شناسهٔ خبر: 25079514 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

استاندار سیستان و بلوچستان خواهان تسریع در راه اندازی بازارچه‌های مرزی شد

صاحب‌خبر -
زاهدان – خبرنگار اطلاعات: کارگروه تخصصی امور اقتصادی سیستان وبلوچستان با هدف بررسی آخرین وضعیت بازارچه های مصوب جدید تشکیل جلسه داد.
استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال مبتنی بر مرز، بر لزوم تسریع در رفع موانع پیش رو و راه اندازی بازارچه های جدید استان تاکید کرد.
مهندس سید دانیال محبی با تاکید برلزوم راه اندازی بازارچه های مرزی و بهره برداری حداکثری از مرز ، گفت : در حال حاضر ۷ بازارچه در امر صادرات و واردات کالا فعال هستند و ۶ بازارچه جدید تا کنون فعال نشده اند که این مهم باید هرچه سریعتر تحقق یابد.
مدیرکل امور اقتصادی و بین الملل استانداری سیستان وبلوچستان نیز در این نشست اعلام کرد : آیین نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه های مرزی پارسال به تصویب هیأت وزیران رسید که بر?اساس آن در ۴ استان مرزی کشور مجوز فعالیت برخی از بازارچه های مرزی که در گذشته به صورت گذر مرزی فعال بودند ،صادر شد.
علیرضا نورا سهم سیستان و بلوچستان از بازارچه های جدید کشوررا ۶ بازارچه اعلام کرد وافزود: دولت با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان بیشترین تعداد بازارچه های جدید را به این استان اختصاص داده است.
وی گفت : بر اساس مصوبه هیأت وزیران، سقف کلی تخفیف در سود بازرگانی کالاهای وارداتی ۹۰۰ میلیارد تومان در سال برای تمامی کشور پیش بینی شده است؛ که با احتساب ۵۰۰ هزار تومان تخفیف ماهیانه برای هر فرد ساکن در شعاع مشمول، ماهانه در مجموع ۱۵۰ هزار نفر امکان استفاده از تخفیفات مقرر در این مصوبه را دارند.
دبیر کارگروه تخصصی امور اقتصادی سیستان وبلوچستان جانمایی معابر جدید، شناسایی نقاط مشمول، شناسایی و احصاء مرزنشینان و صدور کارت مرزنشینی توسط شرکت تار، فراهم کردن زیرساخت های اولیه و تعیین مسئولیت ها و تامین نیروی انسانی را از اولویت های کاری این کارگروه برای آغاز فعالیت بازارچه های جدید اعلام کرد.
نورا همچنین یاد آورشد :شعاع مرزی برای تمامی نقاط کشور ۲۰ کیلومتر پیش بینی شده در حالی که شعاع مشمول در سیستان و بلوچستان ۵۰ کیلومتر تعیین شده است.
وی افزود: در تصویب آیین نامه، پیشنهاد استان سیستان و بلوچستان مبنی بر قرار گرفتن شهرها در فهرست مناطق مشمول لحاظ شده است و از این رو شهرهای واقع در شعاع ۵۰ کیلومتر به استثنای مراکز شهرستان ها، مشمول تسهیلات بازارچه های مرزی می شوند.
در این نشست فرمانداران هیرمند، زهک، نیمروز، میرجاوه و سراوان نیز آخرین وضعیت بازارچه های جدید دراین شهرستان ها را تشریح کردند.
گفتنی است؛ بازارچه های مرزی جدید بش‌دلبر، تخت عدالت و شاهگل به ترتیب در شهرستان های نیمروز، هیرمند و زهک، بازارچه میرجاوه در شهرستان میرجاوه و بازارچه های جالق و میل ۱۶۰ در شهرستان سراوان قرار دارند.

نظر شما