شناسهٔ خبر: 25071243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

سقوط دیکتاتورهای عرب نزدیک است

سران عرب با ادعاهای واهی علیه ایران بیراهه می‌روند

صاحب‌خبر -

سران عرب در حالی دوباره اتهام زنی های واهی به جمهوری اسلامی را محور بیانیه پایانی خود قرار دادند که در برابر همه آتش افروزی و جنگ افروزی‌های ریاض در منطقه و بویژه یمن مهر سکوت زده‌اند تا مبادا از دلارهای سعودی بی‌نصیب بمانند.
به بیان دیگر برخی سران کشورهای مرتجع عربی چنان خود فروخته شده و در منجلاب سیاست‌های سعودی- آمریکایی غرق شده‌اند که خیلی زود به این نتیجه خواهند رسید راهی که می‌روند جز سقوط و تباهی برایشان سود و عایدی ندارد.
وزرای خارجه اتحادیه عرب پس از پایان بیست و نهمین نشست مقدماتی اجلاس سران عرب با متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای عربی با این توجیه که ایران از دولت سوریه و «حوثی‏ها» یمن حمایت می‏کند، هرگونه «دخالت ایرانی» در امور کشورهای عربی را نیز محکوم کردند.
این بیانیه ضد ایرانی در حالی منتشر شده که همانند بیانیه‌های پیشین سران کشورهای مرتجع عربی با تکرار ادعاها و دروغ‌های واهی و بی‌ثمر علیه جمهوری اسلامی ایران، در شناخت دقیق علل بحران‌های منطقه مسیر بیراه را انتخاب کردند.
ناظران سیاسی بر این باورند؛ برخی کشورهای عضو این اتحادیه عربی با چشم فرو بستن روی واقعیت‌های تاریخی و جغرافیایی، حتی در مورد جزایرسه گانه ایرانی نیز ادعاهای واهی مطرح می‌کنند.
سران عرب به جای اینکه توان بالقوه کشورهای عربی و اسلامی را برای برون رفت منطقه از بحران به کار گیرند، تلاش‌های فرسایشی و باطل برای اتهام‌زنی علیه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داده‌اند
دراین سال‌ها شاهد جولان دادن تروریست‌ها در منطقه بویژه در سوریه و عراق بودیم؛ آتش افروزی‌هایی که همه با حمایت محور غربی-عربی و عبری همراه بود.
سران عرب در حالی جمهوری اسلامی ایران را متهم به دخالت در امور منطقه می‌کنند که در برابر جنایات رژیم آل‌سعود در یمن مهر سکوت بر دهانشان زده‌اند و دلارهای سعودی را بر استقلال، حفظ تمامیت ارضی کشورها، صلح و ثبات در منطقه ترجیح داده‌اند.
سعودی‌ها بیش از سه سال است با تشکیل ائتلافی متشکل از رژیم‌های مرتجع عربی، یمن را آماج حملات جنگنده‌ها قرار داده است که علاوه بر ایجاد خسارت‌های سنگین در بخش زیرساختی این کشور فقیر عربی، هزاران کشته و زخمی در میان غیرنظامیان نیز گذاشته است.
آنها همچون گاو شیردهی شده‌اند که آمریکایی به راحتی آنها را می‌دوشند و به خیال خام خود فکر می‌کنند داشتن روابط با آمریکا تمام معادلات آنها در منطقه را پیش خواهد برد اما زهی خیال باطل!
در واکنش به این بیانیه بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بیان داشت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ همگرایی هر چه بیشتر و احترام متقابل به حق حاکمیت کشورها به ویژه همسایگان و رعایت حسن همجواری استوار بوده و انتظار دارد کشورهای منطقه ضمن حفظ احترام متقابل و عدم مداخله در امور یکدیگر بر طبل اتهامات و ادعاهای واهی نکوبند و واقع‌بینی، تعامل، تامل، منطق، گفت‌وگو و حسن نیت و آینده نگری را برای کاستن از تنش‌ها و نگرانی‌های بی‌حاصل و اتخاذ تدابیر لازم جهت اقدامات اعتمادساز و ثبات بخش سرلوحه سیاست‌های خود قرار دهند.

انتقاد تند مقتدا صدر از بیانیه ضد ایرانی نشست سعودی
رهبر جریان «صدر» در عراق از بیانیه پایانی بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب، که در آن ادعاها و اتهام‌های بی‌اساسی علیه ایران مطرح شده، به شدت انتقاد کرده است.
مقتدی صدر در اشاره به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب، که نوک پیکان حملات را علیه ایران نشانه رفت، اظهار داشت: بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب در حالی در شهر ظهران عربستان به کار خود پایان داد که هیزم در آتش افکند و تمام اهتمام خود را به نزاع و درگیری با جمهوری اسلامی ایران متمرکز کرد که این امری خالی از درگیری‌های طایفه‌ای میان دو کشور نیست.
صدر متذکر شد: «این امر، بحران سیاسی را تشدید خواهد که موجب افزایش رنج و درد ملت‌ها خواهد شد.» 

اجلاس سران عرب شوی تبلیغاتی بی‌نتیجه بود
به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، اجلاس سران عرب غیر از یک شوی تبلیغاتی که عربستان علیه ایران در منطقه ترتیب داده، نتیجه خاصی برای سازمان دهندگان آن به همراه نداشته است. ریاض حوزه نفوذ خود را هر روز نسبت به گذشته از دست‌رفته می‌بیند.
داوود احمدزاده، در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص اجلاس سالانه سران عرب در ظهران، با اشاره به اینکه ریاض تلاش می‌کند یک انسجام خودساخته برای اتحادیه عرب ایجاد کند، بیان داشت: نشست سران اتحادیه عرب در شرایطی برگزار شد که آمریکا و دو کشور هم‌پیمان آن یعنی فرانسه و انگلیس به سوریه حملاتی انجام دادند.
حملات پرسروصدایی که هدف آن انتقام‌گیری از محور مقاومت و به چالش کشیدن هژمونی و برتری روسیه در مسائل سوریه بود.
وی با توجه به شکست حمله نظامی آمریکا به سوریه گفت: حملات کنترل‌شده و محدودی به برخی از پایگاه‌های نظامی و مراکز سوریه به‌رغم آن نمایش مضحکی که ترامپ در بحث حملات شیمیایی به راه انداخته بود، انجام شد. این حمله بدون اینکه کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل نسبت به این مورد ورودی داشته باشد و نتایج آن مشخص شود، انجام گرفت.
کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر نقش ریاض در حمله به سوریه اشاره داشت: آنچه مسلم است، عربستان و برخی از کشورهای عربی مثل امارات ترامپ را با پرداخت رشوه و دلارهای نفتی متقاعد کرده بودند که دست به این نمایش مضحک بزند و از محور مقاومت که یک پیروزی بزرگ در غوطه شرقی به دست آورده بود، انتقام بگیرد.

نظر شما