شناسهٔ خبر: 25065318 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بعد از خواندن این مطلب دور نوشابه خط قرمز می‌کشیم

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد به دلیل وجود شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی، مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز نارسایی قلبی شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

همه‌ی ما از مضرات مصرف نوشابه‌های گازدار برای سلامتی آگاه هستیم و بسیاری از ما نوشابه‌های رژیمی را جایگزین آن‌ها کرده ایم چرا که تصور می‌کنیم این نوشابه‌ها سالم‌تر هستند و قند کمتری دارند. اما دلایل مختلفی وجود دارد که نوشابه‌های رژیمی هم بر سلامت بدن اثری منفی دارند.

۱- افزایش وزن

اگرچه نوشابه‌های رژیمی میزان قند موجود در نوع معمول آن را ندارند، اما شیرین کننده‌های مصنوعی این نوشابه‌ها هم بی خطر نیستند. قند شیرین کننده‌های مصنوعی بسیار بیشتر از قند طبیعی است و به همین دلیل، این نوشیدنی‌ها در واقع می‌توانند بدن ما را از قند‌های طبیعی مثل قند موجود در میوه‌ها محروم کنند. طبق تحقیقات، شیرین کننده‌های مصنوعی همان تأثیرات قند بر بدن را دارند.

شیرین کننده‌های مصنوعی باعث تولید هورمون انسولین در بدن می‌شوند؛ هورونی که بدن را وارد فاز ذخیره‌ی چربی می‌کند و منجر به افزایش وزن می‌شود.

پژوهش‌های دیگر نیز نشان می‌دهد میزان افزایش دور کمر در کسانی که روزانه از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کنند در مقایسه با کسانی که این نوشابه‌ها را مصرف نمی‌کنند، ۵۰۰% بیشتر است.

۲- مشکلات قلبی

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد به دلیل وجود شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی، مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند منجر به افزایش خطر بروز نارسایی قلبی شود.

پژوهشی که در کشور سوئد و طی ۱۲ سال بر روی ۴۲ هزار مورد صورت گرفت نشان داد مردانی که دو وعده در روز نوشابه‌های رژیمی مصرف می‌کردند احتمال ابتلا به نارسایی قلبی در آن‌ها ۲۳ درصد بیشتر بود. ۵۰۹ نفر از این مردان بر اثر نارسایی قلبی از دنیا رفتند.

۳- مشکلات کلیوی

پژوهشی که در خصوص زنان صورت گرفته بود نشان داد مصرف نوشابه‌های رژیمی خطر ابتلا به مشکلات کلیوی را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران این تحقیق بیان می‌کنند: «اگرچه لازم است تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت گیرد، اما پژوهش‌های ما نشان می‌دهد هرچه میزان استفاده از سدیم و شیرین کننده‌ی مصنوعی در نوشابه بیشتر باشد، عملکرد کلیه‌ها به میزان بالاتری کاهش می‌یابد.»

۴- نوسانات خلقی

اگرچه ممکن است نوشیدن یک نوشابه‌ی رژیمی برایتان آرامش بخش باشد، اما احتمالا در حقیقت چنین تأثیری ندارد. طبق تحقیقات، شیرین کننده‌های مصنوعی ارتباط زیادی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی دارند. در حقیقت، احتمال ابتلا به افسردگی در کسانی که به طور مداوم از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد بیشتر است.

پژوهشی نشان داد ترک یا کم کردن مصرف نوشیدنی‌های رژیمی حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی یا جایگزین کردن آن‌ها با قهوه‌ی شیرین نشده، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. محققان این پژوهش بیان می‌کنند: «تحقیقات بیشتری در این خصوص نیاز است و افراد مبتلا به افسردگی باید به مصرف دارو‌های ضد افسردگی که پزشک برای آن‌ها تجویز کرده ادامه دهند.»

۵- خطر ابتلا به دیابت

اگرچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند نوشابه‌های رژیمی فاقد قند بوده و در نتیجه نوشیدنی سالم تری هستند، پژوهشی نشان داد مصرف روزانه تنها یک نوشابه‌ی رژیمی خطر بروز سندروم متابولیک (وجود گروهی از عوامل خطرساز برای بروز بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت در یک شخص) و دیابت نوع دو را تا ۳۶ درصد افزایش می‌دهد.

۶- سردرد

برخلاف تصور برخی کافئین موجود در نوشابه‌های رژیمی عامل سردرد نیست بلکه در حقیقت شیرین کننده‌ی مصنوعی ِ. «اسپرتیم» علت این مسأله است. تحقیقات نشان داده میان شیرین کننده‌های مصنوعی و سردرد‌های بسیاری از بیماران ارتباط وجود دارد.

۷- نداشتن ارزش غذایی

هیچ یک از انواع نوشابه ارزش غذایی ندارند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند، چون نوشابه‌های رژیمی فاقد کالری هستند مصرف این نوشیدنی‌ها مانند مصرف آب است. این تصور اشتباه است. شیرین کننده‌ی مصنوعی ِ. «اسپرتیم» باعث بروز مشکلات مختلفی در بدن می‌شود و ارزش چنین صدماتی را ندارد. اگر احساس تشنگی کردید یا تصمیم داشتید چیزی بخورید که کالری زیادی نداشته باشد، تنها آب بنوشید.

آب برای تمامی فعالیت‌های بدن ضروری است بنابراین جایگزین کردن آن با نوشابه‌های رژیمی اشتباه است.

۸- صدمه به دندان‌ها

شاید مضرات مصرف نوشابه‌های رژیمی برای دندان‌ها بدیهی به نظر برسد، اما احتمالا بسیاری از مردم نمی‌دانند این مسأله تا چه حد جدی است. طی تحقیقی که درباره‌ی مضرات نوشابه‌های رژیمی صورت گرفت، پژوهشگران دهان مصرف کننده‌های کوکائین، متامفتامین و افرادی که عادت به مصرف نوشابه‌های رژیمی دارند را مورد مقایسه قرار دادند و پی بردند میزان فرسایش دندان‌ها در تمامی این افراد به یک اندازه است. این مسأله در اثر شیرین کننده‌های مصنوعی این نوشابه‌ها رخ نمی‌دهد و اسید موجود در آن‌ها عامل این موضوع است.

 

نظر شما