شناسهٔ خبر: 25082342 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد؛

حضور خبرگان صنایع در کلاس‌های درس دانشگاه خوارزمی/استقرار 2 شتاب‌دهنده در تهران و کرج

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خوارزمی از برنامه این دانشگاه برای معرفی سالیانه بیش از 5 شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: هم‌اکنون 22 مجموعه در مرکز رشد دانشگاه خوارزمی مستقر هستند که برخی از آن‌ها هسته‌های فناور بوده، 8 الی 9 شرکت زایشی نیز در دو مجموعه پردیس کرج و سازمان مرکزی تهران مشغول به فعالیت هستند.

صاحب‌خبر -

حسین حسینی لواسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به شرح برخی فعالیت‌های این مرکز پرداخت و توضیح داد: در این مرکز شرکت‌های مختلفی مستقر هستند که اعضای آن‌ها را اساتید و دانشجویان تشکیل داده‌اند. این شرکت‌ها که برخی از آن‌ها در حال دانش‌بنیان شدن هستند، بسیار فعال بوده و دستگاه‌های بسیاری را به منظور فروش، به سازمان‌هایی همچون آموزش و پرورش و شرکت نفت عرضه کرده‌اند.

وی همچنین به ساخت دستگاه‌های گوهرتراشی و برگزاری دوره‌های طراحی، ساخت و شناسایی گوهر در مرکز رشد دانشگاه خوارزمی اشاره کرد و افزود: مرکز نوآوری و شکوفایی گوهرتراشی نیز به همت این مجموعه راه‌اندازی شده است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه مرکز کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه خوارزمی در راستای تحقق ارتباط صنعت با جامعه ایجاد شده است، از انعقاد 92 تفاهم‌نامه بین این مرکز و دانشگاه‌های مختلف در سال 96 خبر داد و اضافه کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با اداره شهرک‌های صنعتی منعقد شده و مجموعه‌ای نیز تحت عنوان "مرکز نوآوری و شکوفایی شهرک‌های صنعتی" در شهرک شمس‌آباد تهران افتتاح شده است.

لواسانی ادامه داد: این مجموعه که به ارزیابی پرو‍‍ژه‌های صنعتی می‌پردازد، ارتباط مستمر بین دانشجویان و اساتید دانشگاه با شهرک‌های صنعتی را عملیاتی کرده است. 

وی در خصوص ارتباط با مجموعه‌های صنعتی و نهادها با دانشگاه، از طرحی تحت عنوان "دستیار صنعتی-اجتماعی" خبر داد و گفت: در این طرح خبرگان صنایع و خبرگان نهادهای اجتماعی به عنوان دستیار اساتید در کلاس‌های درس حضور پیدا خواهند کرد.

مشاور ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه این افراد، با هماهنگی استاد، 1 الی 2 جلسه در تمامی کلاس‌های درس حضور پیدا خواهند کرد، هدف از این حضور را آشنایی بیشتر دانشجویان با کارهای صنعتی و میزان کاربرد محتوای دروس آن‌ها عنوان کرد.

لواسانی همچنین از "طرح مهارت آموزی 2020" یا "20 مهارت در 20 سالگی" نام برد و توضیح داد: در این طرح ترتیبی داده شده تا دانشجویان 20 مهارت پایه و اساسی مورد نیاز در استخدام از جمله رزومه‌نویسی و سواد اطلاعاتی را بیاموزند.

وی از تدوین طرح ارتباط با صنعت یا به عبارت دیگر، "مدل استراتژی ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه" خبر داد و تشریح کرد: در این طرح نحوه ارتباط دانشگاه با جامعه، صنایع، دولت و حتی چگونگی تأثیر دانشگاه برای بهبود عملکرد در خصوص محیط زیست و سایر مسائل تعیین شده، ضمن آن که مواردی همچون چگونگی ثبت پتنت در شرکت‌های زایشی نیز به صورت یک مدل کامل و جامع در آن دیده می‌شود.

مشاور ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه خوارزمی تغییر نام "دفتر ارتباط با صنعت" به "دفتر کارآفرینی و ارتباط با جامعه" در سال گذشته را نوعی تغییر رویکرد دانست و اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی یک دانشگاه جامع بوده و لازمه این موضوع این است که تمام رشته‌ها را در بر بگیرد؛ بنابراین مواردی همچون "کارآفرینی" و "ارتباط با جامعه" در این تغییر نام لحاظ شده است.

لواسانی افزود: مجموعه‌ای تحت عنوان "شهر سلول" در پردیس کرج پایه گذاری شده است که بخشی از آن شتاب‌دهنده علوم زیستی به شمار می‌آید. در این مجموعه بحث‌های مربوط به سلول‌های بنیادی پایه‌ریزی شده و شرکت‌های خاصی در آنجا مستقر خواهند شد.

وی آن‌گاه به موضوعاتی همچون ورود مباحث کارآفرینی به سرفصل‌های درسی، کارآموزی دانشجویان و رصد فارغ‌التحصیلان پرداخت و گفت: مورد آخر طرحی است که در راستای شناسایی فارغ‌التحصیلان بیکار و توانمندسازی آن‌ها انجام می‌پذیرد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خوارزمی فاز دوم این طرح را فلوشیپ (fellowship) صنعتی عنوان کرد و ضمن اشاره به برگزاری دوره‌های مشترک با صنعت، توضیح داد: فارغ‌التحصیلان بعد از گذراندن این دوره‌های کوتاه‌ مدت که با همکاری اساتید تدوین شده است، فلوشیپ مورد نظر در صنعت را دریافت کرده و در آینده نیز کار را به صورت تخصصی دنبال خواهند کرد.

لواسانی درباره تجاری‌سازی محصولات در سال 96 گفت: در این سال توانستیم محصولات دانشجویان در شرکت‌ها را به مرحله ثبت اختراع داخلی برسانیم. مرحله دوم نیز تلاش برای ثبت پتنت است که  پیگیری آن بیشتر از سوی کانون ثبت پتنت ایران دنبال می‌شود.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خوارزمی همچنین از برگزاری دوره‌هایی برای کمک به دانشجویان برای ثبت پتنت داخلی و خارجی خبر داد و افزود: گام دوم چگونگی بازاریابی شرکت‌ها و آشنایی آن‌ها با مسائلی همچون بیمه و مالیات است. هدف از برگزاری این دوره‌ها این است که شرکت‌های زایشی متشکل از دانشجویان استقلال خود را به دست آورده و با مشکلات کمتری مواجه باشند.

لواسانی با بیان اینکه برای جذب بودجه چند ساز و کاری وجود دارد، برخی از این  ساز و کارها را اختصاص یافتن آن از محل بودجه دانشگاه، مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار برشمرد و گفت: بودجه دانشگاه معمولاً به تأمین فضا و بخش‌های فیزیکی و نیز تجهیز فضاهای موجود، ترمیم و بهبود آن‌ها اختصاص می‌یابد.

وی همچنین از برنامه‌ای برای استقرار یک شتاب‌دهنده در تهران و یک شتاب‌دهنده فناوری اطلاعات در کرج خبر داد و گفت: بودجه این مراکز نیز از بخش خصوصی تأمین می‌شود. سعی داریم برای هر یک از این شرکت‌ها، از طریق جذب اسپانسر، تأمین مالی صورت گیرد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خوارزمی آن‌گاه به تعریف شتاب دهنده پرداخت و تصریح کرد: شتاب دهنده‌ها مجموعه‌هایی هستند که برای تیم‌های استارتاپی ایجاد می‌شوند. این در حالی است که تیم‌های مذکور پیش‌تر در رویدادی همچون استارتاپ ویکند (startup weekend) به رقابت پرداخته و تیم‌های برگزیده انتخاب شده‌اند.

حسینی لواسانی ادامه داد: شتاب‌دهنده‌ها فضای فیزیکی مورد نیاز شرکت‌ها را در اختیارشان قرار داده و فعالیت آن‌ها را جهت‌دار و هدف‌مند می‌کنند. فاز نهایی کمک به بالندگی و پیشرفت شرکت‌ها و پیدا کردن سرمایه‌گذار برای آن‌هاست. این در حالی است که شرکت‌ها در قبال این موضوع و در صورت موفقیت در این مسیر، درصدی از سهام خود را به شتاب‌دهنده خواهند داد.

وی چنین سرمایه‌گذارانی را سرمایه‌گذاران با ریسک بالا (high risk) نامید و اضافه کرد: تخصیص یافتن درصدی از سهام شرکت‌ها به شتاب‌دهنده از آن رو است که چنین فرآیندی، برای آن‌ها، به لحاظ اقتصادی نیز به‌صرفه باشد.

انتهای پیام

نظر شما