شناسهٔ خبر: 25071962 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

احتمال ارتباط یک ویتامین رایج با خطر بالای ابتلای آکنه

مریم صفدری / Science Alert

ویتامین B12 که در بسیاری از محصولات گوشتی و لبنی یافت می‌شود و به‌عنوان مکملی برای عملکرد بهتر مغز و جلوگیری از کم‌خونی مطرح می‌شود، ممکن است پشت صحنه‌ی ژنتیکی یک باکتری را تغییر دهد و از این راه موجب القای سریع التهاب و در نهایت ایجاد جوش شود. همانطور که بسیاری از افراد دارای کمبود آگاهند، این فقط مشکل افراد نوجوان نیست. در حقیقت این مسئله بسیاری از ما را در مقطعی از زمان درگیر می‌کند؛ هشتاد درصد افراد بین سنین ۱۱ و ۳۰ در کل جهان چنین مشکلی را تجربه می‌کنند. برخی از افراد هم مجبورند تا ۴۰ و ۵۰ سالگی چنین توده‌ها و برآمدگی‌های ناخوشایندی را روی پوست خود تحمل کنند. این در در حالی است که دانشمندان هنوز هم در مورد علت آکنه و جلوگیری و درمان آن واقعا چیز زیادی نمی‌دانند.

هائینگ لی و گروهش از دانشگاه کالفرنیا لس‌آنجلس برای بررسی این مطلب سعی کردند در مورد سطوح بالای ویتامین B12 به‌عنوان یک عامل ایجاد آکنه بررسی‌هایی انجام دهند.

لی گفت:

موضوع ابتلای افراد مصرف‌کننده‌ی B12 به آکنه، چندین بار گزارش شده است.

اولین اقدام آن‌ها، شناسایی مسیر ملکولی تولید ویتامین B12 در باکتری Propionibacterium acnes، و مقایسه‌ی آن در افراد دارای پوست خوب و افراد دارای پوست مبتلا به آکنه، بود. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که مسیر بیوسنتز ویتامین B12 در باکتری P. acnes در افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با بیماران با پوست سالم داری تنظیمات کاهشی معنی‌داری بود.

هدف بعدی آزمون بررسی اثرات افزایش مصرف B12 از منابع خارجی روی سطوح طبیعی B12 تولید شده در این باکتری بود. دانشمندان ۱۰ فرد داوطلب را که دارای پوست شفاف و سالم بودند، پیدا کردند و از آن ها خواستند که یک بار ویتامین B12 را تزریق کنند.

طبق گزارشی در LiveScience، پژوهشگران تایید کرده بودند که مکمل B12 بیان ژن‌های درگیر در سنتز ویتامین B12 را در این باکتری، سرکوب می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد که با مصرف مقادیر اضافی از B12، تولید این ویتامین توسط باکتری کاهش پیدا می کند و این امر منجر به عدم تعادلی می‌شود که حاصل آن افزایش احتمال آکنه است.

مکمل B12 بیان ژن‌های درگیر در سنتز ویتامین B12 را در  باکتری P. acnes سرکوب می‌کند

بر اساس نتایج این مقاله، که در ژورنال Science Translational Medicine منتشر شد، یکی از بیماران دارای پوست شفاف، یک هفته پس از دریافت B12 مبتلا به آکنه شد. زمانی که لی و تیمش بیان ژن در باکتری P. acnes را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که پوست این افرادی که تزریق ویتامین را داشته‌اند، مانند قبل نیست. تیم پژوهشی بررسی‌های خود را با آزمون‌های آزمایشگاهی که در آن ویتامین B12 به باکتری اضافه شد، ادامه داد. طی این فرآیند واکنش باکتری تولید ترکیباتی به نام پورفیرین بود که این ترکیبات موجب ایجاد نوعی التهاب می‌شوند که پژوهشگران قبلی آن را با تظاهر موارد شدید آکنه مرتبط دانسته‌اند.

لی گفت:

احتمالا ارتباط بین B12 و آکنه از طریق باکتری پوست است.

البته قبل از آن که تصمیم بگیرید مصرف مکمل‌ها را متوقف کنید و هر چه را که منبع غنی از B12 باشد، کنار بگذارید، به خاطر داشته باشد که این یک مطالعه‌ی کوچک است و هنوز چیز کاملا قطعی به‌دست نیامده است. این تنها جرقه‌ای است برای انجام پژوهش‌های بیشتر در ارتباط با احتمال درگیر بودن این ویتامین در ایجاد آکنه.

برچسب‌ها: