شناسهٔ خبر: 25062018 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

حسین مرتضی:

عربستان و اسرائیل محرک اصلی آمریکا در حمله به سوریه بودند

مدیر دفتر العالم گفت: در حمله به سوریه در ظاهر از سوی سه کشور صورت گرفت اما در واقع پنج طرف آمریکا، بریتانیا ،و فرانسه ، اسرائیل و عربستان سعودی در ان نقش ایفا کردند.

صاحب‌خبر -

العالم _ سوریه

حسین مرتضی مدیر دفتر شبکه العالم در سوریه در تحلیل حمله مشترک چند روز گذشته سه کشور امریکا، انگلیس و فرانسه  به سوریه توضیحاتی ارائه داد.

وی با بیان اینکه این حمله پس از پیروزی بزرگ ارتش سوریه در درگیری های غوطه رخ داده است گفت: آمریکا و برخی کشورها گمان می کردند ارتش سوریه و هم پیمانانش هرگز نخواهند توانست وارد غوطه منطقه نزدیک به دمشق شوند اما این تحولات و پیشروی ارتش موجب دست پاچگی آمریکا شد این مساله به همینجا  ختم نمی شود بلکه برخی کشورها تلاش می کنند نقشه جدیدی برای سوریه بکشند.

در ادامه مشروح این گفتگو را مطالعه می کنید؛

العالم: از آخرین تحولات در منطقه پس از انجام حمله موشکی به سوریه برای بینندگان برنامه بفرمایید و با توجه مشاهدات عینی شما واکنش های مردم به این حمله چه بود؟

نوع برخورد و تعامل جامعه سوریه  با این حمله ؛ پیام شفافی را صادر کرد مبنی بر این که مردم سوریه پشت رهبر و ارتش خود می ایستد و این مساله تاثیر مثبتی بر یکپارچگی جامعه سوریه  داشته است.

العالم: اهداف و محرک های سه کشور به ویژه آمریکایی ها  برای این حمله موشکی به سوریه چه بوده است؟ 

این حمله برای تحریک کردن عربستان نبود بلکه نقش عربستان دراین حمله   کاملا مشخص و کلیدی بود.

العالم:  نقش عربستان و رژیم صهیونیستی در انجام این حمله را چطور ارزیابی میکنید

این حمله در ظاهر از سوی سه کشور بود اما در واقع پنج طرف آمریکا، بریتانیا ،و فرانسه ، اسرائیل و عربستان سعودی در ان نقش ایفا کردند. همه می دانند که درخواست عربستان برای انجام این حمله کاملا واضح بود زمانی که محمد بن سلمان ولی عهد عربستان بهای این موشک ها را به رئیس جمهوری آمریکا پرداخت کرد، چراغ سبزی برای حمله نشان داد.
 
محمد بن سلمان به شدت ترامپ را پیش از این به حمله به ایران و هم اکنون نیز به سوریه تحریک می کند . ترامپ نیز با سوء استفاده از این وضعیت، پولها را از عربستان گرفته و چنین حمله ای را آغاز کرد. عربستان و اسرائیل در صدد این هستند که محور مقاومت به پیروزی دست نیابد و سوریه در این مرحله پیروز نشود  و بیشترین کشورهایی که از این پیروزی ضرر می کنند، خودشان هستند. آنها منتظر واکنش های منفی و نگرانی مردم سوریه بودند.

عربستان و اسرائیل به عنوان دو عامل اصلی تحریک کننده آمریکا به این حمله بودند. متجاوزان چندین منطقه برخی فرودگاه ها و تاسیسات حیاتی را هدف قرار دادند. همه ما تقریبا از وقوع چنین حمله ای آگاه بودیم ، از اینرو برخی مناطق حساس ،سلاح های حساس و جنگنده های مهم را ازریف دمشق ، فرودگاه التیفور  ،فرودگاه الشعیرمخفی و از مناطق خارج کردیم . 
این حمله خسارت های زیادی به ما نزد ندیدیم زیرا در مقابل بسیاری از موشک ها  را ره گیری و ساقط کردیم .

سوریه در این حمله دستاورد بسیار بزرگی ثبت کرد ، نیروی دفاعی سوریه موفقیت های زیادی ثبت کرد شمار زیادی موشک را از رسیدن به هدفش رهگیری و سرنگون کرد که ازنظر علم نظامی دستاورد بسیار مهمی است.

العالم: با این حمله تا چه میزان اهداف مد نظر کشورهای حمله کننده براورده شد؟

در این حمله، حدود 110 موشک شلیک شد که بیشتر از نیمی از آنها توسط  نیروی دفاع هوایی سوریه سرنگون شد و نتوانست به اهداف خود برسد. آنها با این حمله در صدد تضعیف روحیه نیروهای سوری یا  تضعیف توان موشکی سوریه بودند. از نظر میدانی نیز ارتش در صحنه باقی ماند و تروریست ها را دنبال کرد ، سلاح های پیشرفته نیز مخفی شد تا دشمن نتواند آن را پیدا کند.

العالم:  واکنش جامعه جهانی به این حمله را چطور ارزیابی می کنید؟

کشورهای غربی هم اکنون سردرگم هستند زیرا فکر می کردند با این حمله ، سوریه را به تسلیم وا می دارند یا پیام هایی دریافت می کنند که موشک ها را متوقف کنید تا ما موضع خود را تغییر دهیم  در حالی که نتیجه عکس بود کشورهای حمله کننده در برابر اظهارات  و مردم خود خجالت زده شدند و  نتواسنتد موفقیتی کسب کنند  و دلیل قانع کننده ای برای هدف قرار دادن زرادخانه سوریه ارائه ندادند. اما آمریکا می گوید برنامه موشکی  سوریه را متوقف کرده ، فرانسه می گوید این حمله آخر بود و دیگرحمله ای در کار نیست بریتانیا حتی در برابر مجلس خود دست پاچه شده در حالی که سوریه و هم پیمانانش دارای دیدگاه واضحی برای مقابله با هرحمله ای بودند. 

العالم: رییس جموری آمریکا پس از این حمله توييت کرده ؛ "ماموريت تمام شد" “mission accomplished” واژه اي مانند آنچه که بوش پسر در زمان  حمله به عراق گفت ، تحليل شما از اين عبارت و واکنش های گسترده مردمی که این واژه مورد تمسخر قرار دادند  چیست؟

ترامپ در میان روسای جمهوری بیشتر از همه مورد تمسخر قرار گرفته نه فقط از سوی مردم کشورهای عربی بلکه برخی از کاربران غربی در توییتر و بسیاری از خبرنگاران امریکایی و ناظران و حتی برخی شخصیت های سیاسی وی را تمسخر می کنند. 

روش برخورد ترامپ با مسائل خاورمیانه و بین الملل موجب تمسخر وی شده است  او با حملات مختلف پرونده خود را بسته  حتی فرودگاه هائی که هدف قرار داد در کمتر از یک ساعت فعالیت خود را از سر گرفتند که این یعنی اینکه حملاتش هیچ خطری در برابر اقدامات ارتش سوریه نداشته است.

ما منتظر توییت های ترامپ هستیم تا وی را به تمسخر بگیریم او هم اکنون دیدگاه و سیاست مشخصی ندارد و هدفش فقط تقویت روحیه خود و مزدورانش در منطقه است که از وی شخصیت غیر واقعی تمسخر امیزی ساخته است وی با این روحیه می تواند امریکا را در مسائلی وارد کند که هیچ راه خروجی ندارد .
 

 

نظر شما