شناسهٔ خبر: 25062020 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

کارهایی که سلامتی‌ را به خطر می‌اندازد

۷ عادت روزمره بد که بلای جانتان می‌شود

شاید پس از مسواک زدن کشیدن نخ دندان تکمیل کننده عملیات تمیز کاری دندان‌ها باشد، اما نباید از یاد برد از آنجایی که جنس نخ دندان از پلاستیک است، این ماده مقاوم می‌تواند به راحتی باعث پارگی لثه‌های شما شود. اگر شما به صورت مداوم این کار را انجام دهید، این بدان معنا است که شما همواره زخم لثه‌های را تازه نگه می‌دارید.

صاحب‌خبر -
سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: شیوه زندگی کردن ما می‌تواند به طور مستقیم بر روی سلامت جسمی و روحی ما تاثیرگذار باشد؛ از این رو بسیار مهم است که در طول شبانه روز بر رفتار‌های شخصی خود کنترل داشته باشیم. با کمی تجدید نظر روی برخی از رفتار‌های پر خطر، می‌توانیم از سلامت جسمی و روحی خود در طول زندگی نهایت استفاده را ببریم. در ادامه این مطلب شما را با ۷ عادت بد بهداشتی که باید در طول زندگی ترک شوند، آشنا می‌کنیم.
 
 
۷ عادت بد که بلای جانتان می‌شود
 
استفاده زیاد از نخ دندان

شاید پس از مسواک زدن کشیدن نخ دندان تکمیل کننده عملیات تمیز کاری دندان‌ها باشد، اما نباید از یاد برد از آنجایی که جنس نخ دندان از پلاستیک است، این ماده مقاوم می‌تواند به راحتی باعث پارگی لثه‌های شما شود. اگر شما به صورت مداوم این کار را انجام دهید، این بدان معناست که شما همواره زخم لثه‌های را تازه نگه می‌دارید. هر چقدر زخم لثه‌ها دیرتر خوب شود به همان اندازه ممکن است، در معرض عفونت قرار گیرد. از این رو عفونت ایجاد شده علاوه بر آسیبی که بر لثه‌ها وارد می‌کند، می‌تواند کیفیت دندان را نیز پایین بیاورد و در نهایت باعث خرابی دندان‌ها شود.
 
 
یک عامل بسیار خطرناک در هنگام استفاده از نخ دندان این است که باکتری‌های دهان و دندان می‌توانند از طریق زخم‌های ایجاد شده روی لثه‌ها وارد جریان خون شوند. اگر ورود باکتری‌ها متوقف نشود، می‌تواند مشکلات و مسمومیت‌های داخلی فراوانی برای بدن ایجاد کند. از این رو در هنگام استفاده از نخ دندان دقت کنید که به لثه‌های شما آسیبی وارد نشود. از یاد نبرید مسواک زدن مناسب و به موقع می‌تواند سلامت دهان و دندان‌تان را تا حد زیادی حفظ کند. اگر دلایلی دیگری مانند؛ وراثت و استفاده ناصحیح از دندان‌ها بر خرابی آن‌ها تاثیرگذار نباشد.
 
 
۷ عادت بد روزمره که بلای جانتان می‌شود
 

جویدن بیش از حد آدامس

احتمالا شما هم شنیده‌اید که جویدن آدامس می‌تواند باعث کاهش استرس و حتی کاهش برخی تنش‌ها در بدن شود. اما جویدن بیش از حد آن و فشاری که به فک‌ها در هنگام جویدن آدامس وارد می‌شود، می‌تواند مشکلات بهداشتی فراوانی برای فک‌ها ایجاد کند. دکتر Jeannette South در این باره می‌گوید: «فشاری که در هنگام جویدن آدامس بر فک‌ها وارد می‌شود؛ مانند فشاری است که مفصل‌ها در هنگام دویدن تحمل می‌کنند.» همان طور که متخصصین می‌گویند، اگر به مفاصل بیش از حد فشار وارد شود باعث ایجاد آرتریت، درد شدید و در نهایت به کج شدنشان می‌انجامد. علاوه بر این مورد پزشکان اعتقاد دارند که در هنگام جویدن آدامس هوای زیادی وارد معده می‌شود. این بلع بیش از حد هوا باعث نارحتی معده می‌شود. با این شرایط سعی کنید از میزان آدمس جویدن خود کم کنید تا علاوه برخاصیت ضد اضطرابی آن دچار مشکلات فک و صورت نشوید.
 
 
۷ عادت بد روزمره که بلای جانتان می‌شود

جویدن ناخن‌ها

یکی دیگر از عادت‌هایی که معمولا پس از عصبانیت بروز می‌دهیم، جویدن ناخن‌ها است. دکتر انصاری در این باره می‌گوید: جویدن ناخن علاوه بر این که ساختار ناخن را بر هم می‌ریزد و باعث آسیب دیدگی آن می‌شود. همچنین این عمل می‌تواند عفونت پوستی در اطراف ناخن نیز ایجاد کند؛ چرا که وقتی شما ناخن‌ها را می‌جوید مکان مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌کنید. این میکرواورگانیسم‌ها به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد عفونت در کنار ناخن انگشت‌ها شوند. علاوه بر مواردی که گفته شد؛ معمولا در هنگام جویدن ناخن ممکن است، لایه محافظ پوست کنار انگشتان نیز زخمی شود. از این رو شما یک مسیر راحت پیش روی ویروس‌ها باز می‌کنید و این موجودات ذره بینی مضر از طریق پوست زخم شده می‌توانند وارد بدن شوند.
 
 

یک مورد جالب در هنگام جویدن ناخن‌ها که کمتر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که وقتی شما با دندان ناخن‌های‌تان را می‌جوید، استحکام ناخن‌ها در پاره‌ای از مواقع می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند. دکتر فاولر در این باره می‌گوید: «جویدن ناخن نه تنها استرس و اضطراب را کم نمی‌کند، بلکه در پاره‌ای از مواقع می‌تواند باعث تشدید استرس و اضطراب در بدن شود.» از این رو این گونه استرس و اضطراب‌ها می‌توانند اثرات خطرناکی بر روی خلق و خوی شما ایجاد کنند. اینگونه تاثیرپذیری‌ها بی‌شک روال عادی زندگی شما را دچار اختلال می‌کند. یک مطالعه در این باره در کشور کانادا صورت گرفته که نشان می‌دهد؛ جویدن ناخن ناشی از خستگی و ناامیدی زیاد است. از این رو به هیچ عنوان خودتان را با جویدن ناخن مشغول نکنید تا به بلای ناشی از آن دچار نشوید. یک نکته بهداشتی مهم این است که زیر ناخن‌ها مکان بسیار مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها و باکتری‌های مضر است، از این رو با جویدن ناخن‌ها این موجودات مضر وارد بدن ما می‌شوند و می‌توانند مشکلات گوارشی متعددی برایمان به وجود آورد.
 
۷ عادت بد روزمره که بلای جانتان می‌شود

نگاه کردن بیش از حد به صفحه نمایشگر کامپیوتر
 
به گفته انجمن Optometric، امریکا، کارمندان این کشور به طور متوسط هفت ساعت در روز به صفحه نمایشگر کامپیوتر نگاه می‌کنند. این عامل می‌تواند منجر به سندرم بینایی کامپیوتر شود. دکتر انصاری در این باره می‌گوید: «دیدن بیش از حد صفحه نمایشگر کامپیوتر می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در شبکیه چشم شود.» تحقیقات موسسه ملی چشم پزشکی نشان داده که نزدیک بینی در ۳۰ سال اخیر تا ۶۶ درصد افزایش یافته است. بی‌شک این امر به خاطر خیره شدن بیش از حد به صفحات نمایشگر‌های مختلف است. دکتر انصاری پیشنهاد می‌کند که قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را دنبال کند: «این قانون به این شرح است که در هر ۲۰ دقیقه کار پشت کامپیوتر ۲۰ ثانیه تمرین خنده و یا حرکت عضلات صورت داشته باشید و به میزان ۲۰ فوت (۶ متر) راه بروید.» وی در ادامه می‌گوید: «این کار فشار را از روی چشمان شما بر طرف می‌کند.» البته وی توصیه می‌کند در چنین شرایطی حتما دفعات پلک زدن را افزایش دهید تا به خشکی چشم دچار نشوید. بد نیست بدانید نور حاصل از صفحه نمایشگر‌ها می‌توانند روی کیفیت خواب شما نیز تاثیر نامطلوب بگذارد. از این روی سعی کنید قبل از خواب به هیچ عنوان به صفحه نمایشگر‌ها خیره نشوید.
 
 
۷ عادت بد روزمره که بلای جانتان می‌شود

نشستن غیر اصولی و طولانی مدت پشت میز

نشستن زیاد و بد نشستن عواملی هستند که می‌توانند مشکلات بسیار زیادی را برای ما به وجود آورند؛ به طور مثال نشستن بیش از حد می‌تواند یک عامل مهم در کم تحرکی باشد که این عارضه با چاق شدن رابطه مستقیم دارد. از دیگر مشکلات نشستن زیاد و غیر اصولی این است که به ستون فقرات و گردن ما فشار زیادی وارد می‌شود. از این رو سعی کنید از نشستن‌های طولانی مدت جدا خودداری کنید. یکی از عادت‌های بد در نشستن این است که پا‌ها را روی هم بگذاریم. این کار در دراز مدت باعث لخته شدن خون در رگ‌های پا می‌شود و احتمال به وجود آمدن واریس را بالا می‌برد. از این رو به هیچ عنوان در دراز مدت پا‌های خود را در هنگام نشستن روی هم قرار ندهید. یکی از بهترین گزینه‌ها برای اینکه از نشستن ضرر نکنید، این است که چند دقیقه پس از نشستن کمی راه بروید تا خون به صورت یکنواخت در تمام اعضای بدن جریان یابد. البته نشستن به صورت اصولی نیز می‌تواند فشار وارده بر گردن و ستون فقرات را کاهش دهد.
 
 
۷ عادت بد روزمره که بلای جانتان می‌شود

حمل کوله‌پشتی سنگین، بر روی یک شانه

یک کوله پشتی در هنگام طبیعت گردی می‌تواند کمک بسیار زیادی به ما کند، اما اگر همین کوله پشتی به صورت اصولی حمل نشود می‌تواند در دراز مدت آسیب‌های جدی بر ستون فقرات و حتی مهر‌ه‌های گردن وارد کند. اگر می‌خواهید از آسیب‌های ناشی از کوله پشتی‌های سنگین در امان باشید، به هیچ عنوان آن‌ها را در یک طرف شانه خود قرار ندهید. این عمل می‌تواند فشار بسیار زیادی بر ستون فقرات شما وارد کند.
 
 

توصیه می‌شود؛ در حد امکان در کوله دانش آموزان وسایل سنگین قرار ندهید. چرا که آن‌ها در سن رشد هستند. سنگینی روی شانه‌ها می‌تواند روی رشد ستون فقرات و مهر‌ه‌های گردن تاثیر نامطلوب بگذارد. از این رو اگر قصد استفاده از کوله‌های پشتی را دارید، سعی کنید از هر دوبند آن‌ استفاده کنید و میزان بار را در تمام قسمت‌های کوله پخش کنید تا این کار باعث کج راه رفتن شما نشود. بهترین تناسب بین وزن کوله پشتی با بدن باید ۱۰ درصد باشد؛ با این تفاسیر به ازای هر ۱۰ کیلوگرم وزن شخص، وی می‌تواند یک کیلوگرم بر وزن کوله پشتی خود بار اضافه کند.
 
 
۷ عادت بد روزمره که بلای جانتان می‌شود

استفاده از کفش‌های نامناسب و پاشنه بلند

این احتمال بیشتر برای خانم‌ها صدق می‌کند؛ چرا که استفاده از کفش‌های پاشنه بلند در خانم‌ها رایج است. همان طور که می‌دانید کفش‌ها باید سلامت پا‌ها را در هر شرایطی حفظ کنند، اما استفاده از کفش‌های پاشنه بلند علاوه بر این که راه رفتن را دچار مشکل می‌کند، می‌تواند باعث آسیب دیدگی پا نیز شود. بد نیست بدانید استفاده بیش از اندازه از کفش‌های پاشنه بلند می‌تواند روی ساختار کف و مچ پا مشکلاتی به وجود آورد که در دراز مدت فرم اصلی و طبیعی پا را دچار اشکال می‌کند. استفاده از کفش‌های پاشنه بلند می‌تواند آسیب جدی روی کمر و ستون فقرات افراد وارد کند. نباید از یاد برد، خصوصیات یک کفش مناسب علاوه بر سبک بودن، نرم بودن و مقاوم بود باید از سطح اتکای خوبی نیز برخوردار باشد تا ما بتوانیم تعادل بهتری در هنگام راه رفتن داشته باشیم.

منبع: msn

برچسب‌ها:

نظر شما