شناسهٔ خبر: 25072878 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/حمایت از کالای ایرانی/

شفافیت برای اقتصاد از نان شب واجب‌تر است

یک اقتصاددان می‌گوید برای بهبود تولید ملی و مصرف کالای ایرانی نیازمند این هستیم که شورای عالی تصمیم‌گیری کلان اقتصادی صورت گرفته، فضای کسب‌وکار بهبود یابد، رقابت‌پذیری ایجاد شود و به ویژه نیازمند ایجاد شفافیت و جلوگیری از رانت در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستیم.

صاحب‌خبر -

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حمایت از کالای ایرانی و اقدامات آن چنین توضیح داد: اگر روند فعلی اقتصاد ایران ادامه پیدا کند، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی ایران در سال‌های آینده بالای چهار درصد باشد، ولی به هرحال دولت راه‌هایی هم دارد که بتواند طبق برنامه ششم توسعه به رشد اقتصادی هشت درصدی برسد.

وی ادامه داد: برای این‌که رشد اقتصادی افزایش یابد باید تولید ملی به سطح قابل قبولی افزایش پیدا کند و اصلاحات اقتصادی در همه سطوح انجام می‌شود. تاکید می‌کنم مشکلات مهم اقتصاد ایران از قبیل بیکاری، تورم، سرمایه‌گذاری پایین و غیره حل نمی‌شوند مگر این‌که اصلاحات اساسی در بخش‌های مختلف اقتصاد صورت گیرد.

این استاد دانشگاه چنین توضیح داد: اگر خواهان حمایت از تولید ملی هستیم در وهله‌ی اول باید به بهبود فضای کسب‌وکار توجه کنیم. فضای کسب‌وکار باید به نحوه تولید ملی و با سیاست‌های بخردانه در دستور کار مجموعه حاکمیت در ایران قرار بگیرد و تاکید می‌کنم یک قوه و آن هم قوه مجریه فقط براین موضوع موثر نیست.

این اقتصاددان پیشنهاد کرد: نظر من بر این است که برای ارتقای نظام تصمیم‌گیری کلان اقتصادی، شورای عالی اقتصاد، ریاست مقام رهبری و عضویت سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه و همچنین وزرای اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و دو تن از صاحبنظران حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی به انتخاب رئیس جمهوری تشکیل شود.

وی ادامه داد: شورای عالی اقتصاد باید خطوط قرمز اقتصاد را روشن کند و هر آنچه در این شورا تصمیم‌گیری می‌شود از طریق رهبری به صورت حکم حکومتی به سه قوه ابلاغ شود. ما برای مسائل اقتصادی نیاز به یک نظام تصمیم‌گیری قدرتمند داریم. من فکر می‌کنم همانگونه که سیاست خارجه ما به برجام نیاز داشت اقتصاد داخلی ما نیز به این شورای تصمیم‌گیری نیاز دارد.

این اقتصاددان بار دیگر به موضوع بهبود فضای کسب‌و کار اشاره کرد و گفت: باید فضای کسب‌وکار ارتقا پیدا کند و سرمایه‌گذار ایرانی امنیت داشته باشد تا بتواند پول خود را سرمایه‌گذاری کند. من معتقدم که ما در ایران مشکل پس‌انداز نداریم و پس‌انداز ما بسیار بالاست که این میزان را می‌توان در نقدینگی نیز مشاهده کرد. اکنون حدود ۱۵۰۰ تریلیون تومان نقدینگی وجود دارد و اگر این نقدینگی با سیاست‌های بخردانه نظام تصمیم‌گیری کشور به سمت تولید ملی می‌رفت، قطعا تولید ملی افزایش می‌یافت. به دنبال تولید ملی درآمد ملی و به دنبال آن درآمد سرانه و رفاه ملی بهبود پیدا کرده و مشکل بیکاری حل می‌شد.

پازوکی ادامه داد: اقتصاد ما مزایایی دارد که از آن استفاده نمی‌شود مثلا هنوز قیمت انرژی در ایران بسیار پایین تر از بازارهای بین‌المللی است. نیروی کار ما متخصص و ارزان است، ولی اقتصاد ما نمی‌تواند آنها را جذب کند. اکنون واقعا یکی از مسائل مهم اقتصادی ما جذب نشدن نیروهای فرهیخته در کشور است در عوض نیروهای غیرمتخصص بر مبنای ارتباطات به بدنه دولت راه یافته‌اند و عامل بسیاری از عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کشور هستند.

وی شفافیت را برای اقتصاد ایران از نان شب واجب‌تر دانست و گفت: باید شفافیت به اقتصاد ایران برگردد و مبادله اطلاعات آزاد شود تا بتوان جلوی بسیاری از رانت‌ها در اقتصاد ایران را گرفت. متاسفانه در دولت نهم و دهم طبقه رانت‌خواری شکل گرفت که این طبقه در دولت یازدهم هم به حیات خود ادامه داد و اکنون با ثروت‌های نجومی امورات خود را می‌گذرانند و این در حالی است که بسیاری از آحاد جامعه از حداقل‌ها محروم هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مجموعه حاکمیت موظف است جلوی این طبقه رانت‌خوار را بگیرد. این شامل قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و سایر ارگان‌های مرتبط می‌شود. حاکمیت باید به فکر برانداختن فساد نهادینه شده باشد.

پازوکی به موضوع رقابت هم اشاره کرد و آن را لازمه‌ی پیشرفت اقتصادی دانست و گفت: رقابت برای ارتقای کیفیت محصولات ایرانی لازم است. اگر محصولات ایرانی کیفیت کافی داشته باشند مصرف‌کننده به محصولات مشابه خارجی توجه نخواهد کرد.

وی موضوع مهم دیگر را از بین بردن انحصارات دانست و ادامه داد: اعطای هرگونه انحصار به بخش دولتی، خصوصی و خصولتی مانع به جریان افتادن اقتصاد خواهد شد. اکنون برخی ارگان‌های نظامی به اقتصاد ورود کرده‌اند. پیشنهاد قاطبه اقتصاددان این است که نهادهای نظامی به پادگان برگردند و اگر می‌خواهند فعالیت اقتصادی کنند درآمدهای خود را در مناطق محروم صرف امور عمرانی کنند. در چنین وضعیتی است که می‌توان امیدوار بود وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند.

این اقتصاددان به نقش وزارت امور خارجه در برقراری ضوابط اقتصادی بین‌المللی هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه وزارت امور خارجه آنگونه که لازم است در پیدا کردن شرکای تجاری برای ایران فعال نیست. این در حالی است که موضوع پیدا کردن شریک تجاری برای اقتصاد ایران بسیار اهمیت دارد. رقیب منطقه‌ای ما عربستان سعودی با کیفیت و دقت بسیار در این زمینه کار می‌کند در حالی که بسیاری از سفرای ما حتی از مسائل داخلی اقتصاد ایران خبر ندارند چه برسد به آنچه بخواهند برای افزایش مبادلات اقتصادی کشور اقدامات مناسب انجام دهند.

به گزارش ایسنا، مقام معظم رهبری شعار سال ۱۳۹۷ را حمایت از کالای ایرانی عنوان کرده و از مسئولان و مردم خواستند که در این سال برای حمایت از کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام

نظر شما