شناسهٔ خبر: 25077900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

چرا کارگزاران به عارف می تازد

بهای احترام به رای مردم

صاحب‌خبر - آفتاب یزد- گروه سیاسی: یک عکس بزرگ از محمدرضا عارف آن هم در رسانه منتسب به کارگزارانی ها . بسیاری با خود پرسیدند کارگزاران را چه شده عارفی را که در این سال ها به اشکال مختلف مورد شماتت قرار می‌دادند اکنون تبدیل به عکس نخست رسانه خود کرده است؟!
آیا این بار راهی جدید پیشه کردند و قصد حرکت در مسیر وحدت اصلاح‌طلبان دارند؟
... اما نه ! این عکس نه تنها به معنای تقدیر و تشکر از رئیس فراکسیون امید نیست بلکه در خود کنایه ای تند چیزی شبیه به اهانت دارد . تندتر و کنایه‌آمیزتر از همیشه: «عارف در انتظار دعوتنامه (برای تصدی شهرداری)»
آن‌ها به محمدرضا عارف می‌تازند و این‌طور وانمود می‌کنند که او انتظار تصدی شهرداری را می‌کشد .
اما چرا عارف اینگونه مورد حمله قرار گرفته؟ آیا واقعا عارف در این برهه، خسته از ریاست فراکسیون امید و ناامید از موقعیتی بهتر در عرصه سیاست، عطای پارلمان را به لقایش بخشیده و بند کفش‌هایش را برای رفتن به ساختمان بهشت محکم بسته؟
به فرض که این‌طور باشد! مگر کارگزارانی‌ها حزبی از احزاب اصلاح‌طلب نیستند؟ پس چرا از شهردار شدن عارف اصلاح‌طلب تا این حد برافروخته شده‌اند؟
حقیقت این است که کارگزارانی‌ها چند ماه بعد از دسته گل معرفی نجفی به عنوان شهردار تهران، اکنون تلاش دارند تا بار دیگر کاندیدای مطلوب خودشان را معرفی کنند و این کاندیدا کسی نیست جز محسن هاشمی رئیس فعلی شورای شهر تهران.
و همین موضوع است که حزب کارگزاران را به وحشت انداخته که مبادا عارف رقیب نامزد موردنظرشان برای شهرداری شود!
از این رو کوبیدن سیاسی رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را برای امیال حزبی خود از سر گرفتند درست مثل موقعی که در هنگامه انتخابات ریاست مجلس این حزب با گفت‌وگوها و تلاش‌های متعددش آنقدر به آب و آتش زد تا لاریجانی به جای عارف بر مسند ریاست بنشیند! به عبارتی حزب کارگزاران که درون اصلاح‌طلبان جای دارد، نشان داد برای خواسته‌های جناحی و ضد عارفی‌اش‌! با جبهه پایداری نیز هم پیمان می شود. اما با رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، هرگز...

خبرسازی علی‌رغم تکذیب
اما سوال اساسی اینجاست که آیا واقعا عارف سعی دارد خود را به عنوان یکی از گزینه های شهرداری معرفی کند ؟ پاسخ خیلی صریح است ....عارف تا به حال چندین بار نامزدی اش برای تصدی پست شهرداری را تکذیب کرده و اعلام داشته برای حرکت در مسیر اصلاحات، ریاست شورای سیاستگذاری و فراکسیون امید را فعلاً ادامه می‌دهد. پس چگونه است که علی رغم تکذیبیه‌های شهرداری عارف، باز هم چنین شانتاژ دروغینی از سوی کارگزاران مطرح می شود؟ آیا ماموریتی برای کارگزاری جهت تخریب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نوشته شده است؟
خشمی که فروکش نکرد
کارگزارانی‌ها زمانی هم که در شورای شهر پنجم، می‌خواستند شهردار معرفی کنند از مطرح شدن نام عارف به عنوان یکی ازگزینه‌های تصدی این پست خشمگین بودند خشمی که بعد از تکذیبیه عارف تا حدی فروکش کرد، ولی این بار حتی تکذیبیه‌های صریح عارف دراین باره (شهردار شدنش) نیز آنها را آرام نمی‌کند. اما چرا ؟
دلیلش ساده است. عارف... اخیرا اظهارنظری کرده که اصلا به مزاج دوستان کارگزارانی خوش نیامده است ، او در گفت‌گوی کوتاهی اظهارداشته است: «اعضای شورای شهر باید مطابق میثاق‌‌نامه‌ای که امضا کردند به تعهداتشان پایبند باشند و به آن عمل کنند که طبیعتا احترام به رای مردم گذاشتن و حضور در شورای شهر است.»
او ادامه داد:« انتظارمان از تمام اعضای شورای شهر در تمام شهرستانها این است که به امضا و میثاق‌شان احترام بگذارند و این خواهش و دغدغه ما است.»
طبیعی است کارگزارانی‌هایی که چند صباحی است برای شهردارشدن محسن‌هاشمی‌ـ که عضوی از شورای شهر است‌ـ زمینه‌سازی می‌کنند تا او از ریاست شورا استعفا دهد، چنین جملاتی را از سوی عارف بر نتابند، از همین رو است که عقده‌گشایی حزبی خود را در شرایطی که باید پیمان و اتحاد بین اصلاح‌طلبان حفظ شود از سر آغاز کرده و اینچنین بر رئیس فراکسیون امید تاخته اند تا جایی که تیتر نخست رسانه‌شان اختصاص به تحقیر و حمله به عارف داشته باشد آن هم با خبرسازی دروغینی با این مضمون که «عارف خود را برای شهرداری آماده می‌کند و منتظر دعوتنامه است»

روی سخن عارف
اما نکته‌ای که کارگزاران در این میان فراموش کرده اند این است که عارف در اظهارات اخیرش فقط به انتقاد از استعفای محسن‌هاشمی از شورای شهر اشاره ندارد، اظهارات عارف افراد و اشخاص دیگری را هم در بر می‌گیرد حتی کسانی مثل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان دولت دوازدهم. یعنی دو نفری که نام آنها نیز به عنوان شهردار آینده تهران مطرح می‌شود. لازمه حضور جهانگیری و سلطانی‌فر در ساختمان بهشت ، نیز استعفای آنها از معاونت اولی و وزارت ورزش است. جهانگیری و سلطانی‌فر هرچند برخلاف عارف و محسن‌هاشمی با رای مستقیم مردم سمت فعلی‌شان را از آن خود نکرده اند، اما آنها زاییده دولتی هستند که مردم در دو انتخابات 92 و 96 آن را انتخاب کرده‌اند. به عبارتی پست امروز این دو نیز ارتباط غیر مستقیمی با رای مردم دارد و از همین رو استعفای آنها - برای تصاحب شهرداری - به معنای پشت کردن به نظر و رای مردم است.

توجیه غیر منطقی
این را هم فراموش نکنیم، استعفای محسن‌هاشمی از شورای شهر باعث می‌شود تا عضو علی‌البدل شورای عنی مهدی چمران اصولگرا به شورای شهر تهران راه یابد. البته کارگزاران در این مدت تلاش داشته ورود مهدی چمران را با عناوینی چون «مبارک بودن حضور یک فرد از جناح اصولگرا در شورا» یا «تحقق احترام به اقلیت در شورا با حضور مهدی چمران» توجیه کند، اما ظاهرا این حزب فراموش کرده کسی که قرار است از شورا استعفا دهد (محسن‌هاشمی) یک میلیون و هشتصد هزار رای از مردم تهران را به خود اختصاص داده و او با کناره‌گیری‌اش باعث می‌شود تا فردی با ششصد هزار رای (مهدی چمران) -یعنی یک سوم آرای محسن‌هاشمی - به شورا بیاید! و به نظر می‌رسد این عین بی احترامی به نظر مردم خواهد بود!

نیت عارف
با این حال حزب کارگزاران این روزها تلاش دارد تا صورت مسئله را پاک کند و با حمله به عارف و ایجاد یک دوقطبی غیر واقعی اصل مشکلاتی که ماجرای شهرداری محسن‌هاشمی به همراه خواهد داشت را به محاق ببرد. ظاهرا حزبی که با یک انتخاب غیرحساب شده مانند نجفی باعث حاشیه‌آفرینی در شهرداری شده به دنبال ایجاد یک حاشیه‌آفرینی دیگر است از همین رو در شرایطی که باید از اتحاد و انسجام اصلاحات سخن بگوید سعی در ایجاد انشقاق و اختلاف بین اصلاح طلبان با حمله به محمدرضا عارف دارد! اگرچه این حزب و رسانه‌هایش برای شهرداری محسن‌هاشمی سینه می‌درند. اما این راهم باید بدانند که عارف نه برای شهردارشدن خود بلکه برای حفاظت از آرای مردم و احترام به تشخیص ملت است که از پایبندی اعضای شورای شهر یا سایر سیاسیون به تعهد به میثاق‌نامه‌ای که امضا کرده اند سخن گفته است و بس...
فاطمه راکعی :
این تخریب‌ها به جبهه اصلاحات ضربه‌های مهلکی وارد می‌کند
فاطمه راکعی، عضو حزب اتحاد ملت با بیان اینکه باید در هر رسانه و حزبی اقدامات برمبنای اصول اخلاقی باشد، گفت : فعالیت حزبی و رسانه ای مبتنی است بر خرد جمعی و خردجمعی مبتنی بر چارچوب‌ها و اصولی است که باید در هر کاری رعایت شود، با این روش است که از خودروی‌ها، کج‌روی‌ها و تک روی‌ها در تصمیم‌هایی که سرنوشت یک ملت را تعیین می‌کند می‌توان جلوگیری کرد. دبیر کل جمعیت زنان نو اندیش به آفتاب یزد گفت: هر حزبی خارج از این ضابطه عمل کند باید برای خودش نام دیگری به جز حزب و تشکل انتخاب کند ! تحزب تعریفی دارد خط مشی هر حزبی بر مبنای ایده‌هایی است که برای مردم تصویر می‌کند حرکت به سمت اهداف و آرمان‌های مشترک برای رسیدن به جامعه ایده‌آل در حزب خارج از رعایت اصول، ضوابط و اخلاق تشکیلاتی محقق نمی‌شود. اما متاسفانه عموما در احزاب چنین مشی‌ای آنگونه که باید دنبال نمی‌شود. این عضو حزب اتحاد ملت تاکید کرد : هر حزبی باید از ضوابط و اصول تعریف شده و مشخص پیروی کند. راکعی ادامه داد : اینکه از درون یک جناح سیاسی افراد و چهره‌های شاخص آن جبهه تضعیف شوند کل جبهه را خدشه‌دار می‌کند. وی تاکید کرد : امیدوارم در این برهه تمام جبهه اصلاحات یکدست و متحد با توجه به پیشینه سوابق اجرایی مدیریتی و سیاسی کسانی را بدون‌تعصب بی مورد و تنگ‌نظری‌های حزبی برای تصدی شهرداری تهران معرفی کنند، در این شرایط جبهه اصلاحات در اولویت است تایک حزب. راکعی گفت : در این برهه از وضعیت سیاسی کشور اصولا لزومی ندارد تا این اندازه برای تخریب همدیگر انرژی مصرف کنیم؛ تخریبی که در پایان هیچ عایدی برای هیچ کس ندارد بلکه به جبهه اصلاحات ضربه‌های مهلکی وارد می‌کند.
علی صوفی :
میان اعضای حزب کارگزاران اختلاف‌نظر وجود دارد
گفته‌های مرعشی و نوشته‌های سازندگی همخوانی ندارند
علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات با بیان اینکه حسین مرعشی که خود از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران است اخیرا هشدار داده بود که اصلاح‌طلبان به مسیر انشقاق نروند، گفت: «مرعشی از وساطت بزرگان برای اتحاد اصلاح‌طلبان و تقویت شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفته بود. این عضو حزب کارگزاران با این هشدار اینگونه به هرکس القا می‌کند که حزب متبوعش نیز مانند او نه تنها حواسش جمع است تا عملی که باعث اختلاف می‌شود انجام ندهد بلکه به احزاب دیگر نیز پیرامون حفظ اتحاد تذکر می‌دهد.» وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه اقدام رسانه منتسب به حزب کارگزاران در روز گذشته نشان داد کارگزاران نه تنها با سایر احزاب اتفاق نظر ندارند؛ بلکه با اعضای خودشان نیز اختلاف دارند و تناقض صحبت‌های مرعشی و این عمل رسانه ای حزب ، خبر از یک انشقاق در درون کارگزاران می‌دهد. کنایه‌های رسانه حزب کارگزاران به عارف به هیچ وجه با صحبت‌های مرعشی همخوانی نداشت.» صوفی گفت: «عارف بارها اعلام داشته که فعلاً حضورش در شهرداری به مصلحت نیست من نمی‌دانم چرا برخی جریانات از جمله بخش خاصی از حزب کارگزارن به چنین خبرسازی اشتباهی دست زده است.» این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تایید این موضوع که حمله اخیر به عارف به خاطر تاکید او مبنی بر پایبندی اعضای شورای شهر به میثاق‌نامه‌ای است که امضا کرده‌اند، اظهارکرد: «به هر حال محسن‌هاشمی گزینه‌ای جدی برای کارگزاران به عنوان شهردار است اما فراموش نکنیم که عارف حق دارد از میثاق‌نامه و عهد به آن بگوید برای آنکه دکتر عارف فقط نماینده مجلس نیست، او رئیس شورای عالی سیاستگذاری است شورایی که همه میثاق‌نامه‌ها در آن تدوین، تصویب و به اجرا گذاشته شده و او به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری باید از پایبندی به میثاقنامه بگوید وظیفه عارف مطالبه عهدو پیمانی است که در شورا قول آن داده شده اینکه عارف خطر عدول از میثاق‌نامه را هشدار بدهد حق اوست. این فعال سیاسی اضافه کرد: اگر به دلیل مصلحت بنای گذر و عبور از میثاقنامه اعضای شورای شهر هم باشد این شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان است که باید در مورد آن نظر دهد. با توجه به رسمی شدن اختلافات بدنه حزب کارگزاران نسبت به عارف، صوفی پیرامون این موضوع که سایر احزاب اصلاح‌طلب باید در چنین شرایطی چه رویه ای در پیش بگیرند، گفت: «حملات به عارف زیاد است. اینکه برخی بی جهت به او کنایه‌هایی از این قبیل که «اگر به جای نجفی عارف در شهرداری بود تا یزد عقب‌نشینی می‌کرد» را می‌زنند اصلا ضرورتی ندارد به ویژه که در شرایط فعلی اصلا این‌گونه صحبت‌ها به مصلحت نیست. وی تاکید کرد: «در شرایط فعلی احزاب باید جلو این اختلافات را بگیرند، شاید طبیعی است که هر حزب به دنبال قدرت بیشتر باشد و بخواهد کاندیدای هم حزبی‌اش را به شهرداری بفرستد. اما در نهایت ما همچنان باید استراتژی اجماع را که از سال 92 دنبال می‌کنیم و در دل آن اختلافات سلیقه هم همیشه وجود داشته را ادامه دهیم. ما باید در شکل رقابت‌های حزبی دموکراتیک با هم رقابت کنیم اما در این میان سایر احزاب باید جلو حزبی را که مسیر اصلاح‌طلبان را به سمت تخریب پیش می‌برد، بگیرند و مانع دعواهای درون‌جناحی شوند.»

نظر شما