شناسهٔ خبر: 25077583 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نخستین سد سلولی و قفل کشتیرانی ایران در خوزستان افتتاح شد

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / دریچه های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست رودخانه بهمنشیر با حضور وزیر نیرو باز شد.

به گزارش ایسنا، امروز 29فروردین ماه با حضور رضا اردکانیان، دریچه های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست رودخانه بهمنشیر (فاز اول) که به عنوان یکی از طرح های مهم ملی و منحصر به فرد پس از انقلاب است، بازگشایی شد.

با افتتاح این سد سلولی از پیشروی آب شور دریا به رودخانه بهمنشیر جلوگیری شده و با تاثیرگذاری بر شرایط جذر و مدی رودخانه بهمنشیر، تامین آب خام پایدار صنعت و 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزیره آبادان و خرمشهر را امکان پذیر می کند.

سد سلولی مدور بالادست رودخانه بهمنشیر، معبر کشتیرانی، دریچه انسداد و پل متحرک آن توسط سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرما، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور و شرکت ساختمانی ژیان به عنوان پیمانکار اصلی در شرق شهرستان خرمشهر و 120 کیلومتری جنوب شهرستان اهواز احداث شده است.

سد بالادست بهمنشیر که اولین سد سلولی ایران محسوب می شود، از نوع سلولی - سپری به طول 160 و ارتفاع سازه ای 16 متر از پی طراحی و اجرا شده است.

معبر کشتیرانی این سد به منظور حفظ قابلیت ترابری رودخانه بهمنشیر با دریچه انسداد از نوع مایتر به طول 25 و ارتفاع 8 متر و وزن 110 تن طراحی شده است.

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما