شناسهٔ خبر: 25063382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

جنجالِ «صافی»

صاحب‌خبر -

وزیر بهداشت دیروز به مجلس رفت تا درباره واردات صافی‌های دیالیز به نمایندگان پاسخ بگوید و در مقابل چند نماینده به او تاختند.

به گزارش شهروند، قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید چرا با وجود برخورداری از تولید داخل، صافی دیالیز وارد کشور می‌شود؟ و وزیر بهداشت پاسخ می‌دهد که نباید به اسم حمایت از تولید داخل، جنس کم کیفیت را دو برابر قیمت بخریم.

صحن علنی مجلس، دیروز روز شلوغی را پشت‌سر گذاشت، صدای حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی وزیر بهداشت و نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه و علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در فضای سالن اصلی مجلس بالا و پایین می‌رفت، یکی تند حرف می‌زد، آن یکی پاسخ را با عصبانیت می‌داد و دیگری گلایه‌مند بود.

بحث بر سر واردات صافی‌های دیالیز و علت مطالبه ٩‌درصد حق بیمه برای واریز به وزارت بهداشت و چند موضوع دیگر بود که به پورشه سواری وزیر و همکاری با شرکتی آمریکایی که صاحبان اصلی‌اش صهیونیست‌ها هستند و شکایت در قوه قضائیه و رأی ندادن و توضیح درباره میزان دریافتی ماهانه وزیر کشیده شد. درنهایت اما پس از طرح سوال قاضی‌پور و پاسخ‌های وزیر، نمایندگان با ۷۰ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۰۶ نماینده حاضر، اظهارات وزیر بهداشت را قانع‌کننده دانستند.

نادر قاضی‌پور، خطاب به وزیر بهداشت:

چرا با وجود برخورداری از تولید داخل، صافی دیالیز وارد کشور می‌شود؟ شما نماینده انحصاری یک شرکت آمریکایی تولید لنز عینک هستید که صاحبان آن صهیونیست‌ها هستند. وزیری که خودروی پورشه سوار می‌شود و سرمایه چند صد میلیاردی دارد، نباید هم به فکر تولید داخلی باشد

چرا از محصولات داخلی حمایت نمی‌کنید؟ وزیر متخصص واردات، نباید هم به فکر تولید باشد. البته این حرف عوام‌پسندی است که دایم بگوییم باید به فکر جان مردم باشیم، اما بر خلاف آن عمل کنیم.

مسئولان بدانند جای شرم دارد که به جای دستگیری از کارگران، چند‌میلیارد پولشان را نمی‌دهند و بعد چند برابر آن را خرج واردات می‌کنند و این درحالی است که قطعا تنها افتخار مملکت ما دستیابی به خودکفایی است.

وزیر بهداشت در پاسخ به نماینده مردم ارومیه در مجلس که پرسید چرا با وجود تولید صافی دیالیز در کشور مجوز واردات صادر می‌شود؟

میزان واردات صافی دیالیز در ٥‌سال گذشته کمتر از مجوز قانونی وزارت بهداشت بود نباید به اسم حمایت از تولید داخل، جنس کم‌کیفیت را دو برابر قیمت بخریم.

مواد اولیه این صافی‌ها از خارج از کشور می‌آید و آنچه مهم است فایبرهایی است که در صافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سم را تصفیه می‌کند. کسی که کلیه‌اش از کار افتاده باید با استفاده از کلیه مصنوعی سموم را تصفیه کند. ما در این زمینه تولیدی نداریم و این همان سرهم کردن و صنعت مونتاژ است ولی ما آن را به‌عنوان تولید داخل قبول کردیم.

در حال‌حاضر دو شرکت داخلی سه‌میلیون و ۶۰۰‌هزار صافی را تولید می‌کنند درحالی‌که مصرف ما در‌سال ۴.۵‌میلیون عدد است.

در حوزه دارو، تجهیزات و درمان تنش و التهابی وجود ندارد
در ٥سال گذشته ۲۰‌میلیون صافی دیالیز مورد استفاده قرار گرفته درحالی‌که کمتر از ۵۰۰‌هزار عدد وارد شده است. من می‌توانم طبق قانون ۱۰‌درصد از این نیاز را از خارج وارد کنم درحالی‌که تا الان کمتر از سه‌درصد از خارج وارد شده است.

سالانه می‌توانیم دو تا سه‌هزار ماشین دیالیز وارد کشور کنیم البته به دنبال تشویق دو شرکت دیگر جهت تولید فایبر هستیم اما تا الان تولیدات داخل در این حوزه کیفیت برتر نداشته و از‌سال ۸۰ که تولید آن شروع شده هیچ بازاری پیدا نکرده است. ما می‌خواهیم به اسم حمایت از تولید داخل چیزی مثل ایران خودرو را در هر حوزه ایجاد کنیم.

کسی نباید جنس کم‌کیفیت را به دو برابر قیمت بفروشد
وقتی تولیدکننده حاضر نیست قیمت را پایین بیاورد ما هم با قیمت پایین و کیفیت بهتر همان کالا را وارد می‌کنیم.

چرا از رهبری هزینه می‌کنید؟‌ آیا رهبری از این نوع تولید داخل حمایت می‌کند؟ ایشان توی دهان کسی می‌زند که به اسم تولید داخل از آن موضوع سوءاستفاده می‌کند.

من اختیار دارم ۱۰‌درصد مجوز واردات بدهم و اگر مجلس به صورت قانونی این حکم را پس گرفت طبقه وظیفه به قانون عمل می‌کنم.

بنده در عمرم شرکت تجهیزات پزشکی و دارویی نداشتم
من و بقیه وزرا دو‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان حقوق می‌گیریم، چطور رفتار کرده‌اید که همه رسانه‌ها جور دیگری می‌گویند حرفی که آقای قاضی‌پور می‌زند آیا غیراز این است که ما دزد هستیم. من همین جا از رئیس قوه قضائیه می‌خواهم به این تهمت‌ها رسیدگی کند. این آقا دفعه اولش نیست این حرف‌ها را می‌زند. یا او راست می‌گوید و من حق ندارم وزیر باشم و جایم پشت میله‌های زندان است یا او دروغ می‌گوید و جایش پشت میله‌های زندان است.

علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران خطاب به هاشمی: غرورتان را در مقابل مجلس کمتر کنید

علت مطالبه ۹‌درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت چیست؟
طبق تحقیق و تفحص‌ سال ٩١، هزینه درمان در‌ سال ۹۰، چهار‌هزار و ۹۰۰‌میلیارد تومان بود اما این عدد پس از به اجرا در آمدن طرح نظام سلامت به چندین برابر افزایش یافته است و این بیماری است که شما به سیستم درمان کشور وارد کردید؛ چه کسی این هزینه را به گردن کارگران انداخت؟

چه کسی با اطلاعات غلط قانون را نقض کرد و ریالی از سهمش به سازمان تأمین اجتماعی که حق کارگران است را پرداخت نکرد.

بسیار عجیب است که وزارت بهداشت و درمان از‌ سال ۶۸ تاکنون حتی ریالی از بدهی‌هایش را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نکرده و فقط مطالباتش از این سازمان را پیگیری کرده است.

از‌ سال ۹۰ تاکنون صورت هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی پنج‌برابر شده در حالی ‌که افزایش حقوق کارگران ۸۰‌درصد بوده اما هزینه‌هایش ۵۰۰‌درصد افزایش یافته است؛ چرا شما یک‌درصد سهم دولت از بخش درمان را به این سازمان پرداخت نکردید؟

چرا سهم دولت از درمان را پرداخت نمی‌کنید؟
هزینه درمان در‌ سال ۹۳ یعنی همان سالی که جنابعالی طرح نظام سلامت را به اجرا گذاشتید و در حقیقت به سیستم درمان کشور «بیماری» وارد کردید.

وزیر بهداشت در پاسخ به علیرضا محجوب درباره علت مطالبه ٩‌درصد حق بیمه برای واریز به وزارت بهداشت: سوال این است که چرا ۹‌درصد حق بیمه به‌عنوان اموال بیمه‌شدگان مصادره می‌شود؛ اما ما می‌پرسیم چه کسی آن را مصوب کرده است؟ مجلس در بودجه ۹۷ تصمیم گرفت که پول کارگران در حسابی متمرکز بماند و صرف درمان آنها شود.

دولت به وزارت بهداشت نیز بدهی دارد که هنوز نداده است در روستاها حق بیمه را تأمین اجتماعی می‌گیرد اما وزارت بهداشت فقط هزینه می‌کند.

رئیس‌جمهوری در ‌سال ۹۵ نامه‌ای به وزیر وقت اقتصاد نوشت تا حساب جداگانه‌ای برای ۹.۲۷ سهم درمان و بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی باز کند که صرفا این مبلغ برای سلامت اختصاص یابد. وزیر وقت این کار را کرد اما به فاصله دو هفته عده‌ای به دیوان عدالت شکایت کردند. آن زمان آقای لاریجانی به میدان آمد و توضیح داد که دستور رئیس‌جمهوری ناظر به مصوبه مجلس بوده که سازمان تأمین اجتماعی مکلف شد تمام سهم درمان را به حساب مشخصی واریز کرده و طبق قانون تأمین اجتماعی هزینه کند؛ به همین دلیل آن حکم در دیوان معلق شد.

مجلس در بودجه امسال سازمان تأمین اجتماعی را مکلف کرد که تمام سهم درمان در حساب خزانه‌داری کل کشور متمرکز شود و سازمان تأمین اجتماعی این منابع را هزینه کند اگر مجلس و دولت برای تأمین اجتماعی کم گذاشته‌اند یا حقوق نداده‌اند، آنجا را درست کنید.

توضیحات آقای محجوب این موضوع را می‌رساند که ایشان به مصوبه مجلس اعتراض دارد. به نظر بنده مجلس دنبال شفافیت بوده و آقای محجوب هم باید از شفافیت استقبال کند.

گفته شد که پرداختی کارگران در ‌سال ۹۱، چهار‌هزار بوده و اکنون به ۲۳‌هزار رسیده است. در‌ سال ۹۱ ارز‌ هزار تومان بود که به چهار‌هزار تومان رسید. همه خدمات ما در حوزه پزشکی وابسته به ارز است. با افزایش قیمت ارز اختلاف قیمت شدیدی برای دارو و تجهیزات پزشکی به وجود آمد.

تعداد کارگران ۲۰۰۰نفر نیستند. بیشتر جمعیت ایران کارگر هستند که آنها روی سر ما جا دارند. ما نوکر همه ملت ایران هستیم دوره متهم‌کردن تمام شده است. قانون را رعایت کنید نه این‌که قانون را دور بزنید و به دیگران تهمت بزنید؛ این کار شایسته نیست

چرا از صافی دیالیز خارجی استفاده می کنیم

سعید الموسوی، عضو هیأت‌مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی| صافی دیالیز، یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های دستگاه دیالیز است؛ اهمیتش از این جهت است که خون بدن شخصی را که کلیه‌اش را از دست داده پالایش می‌کند. یعنی خون باید از این صافی بگذرد، پالایش شود و دوباره وارد بدن بیمار شود. تا یکی، دو دهه پیش، صافی‌های دیالیزی که تولید داخلی بود، خیلی کم بود و از آن دوره به بعد، شاهد تولید این صافی‌ها در کشور بودیم که البته این اتفاق خوبی است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این صافی‌ها کیفیت لازم را ندارد و نمی‌تواند به خوبی خون را پالایش کند.

پالایش نشدن خون، به این معنی است که آن صافی نتوانسته سموم را به خوبی بگیرد و خونی که به خوبی پالایش نشده دوباره وارد بدن بیمار می‌شود و پروسه درمان را کُند و از آن طرف بیمار احساس بی‌حالی و سستی می‌کند. اساسا، افرادی که دیالیز می‌شوند، باید پیوند کلیه شوند، اما به دلایلی ازجمله ناسازگاری بدن و آماده نبودن آن برای پیوند، این کار انجام نمی‌شود، به همین دلیل افراد دیالیز می‌شوند.

بنابراین بهترین گزینه برای افراد دیالیزی پیوند کلیه است. آنهایی که پیوند کلیه نمی‌شوند، باید دیالیز کنند و صافی‌های داخلی، آن‌طور که گفته شد، کیفیت لازم را ندارد و به جای آن از صافی‌های خارجی که کیفیت بالاتری دارد، استفاده می‌شود. صافی‌های خارجی، خون را به خوبی پالایش می‌کند و بیمار روند درمان بهتری خواهد داشت. مشکلی که ما داریم، همین کیفیت صافی‌های داخلی است. خوب است که در کشور صافی تولید می‌شود اما از آن مهمتر، کیفیت این صافی‌هاست، چرا که استفاده از صافی‌های داخلی، به نفع بیمار و وزارت بهداشت است و از نظر مالی ضرری وارد نمی‌کند. ما همین مشکل را با داروهای پیوند کلیه داریم.

درحال حاضر داروهای پیوند کلیه داخلی، کیفیت لازم را ندارد، یعنی باعث می‌شود کلیه پیوند داده شده، در بدن رد شود اما داروی خارجی کیفیت بالاتری دارد و منجر به بهبود بیمار پیوندی می‌شود. البته نباید فراموش کرد که استفاده از کالاهای خارجی، فشار مضاعفی به وزارت بهداشت و حتی بیماران وارد می‌کند، به‌ویژه در ارتباط با بیماران پیوندی که جزو بیماران خاص به‌شمار نمی‌روند و بیمه آنها معمولی حساب می‌شود، هزینه بالاتری تحمیل می‌شود با این‌حال به دلیل کیفیت دارو، از نوع خارجی آن استفاده می‌شود.

نظر شما