شناسهٔ خبر: 25066487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در میان موج اعتراضات مردمی؛

رئیس جمهوری سابق ارمنستان به عنوان نخست وزیر جدید منصوب شد

هزاران تن از مردم ارمنستان در اعتراض به انتصاب رئیس جمهوری سابق این کشور به عنوان نخست وزیر دست به راهپیمایی و مسدود کردن دفاتر دولتی و خیابان‌ها زده و متعهد شدند تا یک انقلاب مخملی راه بیندازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، معترضان در ایروان، پایتخت ارمنستان دسترسی به چندین آژانس دولتی را مسدود کردند که از جمله آنها می‌توان به دفتر دادستان کل و وزارت خارجه ارمنستان اشاره کرد.

آنها همچنین پرچم ارمنستان را در دست داشته و فریاد "ارمنستان بدون سرژ سرکسیان" سر دادند.

حدود 80 تن از معترضان دستگیر شدند اما پس از چند ساعت بازداشت، آزاد شدند.

مقام‌های ارمنستان به مردم تاکید کرده‌اند که از حضور در این تجمعات و اقدامات امتناع کنند و هشدار داده‌اند که پلیس دستور حقوقی برای متفرق کردن را در صورت نیاز، دارد تا از اقدامات تبهکارانه جلوگیری به عمل آورد.

نیکول پاشینیان، رهبر معترضان "انقلاب مخملی" را در سراسر کشور اعلام کرده که اشاره به انتقال قدرت در سال 1989 در چکسلواکی دارد.

وی همچنین گفت که حامیانش به انسداد دفاتر دولتی و راه‌ها در روز چهارشنبه هم ادامه می‌دهند.

رهبر این اعتراضات همچنین اعلام کرده که دولت ارمنستان مشروعیت خود را از دست داده و تمامی آژانس‌ها و اداره‌های دولتی شامل پلیس باید از تصمیم کمیته‌های موسوم به "انقلاب مخملی" که در روزهای آتی ایجاد می‌شوند، تبعیت کنند.

این راهپیمایی‌ها و تظاهرات مردمی از فعالیت و زمامداری سرژ سرکسیان در کشور به عنوان رئیس جمهوری در طول یک دهه گذشته جلوگیری نکرد و وی حتی روز سه شنبه در مقام نخست وزیری ارمنستان منصوب شد.

سرکسیان 64 ساله با 77 رای موافق از 94 نماینده حاضر در مجمع ملی ارمنستان به عنوان نخست وزیر منصوب شد.

پس از رفراندوم قانون اساسی ارمنستان به سال 2015، سمت نخست وزیری در این کشور به یک نقش کلیدی بدل شده است.

سرکسیان در جریان خطابه خود پس از انتصاب به نمایندگان مجمع ملی ارمنستان تاکید کرد تا تمام تلاش خود را برای بازگرداندن رهبر معترضان به کار ببرد.

وی همچنین متعهد شد تا با اپوزیسیون برای از میان برداشتن اختلاف نظرها همکاری کند.

اعتراضات در ارمنستان همزمان با اعلام نام سرکسیان برای پست نخست وزیری از سوی حزب حاکم جمهوری خواه ارمنستان در هفته گذشته آغاز شده است.

انتهای پیام

نظر شما