شناسهٔ خبر: 25082728 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سردار نائینی : از کتاب‌های «نبرد نویسی» استان‌ها حمایت می‌کنیم

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه تحقیق و پژوهش با موضوع دفاع مقدس، با مراجعه به این مرکز و مطالعه منابع مرجع و استفاده از اسناد موجود می‌توانند قرائتی صحیح از دفاع مقدس داشته باشند

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،سردار علی‌محمد نائینی در مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدسدیدار با سردار نجاتی مدیرعامل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی ، سردار امیری جانشین وی و مدیران و معاونین آن مجموعه، موضوعاتی مانند تدوین کتاب استان خراسان در دفاع مقدس، تدوین اطلس استان و یگان‌های رزم، تدوین روزشمار استان، تدوین کتاب شهدای شاخص، تدوین شناسنامه لشکرهای ۲۱ امام رضا (ع) و لشکر ویژه شهدا و همچنین تدوین فصلنامه نگین ویژه استان خراسان موردبحث و بررسی قرار داده و انجام چند اقدام مشترک مصوب شد.

سردار نائینی در همین رابطه گفت: با پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته به حول و قوه الهی طی دو سال آینده مجموعه شصت‌جلدی «روزشمار جنگ» که مربوط به وقایع و رخدادهای دهه اول انقلاب است کامل خواهد شد.


وی با تأکید بر اینکه به دنبال معرفی خواستگاه اجتماعی فرماندهان شهید و فرایندی که باعث تربیت آن‌ها به‌عنوان علمداران دفاع مقدس شد، هستیم، بیان  کرد: اکثر کتاب‌های دفاع مقدس که در دسترس عموم قرار دارد خاطره محوریا زندگینامه شهدای شاخص ملی است که مخاطب‌های فراوانی دارد و بعضی عناوین نیز چندین مرتبه تجدید چاپ‌شده‌اند، اما با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر انجام کارهای ماندگار در حوزه دفاع مقدس، رویکرد ما در حوزه تولید و نشر صرفا خاطره‌نویسی  یا زندگینامه نویسی نیست بلکه به دنبال آن هستیم که خواستگاه اجتماعی فرماندهان شهید و فرایندی که باعث تربیت آن‌ها به‌عنوان علمداران دفاع مقدس شد را به مخاطب معرفی کنیم. در کنار این دو موضوع، نقش مدیریتی شهدا و چگونگی فرهنگ‌ساز شدن آن‌ها نیز موردتوجه قرار می‌گیرد.


سردار نائینی گفت: در حوزه تولید کتاب‌های «نبرد نویسی» هرچند به دنبال کار تحقیقاتی و پژوهشی با موضوع عملیات‌های بزرگ هستیم اما اگر در دوران دفاع مقدس اتفاق‌های مهمی در لشکرها رخ‌داده است اگر نویسندگان استانی بتوانند آن را به‌عنوان یک سوژه پرورش بدهند مرکز اسناد این آمادگی را دارد که آن را در قالب کتاب منتشر کند.


رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اسناد موجود در این مرکز گفت: اسنادی که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نگهداری می‌شود را هیچ‌کدام از مجموعه‌هایی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند در اختیار ندارد، لذا علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه تحقیق و پژوهش با موضوع دفاع مقدس، با مراجعه به این مرکز و مطالعه منابع مرجع و استفاده از اسناد موجود می‌توانند قرائتی صحیح از دفاع مقدس داشته باشند. هر یک از استان‌های کشورمان نیز برای تدوین عملکرد یگان‌های خود در دفاع مقدس، می‌توانند از این اسناد استفاده کنند که در صورت تحقق این امر کتاب‌های منتشرشده به‌عنوان کتاب‌های مرجع، نقش مؤثری در پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه دفاع مقدس خواهد داشت.


وی در پایان بابیان این مطلب که تدوین شناسنامه یگان‌های استانی آغازشده است، آمادگی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را در حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی خراسان در دفاع مقدس و انتشار آن در قالب کتاب اعلام کرد.


در ادامه این سفر سردار نائینی با همراهی معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان خراسان رضوی، معاون امور استان‌های مرکز و مسئولین مربوطه از فعالیت‌های در حال انجام این مجموعه بازدید کردند و از نزدیک اقدامات انجام‌شده و محصولات تولیدشده در حوزه دفاع مقدس را موردبررسی و ارزیابی میدانی قراردادند.


همچنین مشاور فرمانده کل سپاه و مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از باغ‌موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس در حال احداث استان خراسان رضوی بازدید کردند و از نزدیک در جریان پیشرفت فیزیکی و سایر اقدامات این مجموعه قرار گرفتند.


در ادامه این سفر سردار نائینی به همراه معاون امور استان‌های مرکز در جلساتی با معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان، مسئول و مدیران سازمان حفظ آثار سپاه استان و جمعی از محققین و نویسندگان در خصوص هماهنگی درباره تولید محصولات استان و شیوه‌های تعامل با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بحث و تبادل‌نظر کردند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما