شناسهٔ خبر: 25073805 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

گزارشی از تغییر ذائقه مردم به داروخانه‌های گیاهی؛

آیا گیاهان دارویی عطاری‌ها معجزه می‌کند؟/خوب و بدهای یک تغییر که می‌تواند خطرناک باشد

گسترش عطاری‌ها در سالهای گذشته و نمود برخی عوارض داروهای شیمیایی و نقل قول‌های اینترنتی بر چنین موضوعی دامن زده است که برخی ها بگویند داروهای گیاهی آری، داروهای شیمیایی هرگز!

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی آناج: سرمان که درد بکند یا اولین علائم سرماخوردگی که در ما ظاهر شود در یخچال را باز کرده و در قفسه داروها به دنبال انواع مسکن‌ها و قرص‌های سرماخوردگی می‌رویم که از مراجعه به پزشک چندماه قبلمان مانده است و به اصطلاح خوددرمانی می‌کنیم.

در نقطه مقابل مادرها و مادربزرگ‌هایمان به دنبال انواع دم‌کرده‌های گیاهی می‌روند و سعی می‌کنند با اطلاعاتی که از گذشته و نسل به نسل از مادرانشان دریافت کرده‌اند بیماری‌شان را تسکین داده و حتی ریشه کن کنند.

گسترش عطاری‌ها در سال‌های گذشته و نمود برخی عوارض داروهای شیمیایی و نقل قول‌های اینترنتی بر چنین موضوعی دامن زده است که برخی ها بگویند داروهای گیاهی آری، داروهای شیمیایی هرگز! گسترش تفکر بی ضرر بودن داروهای گیاهی نیز باعث شده تا بیشتر مردم به جای پزشک و داروخانه سراغ عطاری‌ها بروند و مشکلشان را به روش‌های سنتی درمان کنند راه‌حلی که در بیشتر مواقع نه تنها پاسخگو نیست بلکه گاه مضراتی نیز به همراه دارد.

عطاری‌ها، شفای درد تمامی امراض؟!

چند روز قبل که در بازار سرپوشیده برای خرید چرخ می‌زدم توجهم به چندین مغازه عطاری که بوی مطبوع اما متفاوتی از آنها به مشام می‌رسید جلب شد، در حالیکه برای همه ما پیش آمده است که برای خرید به عطاری‌ها مراجعه کنیم، خانم تقریبا میانسالی را دیدم که با دقت و وسواس خاصی کیسه‌هایش را از گونی‌های عطاری پر می‌کند.

با لبخند سوال می‌کنم که "خرید این همه گیاه ضروری است؟"که با دلخوری توام با مهربانی پاسخ می‌دهد:" شما جوان‌ها تا چهار کلاس درس می‌خوانید فکر می‌کنید همه چیز را می‌دانید! من از بچگی خیلی کم به دکتر رفته‌ام و همه مریضی‌هایم را با داروهای گیاهی درمان کرده‌ام."

با اشاره به چند کیسه کوچکش ادامه می‌دهد: "همین دراچین و پولکی را که می‌بینی هر عفونتی که در بدن داشته باشی از بین می‌برد و پونه را هم برای پیشگیری از سرماخوردگی دم می‌کنم؛ این روزها هوا سرد دشه است و سرماخوردگی بهار هم که به این راحتی از بدن نمی‌رود!"

چند مغازه آن طرف‌تر خانم جوانی اصرار دارد که فروشنده برایش از مزایای گیاه آلوورا بگوید و فروشنده هم مستاصل می‌گوید: "دخترم این چیزها جدید آمده‌اند من که نمی‌دانم چیست اما حتما چیز خوبی است که همه می‌خرند!"

خانم جوان هم با اصرار می‌گوید که در اینترنت خوانده این گیاه برای پوست معجزه می‌کند و همچنان منتظر است تا فروشنده از اعجاز گیاه آلوورا برای خریدارانش سخن بگوید.

البته تمامی راسته عطاران اینگونه نیست و برخی فروشنده‌ها همه چیز را درباره گیاه مورد فروششان به مشتری‌ها می‌گویند و بسیاری از خریداران نیز این داروهای گیاهی را مکملی برای درمان می‌دانند نه معجزه‌گری بی‌همتا!

داروهای گیاهی و شیمیایی را همزمان مصرف نکنید

کارشناس نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در این خصوص اظهار داشت: بسیاری از داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تداخل عملکرد دارند و باعث افزایش یا کاهش اثر آنها می‌شوند، بنابراین اگر فردی داروی شیمیایی مصرف می‌کند، باید حتما پیش از مصرف هرنوع داروی گیاهی با پزشک خود مشورت نماید.

وی گفت: همچنین مقدار مصرف گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی در میزان اثردرمانی آنها تاثیر می‌گذارد و باید در مورد آن با پزشک طب ایرانی مشورت کرد، علاوه بر آن بسیاری از گیاهان، دارای حداقل دوز سمی هستند و اگر بیشتر از این مقدار مصرف شوند، می‌توانند باعث بروز سمیت شوند.

مهرآئین تاکید کرد: مصرف طولانی مدت برخی گیاهان دارویی که در نگاه اول بی‌ضرر به نظر می‌رسند، می‌تواند عوارض و مسمومیت را به دنبال داشته باشد.

ضرورت حضور کارشناسان داروهای گیاهی در عطاری‌ها و داروخانه‌های گیاهی

روی آوردن مردم به طب سنتی و داروهای گیاهی و یا گیاهان دارویی اگرچه در برخی اوقات با افراط همراه است اما مزایا و سودمندی‌های مربوط به خود را دارد، اینکه مردم با بروز اولین نشانه‌های بیماری به سراغ داروهای شیمیایی نمی‌روند و بدن خود را روز به روز مقاوم‌تر به آنتی بیوتیک نمی‌کنند جای امیدواری دارد اما از سوی دیگر نیز برخی آدرس‌های غلط در مصرف داروهای گیاهی نیز مشکلاتی را به وجود می‌اورد.

اینکه برخی‌ها با مراجعه به عطاری‌هایی که شاید صاحبان مغازه‌اش برای امرار معاش دست به فروش داروهای گیاهی می‌زنند و اطلاعاتی درباره آن ندارند سعی دارند بیماری خود را ریشه کن کنند موضوع نگران کننده‌ای است زیرا استفاده سرخود از بعضی از داروهای گیاهی ممکن است عوارض و آسیب‌های بلند مدت را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما