شناسهٔ خبر: 25072287 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

ساخت مدل سه بعدی بافت قلبی در حال تکوین انسان

صاحب‌خبر -


محققان از فرایندی بهره بردند که در آن داربست‌های مبتنی بر زیست مواد و فناوری سلول‌های بنیادی برای ساخت یک مدل بافتی سه بعدی که می‌تواند مراحل اولیه تکوین قلب انسان را شبیه‌سازی کند.
 
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قلب نخستین اندامی است که در جنین انسان تکوین می‌یابد و اولین عاملی است که نگرانی‌هایی را برای بسیاری از والدین ایجاد می‌کند. برای مادرانی که باردار هستند، استرس و اضطراب ناشی از بارداری گاهی با مصرف داروهایی تسکین‌دهنده اضطراب رفع می‌شود اما پزشکان و والدین مجبورند که سلامت مادر و خطرات جانبی مصرف دارو بر روی نوزاد را نیز مد نظر قرار دهند.
سازمان غذا و داروی آمریکا، داروهای خاصی که مصرف آن‌ها در حین بارداری می‌تواند خطرزا باشند را مشخص ساخته است. برخی از این داروها حتی در تست‌های پیش بالینی نیز اثرات خطرناک خود بر روی فرایند بارداری را نشان داده‌اند.
محققان در دانشگاه Syracuse به سرپرستی Zhen Ma در مطالعه‌ای با استفاده  از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی به بررسی فرایند بازسازی بافتی و پزشکی بازساختی پرداخته‌اند. آن‌ها از فرایندی استفاده کردند که در آن از داربست‌های مبتنی بر زیست مواد و فنّاوری سلول‌های بنیادی برای ساخت یک مدل بافتی سه بعدی که می‌تواند مراحل اولیه تکوین قلب انسان را شبیه‌سازی کند، بهره بردند.
 آن‌ها کف ظروف کشت بافت را با لایه‌ای از یک پلیمر پوشاندند و با ایجاد شکاف‌های کوچکی بر روی این پلیمر، سلول‌ها را قادر ساختند تا بر روی این پلیمر رشد کنند. از آن جایی که سلول‌های بنیادی به پلیمر نمی‌چسبند، آن‌ها درون منافذ رشد کرده و در نهایت به ساختار سه بعدی تبدیل می‌شوند که نوع بافت متفاوتی دارد.
این فرایند روی تولید بافت قلبی تمرکز داشته است اما می‌توان از چنین روشی برای تولید سایر بافت‌ها و حتی اندام‌های بدن استفاده کرد. بافتی که طی این فرایند تمایزی شکل می‌گیرد، لایه‌های بیشتری داشته و نحوه تکوین طبیعی بافت یا اندام انسانی را به طور صحیح‌تری شبیه‌سازی می‌کند.
در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.
پایان پیام/۲۹

نظر شما