شناسهٔ خبر: 25063333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

پایان عصر کاستروها با کناره گیری «رائول» از قدرت
ایسنا: رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا فردا پنجشنبه از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و زمام امور را به نسلی جدید واگذار خواهد کرد؛ گذار قدرتی که به سلطه شش دهه‌ای برادران کاسترو (فیدل و رائول) در کوبا پایان می‌دهد. رائول کاسترو ۸۶ ساله از سال ۲۰۰۶ زمام امور کوبا را برعهده دارد و وی در حقیقت به دنبال مریضی برادرش فیدل کاسترو، مسئولیت کشور را برعهده گرفت. فیدل کاسترو نیز در جریان انقلاب سال ۱۹۵۹ قدرت را در کوبا در دست گرفته بود. به طور کلی فیدل و رائول کاسترو نزدیک به ۶۰ سال بر کوبا حکومت کردند و باعث شدند کوبا یکی از بازیکنان اصلی در جنگ سرد باشد و همچنین کمک کردند علیرغم فروپاشی جماهیر شوروی، جریان کمونیسم در کوبا ادامه داشته باشد. انتظار می‌رود مجمع ملی کوبا «میگوئل دیاز کانل» معاون اول رائول کاسترو را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتخاب کند. میگوئل دیاز کانل ۵۷ ساله، از سال ۲۰۱۳ دست راست رائول کاسترو است.

افشای جزئیات جدید درباره حمله ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران
ایسنا: یک پایگاه خبری آمریکایی فاش کرد: رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا دستور حمله به سیستم‌های کامپیوتری تاسیسات هسته‌ای ایران را به طور محرمانه صادر کرده بود که عملیات مربوط به آن در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، با همکاری اسرائیل آغاز شده بود. افشای اطلاعات محرمانه ای که روزنامه نیویورک تایمز فاش کرده است، نشان می دهد اوباما به طور محرمانه فرمان حمله سایبری به سیستم‌های کامپیوتری که با تاسیسات غنی‌سازی کلیدی ایران مرتبط بودند را صادر کرد. این حملات که در دوران ریاست جمهوری جورج بوش با همکاری اسرائیل آغاز شد، با کد نامگذاری شده «بازی‌های المپیک» خوانده می شد. ویروس کامپیوتری استاکس نت به طور اتفاقی در سال ۲۰۱۰ در نتیجه یک خطای برنامه نویسی، علنی و سبب شد نیروگاه نطنز در ایران از حمله سایبری جان سالم به در ببرد.

ترامپ به بولتون هم حسودی می‌کند!
ایسنا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت، اگر قرار باشد تمامی اعتبار حملات هوایی چند روز پیش به سوریه به جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولتش برسد او ممکن است شغلش را از دست بدهد. ترامپ به بولتون گفت: کار تو خیلی خوب بود و من انتظارش را نداشتم، من اندکی به تو حسودیم می‌شود. ترامپ پس از آن رو به جمعیت کرد و به شوخی گفت: آیا شما قرار است همه اعتبار را به بولتون بدهید؟ خودتان می دانید در این صورت این پایان شغل او خواهد بود.

یک سرکرده داعش، خود را در روسیه منفجر کرد
فارس: سرویس امنیت فدرال روسیه از دستگیری سه عضو گروهک وابسته به داعش در این کشور و یک انفجار انتحاری حین انجام عملیات خبر داد. سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد، سه نفر از یک گروهک وابسته به داعش دستگیر شده‌اند که یک نفر از آنها خود را منفجر کرد. نیروهای امنیتی روسیه همچنین تأکید کردند که افراد دستگیر شده توطئه کرده بودند با استفاده از مواد منفجره در منطقه «روستوف» عملیات تروریستی انجام دهند. طبق گفته مقامات روس، سرکرده این گروهک تروریستی که با داعش در ارتباط بود برای اینکه دستگیر نشود خود را با استفاده از بمب دست‌ساز منفجر کرد.

رئیس‌جمهوری میانمار هزاران زندانی را عفو کرد
ایسنا: رئیس‌جمهوری میانمار بیش از ۸۵۰۰ زندانی را مورد عفو قرار داد که طبق گزارش ها این رقم شامل ۳۶ زندانی سیاسی هم می‌شود. این فرمان عفو مصادف با سال جدید سنتی میانمار اعلام شد. ۸۴۹۰ شهروند میانماری و ۵۱ خارجی مشمول این عفو شده‌اند. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری میانمار در بیانیه‌ای گفت: افرادی که آزاد شده‌اند شامل افراد مسن، بیمار و مجرمان موادمخدر هستند. در این بیانیه آمده است: ۳۶ تن از افراد آزاد شده زندانیان سیاسی هستند.

تظاهرات در ارمنستان به خشونت کشیده شد
ایرنا: آسوشیتدپرس گزارش داد که تظاهرات هزاران نفر در ایروان پایتخت ارمنستان علیه نامزدی «سرژ سرکیسیان» رئیس جمهوری پیشین این کشور برای تصدی پست نخست وزیری به خشونت کشیده شد و طی آن پنج تن زخمی شدند. پلیس برای جلوگیری از حرکت هزاران تظاهر کننده مخالف دولت به سوی پارلمان این کشور، از گاز اشک آور و نارنجک های حاوی مواد بیهوش کننده استفاده کرد که به زخمی شدن این افراد منجر شد. تظاهرکنندگان به اقدام سرکیسیان که پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در صدد ماندن در پست نخست وزیری است، اعتراض و اعلام کردند وی به دنبال مادام العمر کردن قدرت خود است.

ورود خودرو به میان جمعیت در منچستر
فارس: شش نفر بر اثر هجوم یک خودرو به میان جمعیت حاضر در نزدیکی فروشگاهی در شهر منچستر انگلیس به شدت زخمی شدند. پلیس اعلام کرده این حادثه تروریستی نبود. رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند این حادثه بر اثر برخورد دو خودرو و برخورد یکی از آنها به شماری از عابران پیاده به وقوع پیوست.

نظر شما