شناسهٔ خبر: 25064367 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

فناوری

صاحب‌خبر -

نابودی زباله‌های پلاستیکی با تقویت یک آنزیم طبیعی

دانشمندان یک آنزیم طبیعی که می‌تواند بعضی از رایج‌ترین مواد پلاستیکی راه یافته به طبیعت را هضم کند تقویت کرده‌اند. به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌بی‌سی، «پی ای تی» یک ماده پلاستیکی قوی است که در ساخت بطری‌ها به کار می‌رود و تجزیه آن در محیط صدها سال طول می‌کشد. اما آنزیم اصلاح شده موسوم به «پی تی ای ایز» می‌تواند تجزیه «پی‌تی‌ای» را ظرف فقط چند روز شروع کند. این توانایی می‌تواند به انقلابی در فرآیند بازیافت منجر شود.
در بریتانیا مردم سالانه حدود ۱۳ میلیارد بطری پلاستیکی آب مصرف می کنند اما فقط حدود سه میلیارد عدد از آنها بازیافت می‌شود. این آنزیم در ژاپن کشف شده است. «ایدیونلا ساکینسیس» از این پلاستیک به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می‌کند. محققان در سال ۲۰۱۶ گزارش دادند که یک خانواده از باکتری را در رسوبات به جا مانده در یک محوطه بازیافت بطری در شهر بندری ساکای ژاپن یافته‌اند. پروفسور جان مکگیهن که در مطالعه جاری شرکت داشته می‌گوید: «پی ای تی فقط در ۵۰ سال گذشته در این حد وجود داشته که دوره زمانی خیلی درازی برای تکامل یک باکتری نیست به طوری که یک ماده مصنوعی را هضم کند.» پلی استرها که گروهی از موادی پلاستیکی هستند که پی ای تی به آن تعلق دارد به طوری طبیعی در محیط وجود دارد. مکگیهن که استاد دانشگاه پورتمات است گفت: «اینها از برگ درختان محافظت می کنند. باکتری ها برای چندین میلیون سال برای خوردن این ماده تکامل پیدا کرده‌اند.» با این حال روی آوردن این باکتری به مصرف «پی ای تی» کاملا غیرمنتظره توصیف می‌شود و در پی این کشف بود که تیمی بین‌المللی از دانشمندان در صدد تشخیص چگونگی تکامل آنزیم «پی ای تی ایز» برآمد.

بررسی امکان تولیدمثل انسان در فضا 

ناسا اسپرم گاو وحشی و انسان را به‌منظور مطالعه تولیدمثل در فضا، به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده است. هدف از این آزمایش، بررسی عملکرد اسپرم انسان در شرایط بی‌وزنی است. به گزارش ایسنا، ناسا برای مطالعه تولیدمثل در شرایط بی‌وزنی، نمونه‌های اسپرم انسان و گاو را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده است. این مأموریت که «مایکرو-۱۱» نام دارد، برای بررسی امکان فرزندآوری انسان‌ها در فضا راه‌اندازی شده و طی آن، نمونه‌هایی از اسپرم منجمد انسان و گاو در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تحت آزمایش قرار می‌گیرد. این پروژه را مرکز تحقیقات ایمز ناسا هدایت می‌کند و طبق بیانیه ناسا، هدف اصلی آن، بررسی چگونگی تأثیر بی‌وزنی روی اسپرم است. هرچند هدف این مطالعه اسپرم انسان‌هاست، اما اسپرم گاو وحشی نیز برای آزمایش‌های کنترلی فرستاده شده است، زیرا به اندازه کافی مشابه اسپرم انسان است و این اطمینان را برای محققان فراهم می‌کند که بتوانند تفاوت‌های ظریف اسپرم هر دو گونه را تشخیص دهند. دانشمندان ایستگاه فضایی با استفاده از دستگاه MSG، نمونه‌ها را برای فعال کردن حرکت اسپرم و آماده‌سازی برای ترکیب و لقاح با تخمک تحریک می‌کنند و از نتایج ، عکس می‌گیرند. فیلم‌ها همراه با نمونه‌های لقاح‌یافته و مواد نگه‌دارنده برای تجزیه ‌وتحلیل به زمین برگردانده می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما