شناسهٔ خبر: 25081554 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جزئیات دیدار عباس و پادشاه اردن

ايسنا : رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و پادشاه اردن پیش از نشست آتی سران کشورهای عربی در ریاض با یکدیگر در شهر امان دیدار کردند.

صاحب‌خبر -

وفا گزارش داد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالله دوم، پادشاه اردن در شهر امان با یکدیگر دیدار کرده و درباره کل تحولات اخیر در شهر قدس در سایه استمرار تنش‌ها میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی و نیز روابط دوجانبه اردن و فلسطین و راه‌های تقویت و توسعه این روابط در زمینه‌های مختلف گفتگو کردند.

خبرگزاری وفا گزارش داد، دیدار عباس و پادشاه اردن در چارچوب استمرار هماهنگی‌ها میان دو طرف برای حمایت از شهر قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی موجود در آن پس از تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره قدس انجام شد.

دفتر پادشاهی اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد، مذاکرات میان دو طرف بر آخرین تحولات در مساله فلسطین و تلاش‌های صورت گرفته برای پیشبرد روند صلح متمرکز بود.

این دفتر بر لزوم استمرار هماهنگی‌ها و رایزنی‌های درباره تحولات مربوط به مساله فلسطین و قدس تاکید کرد.

عبدالله دوم در این دیدار بر حمایت کشورش با تمامی امکانات و پتانسیل‌هایش از مردم فلسطین و دفاع از حقوق مشروع آنها و تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد.

همچنین پادشاه اردن با تاکید بر حمایت کشورش از تلاش‌هایی که با هماهنگی طرف‌های مختلف برای ازسرگیری روند صلح و آغاز مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی انجام می‌شوند، دستیابی به صلحی جامع و عادلانه را تنها راه برای پایان دادن به اختلافات میان دو طرف فلسطینی-اسرائیلی و تحقق امنیت و ثبات در منطقه دانست.

وی در ادامه بار دیگر مخالفت خود را با سیاست‌ها و اقدامات یک جانبه رژیم صهیونیستی و تجاوزات مکرر این رژیم به مقدسات موجود در شهر قدس ابراز داشته و تاکید کرد، اردن به ایفای نقش تاریخی خود در حمایت از مقدسات اسلامی و مسیحی شهر قدس ادامه می‌دهد.

محمود عباس نیز در این دیدار از تلاش‌ها و اقدامات اردن در دفاع از مساله فلسطین و حمایت از فلسطینی‌ها و مقدسات شهر قدس تقدیر و تشکر کرد.

این دومین سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به اردن در سال جاری میلادی است.

عباس در ۲۸ ژانویه نیز به دعوت رسمی عبدالله دوم به اردن سفر کرد.

در این سفر صائب عریقات، دیبرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، ماجد فرح، رئیس سازمان اطلاع‌رسانی، حسن الشیخ، وزیر امور مدنی، نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین و مجدی الخالدی، مشاور عباس او را همراهی کردند.

روزنامه مستقل رای الیوم نیز در این رابطه نوشت، موضوع اصلی دیدار عباس و پادشاه اردن تحولات مهم در مساله فلسطین در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عربی در ریاض خواهد بود.

این روزنامه به نقل از برخی منابع نوشت، عباس در این سفر به دنبال راهکاری برای هماهنگی موضعگیری اردن با فلسطین در نشست آتی سران کشورهای عربی در ریاض در خصوص برنامه‌های احتمالی مربوط به مساله فلسطین و فشارهای آمریکا در نشست آتی است.

یک منبع فلسطینی آگاه فاش کرد، عباس می‌خواهد بررسی کند در صورتی که در نشست سران کشورهای عربی تشکیلات خودگردان برای انتخابات گزینه‌های معین شده‌ای برای صلح منطقه‌ای تحت فشار قرار بگیرد، موضعگیری اردن چه خواهد بود.

 

نظر شما