شناسهٔ خبر: 25082406 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

باران ادامه دارد؛ با برکت و خسارت

خوشبختانه آسمان هنوز دل پری دارد و خیال جمع کردن ابرهای باران زایش را هم ندارد، برای همین اگر بارش برف و باران (که از اول هفته جاری در بیشتر نقاط کشورمان شروع شده) در استان و شهر شما تمام شده، مطمئن باشید هنوز در برخی جاها درحال بارش است؛ جاهایی مثل سیستان‌وبلوچستان و کرمان که اتفاقا در روزهای گذشته بوی خوش باران به مشامشان نرسیده بود و حالا بارش‌های سیل‌آسا از آسمانشان باریدن گرفته است.

صاحب‌خبر -

این بخش خوب و دوست داشتنی ماجرا بود، اما هرچیز خوبی به احتمال زیاد یک روی رنج آور هم دارد که به بارشهای اخیر قابل تسری است. بخش بد و نامطلوب بارشهای پربرکت این روزها، خسارت زیادی است که به بخش کشاورزی کشورمان در استانهای مختلف وارد کرده است، مثلا در استان مازندران که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر به خبرگزاریها گفت: بر اثر بارش برف اخیر خساراتی به بخش کشاورزی منطقه کجور بخصوص باغات میوه وارد شده است.

حسن پورمقدم افزود: البته برآورد دقیق خسارات بستگی به چگونگی وضعیت هوا در روزهای آینده دارد ولی فعلا تا همینجا میتوان پیش بینی کرد حدود 2200هکتار از اراضی کشاورزی بخش کجور از میانبند تا ارتفاعات بخش کجور شامل دانهدار، هسته دار و گردو، خسارت دیده است.

خساراتی هم به محصولات کشاورزی خراسان جنوبی وارد شده که گفته میشود بیشترین حجم خسارت مربوط به محصولات کشاورزی بیمه شده در شهرستانهای سرایان و فردوس است. این خبر را مدیرصندوق بیمه جهاد کشاورزی خراسان جنوبی داد و گفت: براثر بارانهای رگباری در چند روز گذشته و وقوع سیلاب در استان خسارتهای چشمگیری به نقاط مختلف وارد شد که بیشترین محصول خسارت دیده بیمه شده استان پسته است و گندم، جو، انار، بادام و گردو و زرشک نیز از دیگر محصولات خسارت دیده است.

به گفته غنچه، سرما در شهرستانهای قاین، سربیشه و درمیان نیز به باغات بادام، گردو و زرشک خسارت وارد کرد. البته میزان دقیق خسارات در این استان هنوز تعیین نشده است. از اخبار بد خسارت به بخش کشاورزی که بگذریم، میرسیم به مشکلاتی که برف و باران برای عموم مردم بویژه مسافران در راه ایجاد کرده است. در همین زمینه خبر رسیده هنوز شش محور کشور مسدود هستند و این انسداد تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.

نظر شما