شناسهٔ خبر: 25070593 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

هر تصمیمی که در روز میگیرید روی ظاهر پوستتان تاثیر میگذارد

چگونه پوست خود را زیبا نگه داریم؟

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: پوست بدن را محافظت میکند اما این همه ی ماجرا نیست. این پوست است که ظاهر شما را به دنیا معرفی می کند. وقتی سالم باشد منبع زیبایی است.هر تصمیمی که در روز می گیرید – آنچه می خورید، جایی که می روید، احساستان – روی ظاهر پوستتان تاثیر می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، با استفاده از این راهنمای تصویری پوست خود را جوان، سالم و بدون چین و چروک نگه دارید.

تغییر برنامه غذایی به ظاهرتان کمک میکند

پوست خوب می خواهید؟ حواستان به برنامه غذایی که دارید باشد. دریافت میزان بالای ویتامین C و استفاده ی کمتر از چربی ها و کربوهیدرات ها با حفظ ظاهر خوب پوست کنار افزایش سن در ارتباط است. پس تغییر برنامه غذایی به ظاهرتان کمک می کند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان نظیر ماهی، میوه ها و سبزیجات به حفظ ظاهر پوست کمک می کنند. محققان در برخی تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که برای پیشگیری از جوش زدن باید کربوهیدرات پیچیده ( مانند غلات کامل و ماکارونی سبوس دار ) و پروتئین سالم مصرف شود.
ویتامین مصرف کنید

ماده معدنی سلنیوم میتواند از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت کند

کرم ضد پیری پوستی که مصرف می کنید ممکن است دارای ویتامین E و C باشد. این آنتی اکسیدان ها را از درون نیز به کار بگیرید. غذاهایی که حاوی این ویتامین ها هستند بخورید، به علاوه ماده معدنی سلنیوم می تواند از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت کند. آنها حتی میتوانند نشانه های پیری پوست مانند چین و چروک و تغییر رنگ پوست را نیز از بین ببرند.


بدوید تا پیری پوست را جا بگذارید

دویدن، ورزش کردن گردش خون را بهبود میبخشد و به تغذیه پوست کمک میکندورزش برای تک تک اعضای بدن مفید است که شامل بزرگترین آنها یعنی پوست نیز می شود. ورزش کردن گردش خون را بهبود می بخشد و به تغذیه پوست کمک می کند. جریان بهتر خون اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ارمغان می آورد که می تواند به پوست کمک کند کلاژن بسازد. کلاژن باعث از بین رفتن چین و چروک می شود. از عرق کردن ناراحت نشوید ورزش باعث بسته شدن منافذ پوست نمی شود. بعد از ورزش سریع صورت خود را بشویید و از بستن هدبند های تنگ خودداری کنید چون عرق را در خود جمع می کنند و باعث سوزش پوست می شوند.


به زیبایی خود استراحت دهید

چند شب تعادل را حفظ کنید و درست بخوابید تا نتایج آن را در صورت خود ببینید: سیاهی زیر چشم، پوست رنگ پریده و چشم های پف کرده.
7 تا 8 ساعت خواب هنگام شب کمک می کند بدن و پوستتان به بهترین حالت خود درآید. اینکه چگونه می خوابید نیز مهم است – در طول سال تنها یک طرف صورت خود را روی بالش می گذارید و همان قسمت که صورت به بالش فشار می آورد دچار چین و چروک می شود. خوابیدن روی شکم حالت زیر چشم را بدتر می کند، راه حل چیست؟ به پشت بخوابید.


چگونه زایمان باعث تغییر پوست می شود

مشکلات پوستی شایع دوران بارداری که به دلیل زیادی هورمون ها در بدن ایجاد میشود.

نشانه های کشیدگی – 90 درصد خانم های باردار دچارش می شوند. بعد از زایمان امکان دارد از بین بروند. استفاده از مرطوب کننده می تواند به بهبود ظاهر علائم کشیدگی کمک کند. استفاده از کرم های حاوی ویتامین A و لیزر درمانی نیز می تواند کمک کند. آکنه از دیگر مشکلات پوستی شایع این دوران است که به دلیل زیادی هورمون ها در بدن ایجاد می شود. بهترین کاری که می توانید برای جلوگیری از جوش زدن انجام دهید این است که روزی دوبار صورت خود را بشویید و از مرطوب کننده بدون روغن استفاده کنید. قبل از استفاده از هر گونه محصول ضد آکنه با پزشک خود صحبت کنید.


جلوگیری از ملاسما

ملاسما معمولا بعد از زایمان و یا توقف استفاده از قرص های ضد بارداری از بین میرود.

پوست بعضی خانم ها با باردار شدن و یا استفاده از داروهای ضد بارداری دچار لکه های تیره می شود. افزایش ملانین، ماده ای که به پوست رنگ می دهد باعث به وجود آمدن این لکه های تیره است. ملاسما معمولا بعد از زایمان و یا توقف استفاده از قرص های ضد بارداری از بین می رود. با استفاده از کرم های ضد آفتاب و دوری از قرار گرفتن زیر نور مستقیم آفتاب از تغییر رنگدانه های پوست جلوگیری می کند. ملاسما همچنین با قرص های شیمیایی یا استفاده موضعی هیدروکینون، رتینوئیدها، اسید آزالائیک اسید کوجیک، یا اسیدهای هیدروکسی که به روشن شدن لکه های تیره کمک می کند درمان می شود. اما همچنان پرهیز از ماندن زیاد زیر نور خورشید مهم است.


اشعه های مضر را از پوست دور نگه دارید

هر چقدر مدت زمان بودنتان زیر نور خورشید بیشتر شود احتمال ابتلا به سرطان پوست نیز بالا تر میرود.

چه نور آفتاب را دوست داشته باشید چه خیر این نور می تواند به پوستتان آسیب برساند. 90 درصد آسیب های پوست به دلیل نور خورشید است. هر چقدر مدت زمان بودنتان زیر نور خورشید بیشتر شود احتمال ابتلا به سرطان پوست نیز بالا تر می رود. می توانید با استفاده از ضد آفتاب پوست خود را محافظت کنید. به دنبال محصولاتی باشید که شامل اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم، یا آووبنزون باشند.ضد آفتاب های حاوی SPF 30 یا بالاتر بهترین ها هستند. برای محافظت از پوست کلاه های لبه پهن و لباس های آستین بلند به تن کنید و فراموش نکنید از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر زیاد زیر تابش آفتاب قرار نگیرید چون در این مدت اشعه ها در قویترین سطح خود قرار دارند.


چگونه از پوستی که در حال پیر شدن است مراقبت کنیم

همینطور که سنتان بالا می رود پوست نیز تغییر می کند. بدن دیگر به اندازه کافی کلاژن و الاستین تولید نمی کند که به جوان شدن قسمت های ضعیف شده ی پوست کمک می کند. همچنین دیگر به سرعت قبل پوست سلول های تازه نمی سازد و جایگزین نمی کند. سعی کنید اغلب از صابون ضد خشکی و مرطوب کننده استفاده کنید. از ضد رتینوئیدها زیاد استفاده کنید تا چین و چروک ها کاهش پیدا کنند یا می توانید از پزشک خود بخواهید برایتان نسخه تجویز کند. سعی کنید بیش از پیش از قرار گرفتن زیر تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید.


قهوه را بنوشیم یا روی پوست بمالیم؟

کافئین میتواند باعث ترمیم آسیب حاصل از نور خورشید شود

کافئین موجود در قهوه و چای رطوبت زدا هستند. پس می توانند باعث خشکی پوستتان شوند. اما تحقیقات نشان داده زمانی که به صورت موضعی روی پوست موش ها مالیده شود کافئین می تواند باعث ترمیم آسیب حاصل از نور خورشید شود و از بروز برخی سرطان های پوست جلوگیری کند. محققان تحقیقات خود را روی پوست انسان ادامه می دهند.


خودتان را جدا کنید

الکل باعث گشاد شدن رگ های خونی میشود

الکل همانطور که برای بدن ضرر دارد برای پوست نیز مشکلاتی به وجود می آورد. الکل ادرار آور است و باعث می شود بدن آب از دست دهد که باعث خشکی پوست می شود. همچنین باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. به همین دلیل کسانی که نوشیدنی های الکلی می خورند صورت سرخی دارند. با گذشت زمان، این رگ ها به صورت دائمی آسیب می بینند و پوست قرمز می ماند. الکل و به خصوص شراب قرمز می تواند باعث شعله ور شدن روزاسه شود.


همین حالا ترک کن!

سیگار دومین عامل چین و چروک دائمی پوست است

سیگار برای پوست بد است و بعد از نور خورشید دومین عامل ایجاد چین و چروک و خشکی پوست دائمی است. در واقع حتی در پوست سیگاری هایی که 20 سال سن دارند نیز زیر میکروسکوپ می شود چین و چروک ها را دید.

سیگار کشیدن جریان خون به پوست را کند می کند و به تجزیه کلاژن کمک می کند. کلاژن کمتر یعنی چین و چروک بیشتر. همچنین جمع کردن لبها به صورت مرتب چین و چروک را سرعت می بخشد. آسیب وارد شده را نمی توانید برگردانید اما با کنار گذاشتن سیگار می توانید متوقفش کنید.


پوست را تمیز نگه دارید


هر روز پوستتان با انواع آلودگی تماس پیدا می کند – دود سیگار، اگزوز ماشین ها و هوای آلوده. پوست خود را با مرتب تمیز کردن آن سالم نگه دارید. با توجه به نیاز پوستتان می توانید پوست صورتتان را با صابون یا مایع شستشو تمیز کنید و یا می توانید هر شب پوست مرده و جاهایی که پوست پوست شده است را تمیز کنید و سپس روی پوست کرم رتینوئید و مرطوب کننده بمالید. ( پوست چرب نیز نیاز به مرطوب کننده دارد، به دنبال محصولات مرطوب کننده بدون روغن باشید )


زمستان، داخل و خارج

هوای سرد و باد باعث خشکی و پوست پوست شدن میشوند و میتوانند اگزما و روزاسه را بدتر کنند.

هوای سرد و باد باعث خشکی و پوست پوست شدن می شوند و می توانند اگزما و روزاسه را بدتر کنند. تنها هوای بیرون نیست، هوای خشک و گرم داخل خانه نیز برای پوست مضر است. با استفاده از دستگاه بخور در خانه جلوی این مشکل را بگیرید. آب زیاد بنوشید و در طول روز از مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین وقتی از خانه بیرون می روید ضد آفتاب را فراموش نکنید.


نکاتی برای مراقبت از پوست در آسمان

اگر با هواپیما مسافرت میکنید مایعات زیاد بنوشید تا پوستتان خشک نشود.

وقتی داخل هواپیما هستید به لطف رطوبت کم هوا زمان زیادی طول نمی کشد که پوست احساس خشکی می کند. سعی کنید اگر با هواپیما مسافرت می کنید مایعات زیاد بنوشید – نه قهوه یا چای – و قبل، در طول پرواز و بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید. در طول پرواز از لوازم آرایشی استفاده نکنید زیرا به خشک شدن پوست کمک می کند.

منابع:

AgingSkinNet: “Causes of Aging Skin.”
American Academy of Dermatology: “Mom and Baby Skin Care,” “Melasma,” “Melasma: Diagnosis, Treatment, and Outcome.
” Dr. Marilyn Berzin, dermatologist, DC Derm Docs, Washington, D.C.
EPA: “Health Effects of Overexposure to the Sun.
” Harvard Health Report: “Skin Care & Repair.”
Monica Halem, MD, dermatologist and assistant clinical professor at Columbia University Medical Center Eastside
Billy Lowe, owner of Billy Lowe Hair Studio in West Hollywood, Calif., and beauty expert for “Extreme Makeover,” and TLC s “10 Years Younger”
Lu, Y. Oncology Research Featuring Preclinical and Clinical Cancer Therapeutics, 2002
Medscape: “Clinical Review: Topical Retinoids: Clinical Uses,” “Few Vitamins Effectively Prevent or Reverse Skin Damage.
” Mitani, H. Photodermatology Photoimmunology & Photomedicine, April/June 2007.
Skin Care Guide: “Fighting Dry Skin: Tips and Facts You Should Know.”
Smith R. Journal of the American Academy of Dermatology, August 2007; vol 57 (2): pp 247-256.
TeensHealth: “Does exercise really help your skin and acne?”
University of California, San Francisco School of Medicine, Department of Dermatology: “Sunblock.
” University of Colorado Hospital: “The Skin-y Facts on the Benefits of Antioxidants in Skincare Products.”


برچسب‌ها:

نظر شما