلیونی ندارد که دلار کند و در متکا بگذارد.
نان هم اگر عرضه نشود پشت در نانوایی صف تشکیل می‌شود
مهسا کمالی - 334...0919: این صف‌ها که نمایشش را در شبکه‌های اجتماعی یا تلویزیون می‌بینیم طبیعی است و افرادی که این صف‌ها را تشکیل داده‌اند نه دلالند، نه نان به نرخ روز خور. این افراد یا کارشان با دلار است یا مسافرند که هر روز به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند و فقط به‌خاطر این چند روز نیست که دلار می‌خرند. وقتی عرضه نباشد صف تشکیل می‌شود، ‌این یک امر بدیهی و واضح است. صرافی‌ها دلار عرضه نمی‌کنند مشتری پشت در صرافی می‌ایستد. نان هم اگر عرضه نشود پشت در نانوایی صف تشکیل می‌شود. اول منطقی فکر کنیم بعد شروع به قضاوت‌های احساسی کنیم و مردم را خائن و منفعت طلب بخوانیم.
دوستانم پیشنهاد خرید دلار را دادند اما نخریدم
قادری - 332...0912: بسیاری از دوستان من طی چند روز اخیر پیشنهاد خرید دلار را به بنده دادند ولی اعتقاد درونی‌ام این است که رابطه خرید دلار در چنین اوضاعی مانند دومینویی است که اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و با یک ضربه من همه ارکان به هم می‌خورند و اقتصاد فرومی پاشد. در این چند روز شاید با خرید دلار سود مالی به‌دست آورم ولی مطمئناً در زمانی دیگر به ضررم خواهد بود چرا که یک سر این دومینو به خودم برمی‌گردد. ما همه مسئولیم و همه مهره‌های این دومینو نباید کاری کنیم که در دراز مدت به‌ضررمان تمام شود.
منفعت طلب و فردگرا شده‌ایم
مهدی مرادخانی - کانال تلگرام «ایران»: متأسفانه اکنون نوعی خودخواهی و فردگرایی در جامعه ایران حاکم شده است که هر کس به فکر منفعت و سود شخصی خود است. تا زمانی که منفعت فردی بر منفعت اجتماعی و جمعی حاکم باشد نمی‌توان انتظار جامعه با آینده و فردایی بهتر داشت. با فرض کم ارزش شدن پیوسته پول ملی اگر افراد در کوتاه مدت نسبت به حفظ سرمایه ملی مبادرت کرده و از خرید دلار و یورو پرهیز نمایند و از سود‌های کوتاه مدت صرف نظر کنند قطعاً در دراز مدت منفعت بیشتر نصیب جامعه خواهد شد.
آدم‌های صف دلار را سرزنش نمی‌کنم اما...
زهرا رمضانی - کانال تلگرام «ایران»: من آنهایی که در صف ایستاده‌اند سرزنش نمی‌کنم چون وقتی کسی امنیت اقتصادی ندارد به هر طنابی چنگ‌ می‌زند برای افزایش یا حتی حفظ سرمایه‌اش. ولی قطعاً این کار اشتباه است و شخصاً هیچ وقت این کار را نمی‌کنم چون خرید من بر کل جامعه اثر می‌گذارد. افزایش تقاضای کاذب به‌دنبال خودش افزایش قیمت کاذب کالاها را هم دارد.

نظر شما