شناسهٔ خبر: 25063486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پایان «کاسترو»های کوبا

صاحب‌خبر -

رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری فعلی کوبا درحالی قرار است قدرت را واگذار کند که با توجه به انتقال قدرت به فردی بیرون از خانواده کاسترو، گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد آینده سیاسی این کشور و همچنین چشم‌انداز روابطش با دولت‌های دیگر مطرح است.

به گزارش شهروند، روند تاریخی انتقال قدرت در کوبا درحالی قرار است امروز به‌طور رسمی در مجمع ملی این کشور انجام شود که به نظر می‌رسد این کشور آمریکای لاتین دورانی جدید را تجربه می‌کند و برای نخستین‌بار در 40‌سال اخیر کسی خارج از خانواده کاسترو زمام امور آن را به دست خواهد گرفت.

رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری فعلی کوبا درحالی قرار است قدرت را واگذار کند که با توجه به انتقال قدرت به فردی بیرون از خانواده کاسترو، گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد آینده سیاسی این کشور و همچنین چشم‌انداز روابطش با دولت‌های دیگر مطرح است.

رائول کاسترو در ‌سال 2008 زمام امور را بعد از فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا به دست گرفت و در این چند‌ سال اصلاحاتی در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار داد و درحالی که توانست برخی سیاست‌های مد نظرش را اجرا کند، اداره این کشور را با یک‌سری چالش‌ به فرد دیگری واگذار می‌کند.

شماری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند تصمیم خانواده کاسترو برای واگذاری قدرت می‌تواند سرآغاز دوران جدیدی در این کشور باشد اما برخی دیگر بر این باورند که این فقط یک جابه‌جایی ساده در رأس هرم قدرت در کوباست و سیاست‌های اساسی این کشور تغییر نخواهد کرد. خبرگزاری رویترز در گزارشی در مورد روند انتقال قدرت در کوبا نوشت: اقدامات رائول کاسترو برای مدرن کردن اقتصاد به سبک شوروی سابق نتایج مختلفی به همراه داشته است به‌طوری‌که برخی از ابتکار عمل‌های وی رو به جلو حرکت کرده و برخی متوقف شده‌اند و یک‌سری طرح‌ها هنوز اجرایی نشده‌اند.

رائول کاسترو درحالی دست به اجرای سیاست‌هایی جدید در کوبا زد که معتقد بود این طرح‌ها بخش ضروری و لازم آینده این کشور محسوب می‌شود.

این درحالی است که حزب کمونیست کوبا بر این باور است که اجرای فرآیند مدنظر رائول کاسترو سخت‌تر از انتظار است و تدابیر بیشتری برای اجرایی شدن این اصلاحات لازم است. یک‌سری از تغییرات بنیادین در کوبا ازجمله توسعه بخش خصوصی همچنان در جریان است. تارنمای شبکه آمریکایی NBC در مطلبی تصریح کرد: انتقال قدرت درحالی این هفته در کوبا انجام می‌شود که همه نگاه‌ها به «میگل دیاز کانل» معاون فعلی رئیس‌جمهوری و جانشین احتمالی رائول کاسترو است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که رهبر آتی کوبا همان مسیر انقلاب این کشور را دنبال خواهد کرد و وی به دلیل باورش به سیاست‌های قبلی فیدل و رائول کاسترو، به دنبال تغییرات در سیاست‌های کلی این کشور نخواهد بود.

دیاز کانل 57ساله که سابقه طولانی در عرصه سیاست کوبا دارد پیش از حضور در سمت معاون رئیس‌جمهوری به‌عنوان وزیر آموزش عالی کوبا فعالیت می‌کرد. برخی بر این باورند که وی دیدگاه‌هایی مدرن در ذهن دارد، اما سابقه فعالیت‌های وی در گذشته نشان می‌دهد که دیاز کانل فردی بشدت تندرو است و بر ادامه سیستم تک‌حزبی در کوبا تأکید دارد.

پیشتر ویدیویی از رهبر آتی کوبا منتشر شده بود که نشان می‌دهد وی از رسانه‌های مستقل انتقاد و به اعضای حزب کمونیست اعلام کرده است که سفارتخانه‌های آمریکا، نروژ، اسپانیا، آلمان و انگلیس از فعالیت‌های خرابکارانه در کوبا حمایت می‌کنند.

دیاز کانل حتی بر این باور بوده که طرح تاریخی بهبود روابط‌ هاوانا - واشنگتن که در‌ سال 2015 اجرا شد، یک مسیر متفاوت آمریکا در راستای تلاش برای دستیابی به هدف نهایی‌اش یعنی از بین بردن انقلاب کوبا بوده است. روند انتقال قدرت در کوبا درحالی انجام می‌شود که کوبایی‌ها درباره روند کُند اصلاحات به سبک بازار آزاد که در‌ سال 2011 با دستور رائول کاسترو آغاز شد، نارضایتی دارند. در این بحبوحه روابط کوبا با آمریکا نیز با سیاست‌های دولت دونالد ترامپ با تنش‌های جدی روبه‌رو شده که چشم‌انداز آینده آن را مبهم می‌کند.

دیاز کانل درحالی قرار است زمام امور را در کوبا برعهده بگیرد که با چالش‌های اقتصادی ازجمله رکود روبه‌رو خواهد بود. کوبایی‌ها همچنان از مقامات ارشد این کشور انتظار دارند تا سطح استانداردهای زندگی را بهبود بخشند. «میریام لیوا» دیپلمات سابق کوبا می‌گوید: هرکس که قدرت را در این کشور به دست بگیرد باید کوبا را از بحران اقتصادی خارج کند و کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد. چالش دیگر، روابط پیچیده کوبا و آمریکاست که در دوران دولت ترامپ پیچیده‌تر شده است.

نظر شما