شناسهٔ خبر: 25082749 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

محمدحسنی در مراسم تقدیر از عوامل «پایتخت5» عنوان کرد:

«اوج» رقیب «صداوسیما» نیست

صاحب‌خبر -

فرانک آرتا: ‌«احسان محمدحسنی»، مسئول سازمان  هنری - رسانه‌ای «اوج»، در نخستین واکنش خود بعد از اتمام نمایش سریال «پایتخت5» در شبکه اول سیما به‌عنوان «تهیه‌کننده» در جمع عوامل این سریال عنوان کرد: «درباره همکاری با صداوسیما باید بگویم که با آمدن آقای میرباقری - معاون سیما - آرامش و ثبات به شبکه‌های سیما بازگردانده شد. امروز به همه ثابت شده که «اوج» رقیب «صداوسیما» نیست، بلکه «رفیق» آن است».  «محمدحسنی» ادامه داد: «سازمان «اوج» با «پول»، اثری را تولید نمی‌کند، بلکه این آثار، محصول «دل» هستند. بسیاری از مؤسسات دیگر نیز پول دارند، اما باید بدانیم که «پول» اثر هنری نمی‌سازد و همکاران «اوج» با دلشان پای کارها ایستاده‌اند».
مسئول «اوج» درباره سریال «پایتخت5» چنین اظهارنظر کرد: «گروه «پایتخت5» به‌خوبی نشان داد که می‌توان در این خاک مهربان ماند و کارهای موفقی انجام داد که جامعه به هنر ایرانی و اسلامی خود افتخار کند. آنها کم‌فروشی نکردند و با تمام وجود نشان دادند که می‌توان با زبان هنر عمیق‌ترین حرف‌ها را زد».
محمدحسنی در پایان خاطرنشان کرد: «افتخار دارم به نمایندگی از مردم ایران از عوامل خوب «پایتخت5» تقدیر کنم و به آنها خسته نباشید بگویم، اما اگر لطف و حمایت مردم خوب ایران نبود، شاید این سریال نمی‌توانست تا این اندازه مؤثر و عمیق شود».
اظهارات محمدحسنی روز گذشته، چهارشنبه 29 فروردین 1397 ، در مراسم تقدیر از عوامل «پایتخت5» در کافی‌شاپ «نخلستان» متعلق به مؤسسه «اوج» مطرح شد. در این مراسم مرتضی میرباقری، ‌حبیب والی‌نژاد، مدیر مرکز فیلم و سریال (اوج)، ‌سیروس مقدم، ‌محسن تنابنده، ‌ریما رامین‌فر، ‌الهام غفوری، ‌احمد مهرانفر و سایر عوامل این سریال حضور داشتند.
سیروس مقدم، کارگردان فصل‌های پنج‌گانه «پایتخت»، ‌در ابتدا خطاب به منتقدان خود به شوخی عنوان کرد: «من نه نماینده موساد هستم و نه جاسوس اسرائیل. حالا باید بگویم که دیگر «پایتخت» نه به من، ‌نه به آقای تنابنده، نه به اوج و نه به صداوسیما تعلق دارد، بلکه متعلق به مردم است و به قدرتی دست یافته که می‌تواند تعیین کند ادامه‌دار باشد یا نه».  مقدم در ادامه با بیان خاطره‌ای از استقبال ۵۰۰ کودک معلول ذهنی و جسمی بیمارستان فیاض مشهد از عوامل «پایتخت» افزود: «این کودکان مدام از من سراغ ارسطو، سارا و نیکا را گرفته‌اند. به نظر شما کدام صهیونیست یا عامل موساد این کار را برای مردم این کشور می‌کند. فکر می‌کنم برخی از دوستان باید شماره عینکشان را عوض کنند تا واقعی‌تر نگاه کنند».
مقدم افزود: «سریال «پایتخت ۵» ساخته نمی‌شد مگر با حمایت‌های مادی - معنوی سازمان اوج. حمایت مادی یعنی پول و فراهم‌کردن لجستیک و حمایت معنوی یعنی نمایش ۵۰ فیلم مستند از خاطرات فرماندهان جنگ با داعش برای ما».
این کارگردان تلویزیون برخلاف اظهارات در رسانه‌ها و فضای مجازی که درصد ممیزی‌های سریال را بالا عنوان کرده بودند، ‌گفت: «حمایت‌های آقای میرباقری و رئیس سیمافیلم باعث شد تا «پایتخت۵» با کمترین ممیزی راهی آنتن شود و در‌مقایسه با چهار فصل گذشته با ممیزی‌های کمتری مواجه شد».
همچنین مرتضی میرباقری، به استقبال مردم از این سریال در روزهای نوروز اشاره کرد و گفت: «این سریال توانست ۸۰ درصد بیننده داشته باشد. کسانی هم که این سریال را ندیده‌اند، در اصل در موقعیتی نبودند تا بتوانند آن را ببینند و این سریال ۹۲ درصد مخاطبان را به‌همراه داشته است».  میرباقری درباره همکاری مؤسسه «اوج» در تولید سریـــال «پایتـــخت۵» گفت: «اگر مشاوره‌های «سازمــــان اوج» نبود، «پایتـــخت» نمی‌توانست به این خوبی تولید شود. هیچ‌کس، حتی افرادی که به‌عنوان مدافع حرم با داعش جنگیدند، عنوان نکردند که تصویر نشان داده‌شده از داعش تصویری آماتور بوده. معتقدیم همواره باید ایده خلاق و حمایت رسانه ما را پشتیبانی کنند. ما از نقدهای صادقانه و هوشمندانه استقبال می‌کنیم، اما فکر می‌کنم جامعه باید آستانه تحمل خود را نیز بالا ببرد».  معاون سیما با بیان اینکه امیدواری و نشاط اجتماعی نیاز واقعی جامعه امروز ایران است، گفت: «در ایجاد فضایی نشاط‌آور، کاری که دوستان ما در سریال پایتخت انجام دادند،نقش مهمی ایفا کرده‌اند».
همچنین ریما رامین‌فر، بازیگر نقش «هما»، به نمایندگی از الهام غفوری گفت: «خانم غفوری از من خواستند که بگویم امیدوارم مناطق آزاد ما در ایران آنچنان پیشرفت کرده و توریست جلب کنند که دیگر برای فیلم‌برداری چند سکانس مجبور نباشیم به ترکیه برویم و برخی به ما بگویند صنعت گردشگری ترکیه را تبلیغ کرده‌ایم!».  محسن تنابنده، بازیگر نقش «نقی» و سرپرست نویسندگان این سریال، نیز عنوان کرد: «وقتی سریال به فصل پنجم رسید، برخلاف تصور عمومی کار سخت‌تر شد. به همین دلیل از خشایار الوند تشکر می‌کنم که همواره با ایده‌های خلاقه کنار ما بود و سعه‌صدر  بالایی داشت».  تنابنده در پایان خاطرنشان کرد: «امیدوارم سعه‌صدر ما بیشتر شود و بتوانیم مهربان‌تر به قضایا نگاه کنیم. معتقدم اگر موقعیتی که برای سریال «پایتخت۵» فراهم شد، برای پروژه‌های دیگر نیز فراهم شود، شاهد کارهای بهتری خواهیم بود».  همسر شهید مدافع حرم دلباسی نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به تأثیرگذاری این سریال روی چهار فرزندش گفت: «بسیاری از من می‌پرسند که چرا همسرت تو را با چهار فرزند گذاشت و رفت. من نیز مدام باید پاسخی درخور برای فرزندانم درباره رفتن پدرشان پیدا می‌کردم. تا اینکه هنگام تماشای سکانس‌های سارا و نیکا در مواجهه با داعش، پسرم مدام سؤال می‌کرد و خواهرش به او جواب داد که اگر بابا نمی‌رفت، این اتفاق‌ها اینجا می‌افتاد و این حرف بسیار مرا خوشحال کرد، چون توانستم پاسخ را پیدا کنم». در پایان از عوامل سریال با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.

نظر شما