شناسهٔ خبر: 25080962 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی هنوز وارد دوما نشده‌اند
ایسنا| یک منبع وابسته به سازمان ملل در سوریه به خبرگزاری رویترز گفته، بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی که روز گذشته خبر ورود آنها به شهر دومای سوریه منتشر شد، هنوز به این شهر وارد نشده‌اند. این منبع خاطرنشان کرده، روز سه شنبه یک «تیم تدارکاتی» وارد شهر دومای سوریه شدند اما آنها کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی نبودند. رویترز در این باره مدعی شد، تاخیر در ورود تیم کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در پی تیراندازی به محل حمله ادعایی بود. چند منبع خبری دیگر به رویترز گفتند که دلیل این تاخیر در ورود بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به شهر دوما، وقوع تیراندازی در محل رخداد حمله شیمیایی بوده است.
یک منبع به رویترز خاطر نشان کرد: «تیم پیشرو در این محل به یک مساله امنیتی برخورد کرده که شامل تیراندازی بوده و همین مساله ورود کارشناسان این سازمان را به شهر دوما به تاخیر انداخت. یک منبع دیگر نیز گفت که ظاهرا تیم سازمان ملل در این محل با گروهی از معترضان که خواهان دریافت کمک بودند مواجه شده و بعد از آن که در این محل صدای شلیک گلوله شنیده شده آنجا را ترک کرده است.»

هشدار یونیسف درباره هدف گرفتن منابع آب در یمن
ایسنا| یونیسف نسبت به هدف‌گیری منابع آب و سازمان‌هایی که آب شرب سالم را در اختیار شهروندان یمنی قرار می‌دهند،‌ هشدار داد. صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) هشدار داد، منابع و سازمان‌هایی که آب سالم را به غیرنظامیان یمنی می‌رسانند در معرض اقدامات نظامی قرار می‌گیرند و این مساله تلاش‌ها برای ممانعت از شیوع بیماری وبا در این کشور را تهدید می‌کند. مدیر این سازمان در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد: یمن همچنان یکی از کشورهای کم آب جهان است تا جایی که دستیابی به آب شرب برای اشخاص ضعیف‌تر هزینه بالایی دارد و حدود ۸.۶ میلیون کودک در یمن نمی‌توانند به خدمات آب و فاضلاب و خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشند. همچنین یک مسئول در یونیسف گفت: «تشدید درگیری‌ها در یمن از سال ۲۰۱۵ تنها منجر به شدت گرفتن وضعیت دشوار در این کشور شده تا جایی که حملات و عملیات نظامی علیه زیرساخت‌های آبی و پیرامون آن منجر به دستیابی دشوار شهروندان به آب آشامیدنی سالم شده است.»

تهدید آمریکا به تحریم چین به خاطر نقض حقوق بشر در سین کیانگ
ایسنا| آمریکا مقام‌های چین را تهدید کرد، به دلیل نقض‌های حقوق بشری در منطقه سین کیانگ آنها را تحریم خواهد کرد. یک مقام ارشد آمریکایی دیروز چهارشنبه گفت، آمریکا مقام‌های چینی دست اندر کار در سرکوب‌های گسترده امنیتی در منطقه سین کیانگ را در صورتی که مشمول یک قانون مجازات ناقضان حقوق بشر باشند را هدف تحریم قرار خواهد داد. لورا استون، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد، آمریکا از بابت این که چین اقدام به دستگیری دست کم «ده‌ها هزار» تن از مردم قوم اویغور و دیگر مسلمانان کرده شدیدا نگران است و می‌تواند بر طبق یک قانون حقوق بشری مربوط به سال ۲۰۱۶ موسوم به «قانون جهانی ماگنیتسکی» علیه چین به دلیل نقض حقوق بشر اقدام کند.
این در حالی است که چین اقدامات امنیتی‌اش در منطقه سین کیانگ را «جنگ خلق با تروریسم» توصیف کرده است. در جریان این اقدامات امنیتی تعداد زیادی به عنوان مظنون اما بدون فرآیندهای قانونی لازم دستگیر شده‌اند.

روسیه طرح ۶ بندی را برای حل بحران سوریه به شورای امنیت داد
 ایسنا| روسیه طی جلسه شورای امنیت طرحی 6بندی را برای حل و فصل بحران سوریه ارایه کرد. واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره اوضاع انسانی رقه و اردوگاه الرکبان گفت: اولا بحران سوریه هیچ راهکار نظامی ندارد. وی از آمریکا و هم‌پیمانانش خواست تهدیدات علیه سوریه را که نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، متوقف کنند. نبنزیا گفت: ما از تمامی کشورها و گروه‌های سیاسی می‌خواهیم اظهارات خصمانه و انزجار را در قبال مقامات سوریه و روسیه متوقف کنند و از اتخاذ اقدامات برای سرنگونی نظام کنونی با زور خودداری کنند. وی گفت: ما از کشورهایی که نفوذ مناسب دارند می‌خواهیم برای تضمین جدایی گروه‌های مسلح از تروریست‌ها و همکاری بین‌المللی واقعی علیه تروریسم تلاش کنند. همچنین سازمان ملل و جامعه جهانی باید به کمک واقعی انسانی به سوریه بپیوندند و تمامی تشکلات مخالف باید از بهانه‌تراشی و انجام اقدامات تحریک آمیز از جمله استفاده از سلاح شیمیایی برای تجاوز خارجی دست بردارند.

نظر شما