شناسهٔ خبر: 25075821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

۳۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است، انتظار بیجا نداشته باشید!/ تقلای اصلاحات برای مظلوم نمایی از کاوه مدنی و هزینه تراشی برای نظام

واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به موضوع «کاوه مدنی» دقیقاً در ادامه تبرئه و مظلوم نمایی از شبکه جاسوسی محیط زیستی در سال گذشته است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

۳۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است، انتظار بیجا نداشته باشید!

«محمد هاشمی» در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«شاید ۳۰ درصد اقتصاد کشور هم در اختیار قوه مجریه نباشد و نهادهای خصوصی، شبه دولتی و تعاونی‌ها در اقتصاد سهیم هستند».

چندی پیش «بهزاد نبوی» گفته بود: «دولت فقط ۱۵ درصد اختیارات دارد، انتظار فیل هواکردن نداشته باشید».

«علی یونسی» وزیر اطلاعات دولت اصلاحات نیز در هفته‌های گذشته گفته بود: «مردم از دولت انتظار معجزه نداشته باشند».

«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت نیز چندی پیش گفته بود: «اینکه عده‌ای بیایند و جیغ و داد گرانی سر دهند، نه درست است و نه منصفانه».

تمامی این اظهارات به نوعی در پی تقلیل مطالبات معیشتی مردم و همچنین ترغیب دولت به فرافکنی و عدم پاسخگویی به مطالبات مردم است.

چندی پیش روزنامه بهار در مطلبی با اشاره به سیر صعودی انتقادات و اعتراضات از عملکرد دولت، نحوه مواجهه رئیس‌جمهور و دولتمردانش با این مسئله را طی سال‌های گذشته مبتنی بر «بی‌تفاوتی و عدم پاسخگویی» و «پاسخگویی کلیشه‌ای» عنوان کرد و نوشته بود: «حسن روحانی و دیگر اعضای دولت دوازدهم می‌توانند با این تصور که دیگر به رأی مردم نیازی ندارند از کنار نقدهای مختلفی که در سطح جامعه و فضای مجازی مطرح می‌شود عبور کرده و آنها را نشنوند. انتخاب این روش در مواجهه با منتقدان دولت که گاهی در تیم رسانه‌ای دولت و همین‌طور اعضای دفتر رئیس‌جمهور مشاهده می‌شود سبب ضربات سهمگینی به دولت در آینده‌ای نزدیک خواهد شد».

گفتنی است روزنامه آرمان در روزهای گذشته با اشاره به امکانات و اختیارات گسترده دولت در مطلبی نوشته بود: «مهم‌ترین مسئله و دلیل ناامیدی در جامعه به دولت برمی‌گردد، اگر دولت با امکانات و اختیاراتش فضای کشور را به سمتی ببرد که از حجم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بکاهد، چه کسی می‌تواند در مردم حس ناامیدی ایجاد کند؟ اما وقتی در مسیر تحولات اقتصادی، گشایشی در معیشت مردم رخ نمی‌دهد؛ شکل‌گیری احساس ناامیدی در آنها طبیعی است».

«ابراهیم اصغرزاده» از فعالین اصلاح طلب-آبان ۹۵- گفته بود: «مطمئناً بخش قابل توجهی از ناتوانی به دلیل نداشتن برنامه دولت است».

** تقلای اصلاحات برای مظلوم نمایی از کاوه مدنی و هزینه تراشی برای نظام

هروقت پای یک جاسوس یا مدیر متواری دوتابعیتی در میان است، اصلاح طلبان به خط شده و از او حمایت می‌کنند.

یک روز حمایت از دری اصفهانی-جاسوس هسته‌ای-، یک روز حمایت و مظلوم نمایی از کاووس سید امامی-جاسوس موشکی در قالب فعال محیط زیستی- و یک روز هم کاوه مدنی- مدیر دوتابعیتی متواری- و...

از روزی که خبر دستگیری شبکه جاسوسی در پوشش فعالین محیط زیست منتشر شد، روزنامه‌های اصلاح طلب به صورت ویژه به این موضوع ورود کرد و ضمن حمله به صدا و سیما به دلیل انتشار مستند افشاگرانه، به مظلوم نمایی شبکه جاسوسی مذکور و علی الخصوص به تبرئه «کاووس سید امامی»- متهمی که در زندان خودکشی کرد- پرداختند.

در روزهای اخیر نیز پس از انتشار خبر خروج سؤال برانگیز کاوه مدنی (معاون ایرانی-انگلیسی سازمان محیط زیست) از کشور و استعفای غیرمتعارف او پس از متواری شدن، روزنامه‌های اصلاح طلب، با تغییر صورت مسئله فریاد وامصیبتا سر داده که چرا نخبه کشی می‌کنید!

در همین رابطه روزنامه همدلی در مطلبی نوشت:

«آخرین واکنش کاوه مدنی، معاون سابق آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره خبر خروجش از کشور و تأیید استعفایش در نوع خود جالب است. وی در ابتدای توئیتش نوشت:"آری، #متهم_گریخت..." و در ادامه از این که برخی با "#توهم_توطئه در جست‌وجوی محکومی بودند تا همه مشکلات را بر گردن گیرد..." گله کرد و نوشت:"چرا که آنها خوب دریافته بودند که پیدا کردن مقصر و دشمن و #جاسوس، از مسئولیت‌پذیری و مشارکت در حل مشکلات، بسی آسان‌تر است".».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«بازگشت کاوه مدنی به ایران در دولت دوازدهم امیدها برای بازگشت نخبگان به کشور را زنده کرد؛ اتفاقی که شاید می‌توانست شروعی برای سیر منفی خروج نخبگان و مغزها از ایران باشد...معاون جوان عیسی کلانتری اما نوروز غافلگیرکننده‌ای داشت. انتشار عکس‌هایی که او و مهمانان دیگر را در یک مهمانی مختلط در حال پایکوبی و شادی نشان می‌داد، خون تازه‌ای به رگ‌های مخالفانش بخشید...در سکوت مطلق سازمان حفاظت محیط زیست به اخبار استعفا یا عدم بازگشت، بسیاری از کاربران برخورد نهادهای امنیتی، تسلط مدیریت ناکارآمد و فشل بر کشور، حسادت نهادینه در میان مدیران، قدر ندانستن سرمایه‌ها، نخبه‌ستیزی و ... را عامل اصلی دانستند و به او حق دادند که در چنین شرایطی به ایران برنگردد».

رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی هستند این فرد که یکی از متهمان پرونده جاسوسی در پوشش فعالیت‌های محیط‌زیستی بوده است، به دلیل انتشار تصاویری که او را در حال سرو مشروبات الکلی و رقص در یک پارتی در خارج از ایران نشان می‌دهد، از ایران فرار کرده و بر همین اساس استعفا کرده است. این ادعا در حالی است که این تصاویر متعلق به چند سال گذشته و پیش از بازگشت وی به ایران است و در حالت طبیعی این نمی‌تواند به عنوان دلیل عدم بازگشت معاون سازمان محیط‌زیست به تهران باشد. آنچه در این بین جای سؤال دارد، چگونگی خروج وی از کشور است. با توجه به خودکشی یکی از عوامل اصلی پرونده جاسوسی محیط‌زیستی، ابعاد و گستردگی این پرونده هنوز مشخص نشده است و کاوه مدنی نیز یکی از متهمان این پرونده است که حالا به طرز عجیبی از کشور فرارکرده است.

واکنش رسانه‌های اصلاح طلب به موضوع «کاوه مدنی» دقیقاً در ادامه تبرئه و مظلوم نمایی از شبکه جاسوسی محیط زیستی در سال گذشته است. برخی کارشناسان معتقدند که فضاسازی‌ها و فرافکنی‌ها در این موضوع به احتمال قوی به این دلیل است که برخی از افراد از همکاران، مرتبطین و وابستگان به این شبکه بوده و یا به دلیل ارتکاب برخی از جرائم و اقدامات مشابه– اقدامات علیه امنیت ملی – نگران هستند. در واقع مخالفت ایشان از جنس هزینه‌تراشی برای نظام و ممانعت از پیشروی نظام برای مقابله با افراد آلوده است.

نظر شما