شناسهٔ خبر: 25072101 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

بازگشت هیجان به کشتی/ تنور ورزش ملی با شروع مسابقات انتخابی‌ دوباره گرم می‌شود

با شروع مرحله اول رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی بار دیگر شاهد بازگشت هیجان به ورزش ملی کشور خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، مرحله اول رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد برای شرکت در بازی‌های آسیایی جاکارتا و رقابت‌های جهانی مجارستان به ترتیب روزهای 30 و 31 فروردین ماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار می‌شود تا  پس از مدتها بار دیگر شاهد بازگشت هیجان به ورزش ملی کشور در سالن پیر پایتخت باشیم.

این مسابقات در حالی از فردا (پنجشنبه) با برگزاری رقابت‌های کشتی فرنگی آغاز می‌شود که همانطور که در گذشته هم مرسوم بوده است بیشتر میدانی برای کشتی‌گیران جوان و جویای نام جهت مطرح کردن خود و از سوی دیگر برخی مدعیان کهنه‌کارِ پشت خط مانده برای اثبات مجدد توانایی‌هایشان برای پوشیدن مجدد دوبنده تیم ملی است.

بر اساس قانون فرآیند انتخابی تیم‌های ملی کشتی 4 کشتی‌گیر آزاد و فرنگی‌کار برتر اوزان 10 گانه جواز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را کسب می‌کنند؛ مسابقاتی که اواخر اردیبهشت ماه برای مشخص شدند نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی جاکارتا و رقابت‌های قهرمانی جهان برگزار خواهد شد.

نفرات مجاز جهت شرکت در رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی بزرگسالان در هر وزن در کشتی‌های آزاد و فرنگی برای حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا و رقابت‌های جهانی مجارستان که اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۷ برگزار خواهد شد عبارتند از:

1- کشتی‌گیران صاحب مدال از بازی‌های المپیک برزیل در سال ۲۰۱۶
کشتی آزاد: حسن رحیمی، کمیل قاسمی و حسن یزدانی
کشتی فرنگی: قاسم رضایی و سعید عبدولی

2- کشتی‌گیران صاحب مدال از مسابقات جهانی فرانسه در سال ۲۰۱۷
کشتی آزاد: حسن یزدانی
کشتی فرنگی: سعید عبدولی، حسین نوری و محمدعلی گرایی

3- کشتی‌گیران صاحب مدال طلا از مسابقات امیدها و جوانان جهان در سال ۲۰۱۷
کشتی آزاد: مجتبی گلیج
کشتی فرنگی: پویا دادمرز، کرامت عبدولی و امین کاویانی‌نژاد

4- کشتی‌گیران مدنظر کادر فنی مربوطه
کشتی آزاد: علیرضا کریمی (مصوبه مورخ 7 آذرماه سال 96 شورای فنی ) و عزت اله اکبری
کشتی فرنگی: بهنام مهدی‌زاده، سیدمصطفی صالحی‌زاده و مهرداد مردانی

 

در زیر نگاهی گذار به مدعیان اصلی اوزان 10 گانه کشتی آزاد و فرنگی خواهیم انداخت.

در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد به نظر می‌رسد با وجود نفرات ریز و درشت رقابت اصلی بین رضا اطری، نادر حاج آقانیا و مهران رضازاده است هرچند نمی‌توان کشتی‌گیرانی مانند فرهاد جلایی، حمید خلیلی و محمد طهماسبی را هم دست کم گرفت.

در وزن ۶۱ کیلوگرم پیمان صادقی جوانِ باتجربه تیم ملی به عنوان شانس اصلی روی تشک خواهد رفت. در کنار او نفراتی مانند یونس امامی که در این مدت درخشش خوبی در رده سنی امیدها و بزرگسالان داشته است می‌تواند تهدیدی جدی برای صادقی باشد. باقر یخ‌کشی، نفر اول مسابقات اوپن و محمد رمضان‌پور قهرمان کشور نیز از شانس بالایی برای حضور در مرحله نهایی برخوردارند. البته امامی این اختیار را دارد که با توجه به جواز حضور در 61 و 65 کیلوگرم شرکت هر کدام از اوزان را که خواست انتخاب کند.

در وزن ۶۵ کیلوگرم بهنام احسان‌پور ملی‌پوش کهنه‌کار کشتی آزاد که حالا به یک وزن بالاتر آمده است با زحمت و با کسب عنوان سوم مسابقات قهرمانی کشور جواز حضور در این مرحله را دریافت کرد؛ او نیز یکی از بخت‌های نخست کسب جواز مرحله نهایی است، اما باید دید که آیا احسان‌پور در وزن جدید نیز توفیقات قبلی را تکرار خواهد کرد یا خیر؟ هرچند او در این سال‌ها بارها به عنوان نفر برتر وزن ۶۱ کیلوگرم عازم رقابت‌های آسیایی و جهانی شده، اما نتوانست آنطور که باید انتظارات را برآورده کنند.

مرتضی قیاسی و حسن مرادقلی در کنار پیمان بیابانی دیگر شانس‌های این وزن هستند. البته میثم نصیری مجوز حضور در انتخابی این وزن را هم دارد و باید دید در نهای چه تصمیم خواهد گرفت.

در وزن ۷۰ کیلوگرم سید احمد محمدی بعد از دوری 2 ساله با قهرمانی در مسابقات عمومی راهی رقابت‌های آسیایی شد که با ارائه نمایشی ضعیف و عملکردی پر انتقاد خیلی زود از گردونه مسابقات کنار رفت، اما نمی‌توان دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان در 65 کیلو را نادیده گرفت و بدون شک شانس اصلی قهرمانی در مرحله اول است.

مصطفی حسین‌خانی مدعی اصلی این وزن کار سختی برای مقابل با مدعیان کهنه‌کار، جوان و البته با انگیزه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد سایر رقبا در حضور محمدی باید برای کسب سایر سهمیه‌ها رقابت کنند؛ نفراتی مانند مهدی یگانه جعفری و محمدرضا سرگو شانس بالایی برای کسب جواز حضور در مرحله نهایی را خواهند داشت.

 

در وزن ۷۴ کیلوگرم نمی‌توان مدعی ۱۰۰ درصدی را به عنوان نفر اصلی محسوب کرد، اما به نظر می‌رسد در این بین حامد رشیدی و سعید داداش‌پور از شانس بیشتری نسبت به بقیه برخوردار هستند. البته میثم نصیری هم که تغییر وزن داده و به یکباره به 2 وزن بالاتر آمده نیز می‌تواند مدعی باشد. باید دید آیا نصیری که در ۶۵ کیلوگرم دوران نسبتاً موفقی را پشت سر گذاشت و حتی حضور در المپیک را تجربه کرد، می‌تواند در یک وزن المپیکی دیگر هم موفق شود؟

محمد متقی‌نیا، دارنده مدال برنز جوانان جهان نیز از دیگر مدعیان اصلی در این وزن به حساب می‌آید.

در وزن ۷۹ کیلوگرم بهمن تیموری قبلا امتحان خود را پس داده و باید او را مدعی اصلی دانست. اما نفراتی مانند امید حسن تبار و علیرضا قاسمی، ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ آمریکا در ۷۴ کیلوگرم، در کنار حمیدرضا زرین پیکر، نفر اول مسابقات اوپن را می‌توان از دیگر مدعیان این وزن دانست.

در ۸۶ کیلوگرم عزت الله اکبری با مدال طلایی که اخیراً در آسیا (البته در وزن ۷۹ کیلوگرم) گرفت جواز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را توسط شورای فنی به دست آورد، هرچند هنوز مشخص نیست در ۷۹ کیلو روی تشک خواهد رفت یا ۸۶ کیلوگرم، که به نظر می‌رسد گزینه اول گزینه درست‌تر می‌تواند باشد؛ وزنی که شاید باید رقابت در مرحله اول و نهایی در آن را به نوعی تشریفاتی دانست چرا که کشتی‌گیری مانند حسن یزدانی را بالای سر خود می‌بیند که با عملکرد درخشان و خیره کننده‌اش در وزن چهارم المپیکی عملاً هیچ شانسی برای سایر رقبا نمی‌گذارد.

با این وجود با نظر شورای فنی علیرضا کریمی نیز مجوز حضور در مرحله نهایی را بدست آورد. با این حال کامران قاسم‌پور را باید مدعی اصلی مرحله اول انتخابی تیم ملی و رقابت‌ با یزدانی و کریمی در مرحله نهایی دانست. احمد بذری نیز به که واسطه کسب مدال برنز جوانان جهان مجوز حضور در این مرحله را بدست آورده است می‌تواند دیگر مدعی جدی 86 کیلو باشد.

در وزن ۹۲ کیلوگرم بعد از تصمیم درست محمد جواد ابراهیمی به تغییر وزن و حضور در این وزن، بعد از سال‌ها در یک تورنمنت رسمی، موفق به کسب طلای قهرمانی آسیا شد؛ حالا باید او را مدعی اصلی این وزن دانست، اما جمال میرزایی کهنه‌کار نیز که در مسابقات عمومی مقتدرانه قهرمان شد به نظر می‌رسد خیال کناره‌گیری از کشتی و دوران قهرمانی را ندارد. میرزایی را هم باید در کنار ابراهیمی شانس‌های اول این وزن دانست.

از ارشک محبی و رضا بیات نیز می‌توان به عنوان دیگر مدعیان کسب جواز مرحله نهایی انتخابی تیم ملی نامبرد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم با صرف نظر از مجتبی گلیج که جواز حضور در مرحله نهایی را کسب کرده است باید علیرضا گودرزی ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول و اباذر اسلامی و امیر محمدی را در کنار حسین رمضانیان از مدعیان اصلی دانست. دانیال شریعتی نیا، حسین شهبازی و اسماعیل نجاتیان سایر مدعیانی هستند که برای رسیدن به مرحله نهایی انتخابی تیم ملی باید با هم مبارزه کنند.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم مدعی اصلی کسی نیست به غیر از کمیل قاسمی؛ دارنده ۲ مدال نقره و برنز المپیک‌های لندن و ریو. قاسمی که مجوز حضور در مرحله نهایی را دارد باید منتظر مشخص شدن رقبایش بماند. در غیاب قاسمی امین طاهری، نفر سوم امیدهای جهان و نایب قهرمان جوانان جهان، پرویز هادی، قهرمان آسیا، یدالله محبی و جابر صادق‌زاده باید به عنوان مدعیان اول سنگین‌وزن به مصاف یکدیگر بروند.

کشتی فرنگی:

با تغییر اوزان کشتی فرنگی و خداحافظی مدعیان کهنه‌کار در بسیاری از اوزان آنطور که باید و شاید شاهد حضور مدعیان جدی نیستیم به خصوص در اوزان سبک.

در 55 کیلوگرم مسلم نادری خادم، رضا خدری و حمیدرضا خامسی، به ترتیب با کسب عناوین اول تا سوم قهرمانی کشور گروه الف بیشترین بخت را برای کسب عناوین برتر دارند و سایر مدعیان مانند هندوانه در بسته هستند. البته مهرداد مردانی که از حضور در مرحله نخست انتخابی معاف شده هنوز مشخص نیست در کدام وزن به میدان خواهد رفت؛ هر چند به نظر می‌رسد شانس او برای حضور در 60 کیلوگرم بیشتر باشد.

در 60 کیلوگرم شاهد بازگشت یکی دیگر از مدعیان کهنه‌کار و قدیمی کشتی فرنگی هستیم. محمد فقیری، ملی‌پوش ایران در مسابقات جهانی 2013 که سال‌ها به دلیل حضور سوریان فرصت چندانی برای عرض اندام نداشت بار دیگر خیال بازگشت به دوران قهرمانی به سرش زده است و با کسب عنوان دومی در مسابقات قهرمانی کشور جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورد.

در کنار فقیری کهنه‌کار نفراتی مانند شیرزاد بهشتی طلا، بهروز ملکی و میثم دلخانی را باید از دیگر مدعیان اصلی این وزن به شمار آورد.

در 63 کیوگرم محمد نوربخش، با مجوز کادر فنی می‌تواند در این وزن کشتی بگیرد. وی به همراه سامان عبدولی، جدی‌ترین گزینه‌های کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی هستند. البته شورای فنی به محسن حاجی‌پور نیز مجوز حضور در مرحله اول انتخابی را در این وزن داده است تا این کشتی‌گیر کهنه‌کار نیز بار دیگر شانس خود را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی بیازماید.

در 67 کیلوگرم  وحید میرفتح‌اللهی، محمدرضا گرایی و امین سوری از جمله چهره‌های شاخص این وزن هستند. محمد الیاسی نیز که نماینده ایران در مسابقه‌های جهانی پاریس بود، از دیگر گزینه‌های کسب عنوان قهرمانی است.

امین کاویانی‌نژاد، قهرمان جوانان جهان و دارنده برنز امیدهای جهان در این وزن از حضور در مرحله نخست انتخابی معاف است.

علی ارسلان، دارنده مدال برنز آسیا در 66 کیلوگرم نیز مجوز حضور در این مرحله را بدست آورده است، اما باید دید این کشتی‌گیر در این وزن روی تشک خواهد رفت یا یک وزن بالاتر؟

در 72 کیلوگرم مهدی زیدوند و افشین بیابانگرد کشتی‌گیران باتجربه تیم ملی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی و سهمیه مرحله نهایی هستند. همچنین فرشاد بلفکه قهرمان بازی‌های داخل سالن آسیا و برنز امیدهای جهان نیز به همراه عرفان سعادتی‌فر از دیگر نفرات مطرح این وزن هستند.

 

در 77 کیلوگرم پیام بویری، دارنده مدال برنز امیدهای جهان در کنار پژمان پشتام از مدعیان اصلی هستند؛ هر چند باید دید که آیا بویری همچنان در این وزن روی تشک خواهد رفت یا تغییر وزن خواهد داد. در کنار این نفرات کشتی‌گیرانی همچون رسول و عظیم گرمسیری، برومند اصلان و هادی علیزاده نیز برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش خواهند کرد.

یوسف قادریان دارنده مدال برنز جهان که نتوانست عملکرد قابل قبولی در رویدادهای اخیر داشته باشد، از جمله باتجربه‌های این وزن محسوب می‌شوند. باید دید قادریان هم تغییر وزن خواهد داد و به یک وزن بالاتر خواهد رفت یا تصمیم می‌گیرد در همین وزن ادامه دهد؛ موضوعی که حالت اول آن می‌تواند درست تر باشد.

در وزن 82 کیلوگرم باید کیوان رضایی نفر اول رقابت‌ قهرمانی کشور در گروه الف را در کنار مهدی را شانس نخست برای رسیدن به مرحله نهایی و دوبنده تیم ملی دانست، هر چند شاید باید منتظر حضور قادریان در این وزن نیز باشیم.

در وزن 87 کیلوگرم سامان عزیزی پس از کسب مدال طلای بازی‌های داخل سالن آسیا با نظر کادرفنی از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا بازماند و در مرحله اول انتخابی به دنبال اثبات شایستگی‌های خود است. در کنار عزیزی به عنوان بخت نخست مرحله اول میلاد خسروی، مهدی فلاح و آرمان علیزاده را باید از دیگر مدعیان دانست.

رامین طاهری نیز که با نظر کادر فنی بعد از پشت سر گذاشت دوران مصدومیت مجوز حضور در مرحله اول ا کسب کرده است نیز می‌تواند حریف خطرناکی برای مدعیان باشد؛ البته به شرطی که او مانند دوران اوجش روی تشک حاضر شود.

سایر مدعیان در این وزن باید تلاش خود را برای رسیدن به دوبنده‌ای که حسین نوری سال‌هاست سند آن را به نام خود زده است مبارزه کنند. نوری در مرحله نهایی بواسطه مدال برنز جهان مبارزه خواهد کرد.

وزن 97 کیلوگرم با نظر شورای فنی تیم ملی سیدمصطفی صالحی‌زاده دارنده مدال طلای آسیا از حضور در مرحله نخست انتخابی معاف شده است. در غیاب او نفراتی همچون علی اکبر حیدری و امیرحسین  حسینی کشتی‌گیران شاخص این وزن به حساب می‌آیند. شورای فنی تیم‌های ملی نیز به مهدی علیاری ملی‌پوش سال‌های نه چندان دور بار دیگر اعتماد کرده و فرصت حضور در مرحله اول انتخابی را داده است. باید دید علیاری بازهم در این وزن به میدان خواهد رفت یا ترجیح می‌دهد تجربه ناموفقی که در سنگین‌وزن پشت سر گذاشت تکرار کند که گزینه اول به واقعیت می‌تواند نزدیک‌تر باشد، اما همه چیز بستگی به شرایط بدنی و جسمانی علیاری دارد.

وزن 130 کیلوگرم در غیاب بهنام مهدی‌زاده که مجوز حضور در محله نهایی را دارد، امین میرزازاده با مدال برنز جوانان جهان و شهاب قوره‌جیلی فرنگی‌کار ایران در مسابقات جهانی پاریس از بخت‌های اصلی کسب دوبنده تیم ملی هستند.

مسعود نعمت چگانی،‌ پارسا نظری و ابوالفضل نجفی نیز از دیگر سنگین‌وزن‌هایی هستند که شانس نسبتا بیشتری نسبت به رقبای خود دارند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما