شناسهٔ خبر: 25063890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

روسیه جریان رسانه‌ای غرب را هشت‌پا خواند
سخنگوی وزارت خارجه روسیه جریان رسانه‌ای غرب را مانند هشت‌پایی خواند که دنیا را گرفتار کرده است و از سلطه آن بر رسانه‌های ملی سایر کشورها ابراز تاسف کرد. «ماریا زاخارووا» در چهارمین نشست رسانه‌های روسی‌زبان با بیان این‌که جریان خبری کشورهای غربی رسانه‌های دنیا را تحت فرمان خود درآورده است، افزود: متاسفانه در اغلب موارد اطلاعات دست اول رسانه‌های ملی در کشورهای آسیایی و آفریقایی منابع و اطلاعاتی هستند که توسط رسانه‌های غربی منتشر می‌شود؛ به عبارت دیگر موج اطلاعاتی غرب رسانه‌های جهان را تسخیر کرده است. در یک ماه گذشته دو رویداد در جهان رخ داده است که روس‌ها و غربی‌ها درخصوص آن اختلاف نظر دارند و به نظر می‌رسد کنایه سخنگوی وزارت خارجه روسیه برداشت غالب افکار عمومی جهان از این دو رویداد بوده است. رویداد اول مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس بود که انگلیس مدعی شد او در سالزبری مورد حمله شیمیایی با گاز اعصاب ساخت روسیه قرار گرفته است و پیش از شروع تحقیقات 23 دیپلمات روسی را از کشورش اخراج کرد. در پی این ماجرا، نزدیک به 30 کشور غربی 152 دیپلمات روس را از کشورشان اخراج کردند و روسیه را مقصر حادثه‌ای خواندند که هنوز ثابت نشده است.

فیس‌بوک دسترسی به اطلاعات مردم را تأیید کرد
خبرگزاری فرانسه نوشت: فیس‌بوک روز دوشنبه تأیید کرد که به اطلاعاتی فراتر از استفاده شخصی مردم از این شبکه مجازی دسترسی داشته است. خبرگزاری فرانسه افزود: مارک زاکربرگ، مدیر فیس‌بوک پیش از این در صحن کنگره آمریکا توضیح داده بود که این شبکه اجتماعی اطلاعاتی فراتر از چیزی که کاربران در پروفایل خود به اشتراک می‌گذارند، جمع‌آوری می‌کند.
دیوید باسر، رئیس بخش مدیریت تولید فیس‌بوک اعلام کرد: زمانی که شما از تارنما یا نرم‌افزاری که از سرویس‌های ما استفاده می‌کنند، بازدید می‌کنید، حتی اگر شما از حساب فیس‌بوک خود خارج شوید یا حساب فیس‌بوک نداشته باشید ما اطلاعات را دریافت می‌کنیم.
او با اشاره به پیگیری مسأله فیس‌بوک توسط کنگره آمریکا و ناتوانی زاکربرگ در پاسخ به برخی سوالات گفت: به خاطر این است که نرم‌افزارها و تارنماهای دیگر نمی‌دانستند چه کسی از فیس‌بوک استفاده می‌کند. باسر اظهار داشت که بسیاری از تارنماها و نرم‌افزارهایی که از سرویس‌های فیس‌بوک استفاده می‌کنند، زمانی که مردم حساب فیس‌بوک را برای ورود به تارنماها و نرم‌افزارهای دیگر انتخاب می‌کنند، از راه‌هایی مانند دکمه‌های «پسندیدن» یا «اشتراک‌گذاری» هدف محتوا و تبلیغات قرار می‌گیرند.

لاوروف: تحویل سامانه‌های اس۳۰۰ به سوریه را بررسی می‌کنیم
وزیر خارجه روسیه بر آمادگی این کشور برای بررسی تمامی کمک‌های نظامی به دمشق ازجمله اعطای سامانه‌های موشکی اس۳۰۰ تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره تصمیم این کشور برای مجهزکردن سوریه به موشک‌ها اس۳۰۰ به بی‌بی‌سی گفت: اکنون ما آماده بررسی تمامی گزینه‌ها برای کمک به ارتش سوریه برای مقابله با تجاوزات هستیم. لاوروف گفت: ما چند ‌سال پیش به درخواست برخی شرکا از مجهزکردن دمشق به سامانه اس۳۰۰ امتناع کردیم اما اکنون و بعد از تجاوز آمریکا، فرانسه و انگلیس تمامی گزینه‌ها را برای تضمین امنیت سوریه بررسی خواهیم کرد. ارتش سوریه برای مقابله با حمله اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته و جدیدی مثل اس۱۲۵ و اس۲۰۰ استفاده کرد.

کره‌شمالی محور رایزنی
ترامپ و نخست‌وزیر ژاپن
در تفرجگاه مارالاگو
رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن دیروز زمینه‌های مشترک را برای مقابله با چالش هسته‌ای کره‌شمالی مورد بررسی قرار دادند. در همین حال سیاستمداران توکیو نگرانند که ترامپ آماده سازش‌های بسیار با پیونگ‌یانگ باشد. به گزارش رویترز، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای سفر دو روزه و مذاکره بر سر کره‌شمالی وارد تفرجگاه مارالاگوی ترامپ در فلوریدا خواهد شد اما انتظار می‌رود مذاکرات طرفین مسائل تجاری، روابط با چین و سایر مسائل را هم پوشش دهد. انتظار می‌رود رهبران دو کشور از یک نشست موفقیت‌آمیز برای ارتقای وضع سیاسی خودشان در داخل استفاده کنند. دونالد ترامپ هنوز با جنجال‌های مرتبط با تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ روبه‌رو است و آبه هم بر سر رسوایی‌های پارتی‌بازی بشدت محبوبیتش سقوط کرده است.  ترامپ در طول ۱۵ ماهی که روی کار بوده است، روابط نزدیکی با شینزو آبه ایجاد کرده است و آبه‌ سال گذشته هم سفری به فلوریدا داشت و ترامپ هم نوامبر گذشته به توکیو رفت. توکیو نگران است که رهبر آمریکا برای مرتبط‌کردن مسائل امنیتی حیاتی با مسائل تجاری حساس تلاش کند.

برچسب‌ها:

نظر شما