شناسهٔ خبر: 25061116 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آخرین خبرهای ارزی از زبان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

حذف صرافی ها اشتباه بود/مجلسی ها برای اصلاح بازار ارز طرح دو فوریتی می دهند/ اشکالات جدی در خصوص ساماندهی بازار ارز وجود دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بعضی اقدامات در حوزه ساماندهی بازار ارز مورد تایید بانک مرکزی نیست، گفت: فکر می کنم بانک مرکزی خود حلقه مفقوده جریان تصمیمات ارزی است و از نظر ما این موضوع صحیح نیست.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /محمدرضا پورابراهیمی در مورد جلسه امروز اعضای کمیسیون اقتصادی با وزیر اقتصاد و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان بانک مرکزی اظهار داشت: اقداماتی که از سوی دولت درباره ساماندهی بازار ارز گزارش شده بیانگر این است که بخش زیادی از اقدامات خیلی مشخص نیست و کمیسیون اقتصادی نمی‌تواند، بر اساس این گزارش‌ها نظر خود را ارائه کند.

 

وی ادامه داد: از نظر ما اشکالات جدی در خصوص ساماندهی بازار ارز وجود دارد و بیان عدد 4200  تومان برای هر دلار مغایر با قانون نرخ ارز شناور مدیریت شده بوده و از نظر فنی قابلیت اجرا ندارد.

 

اشکالات اجرای طرح ساماندهی بازار ارز

 

پورابراهیمی تصریح کرد: وقتی نرخ های ارز بالاتری در اقتصاد کشور وجود دارد، برای مدیریت بازار، حتی اگر هدفگذاری برای دلار 4200 تومانی شده باشد، باید اعداد تعیین شده از عدد بالا با سازوکار مدیریت عرضه و تقاضا به عدد مطلوب تعدیل شود و اینگونه نباشد که از عدد پایین که تقاضای ارز را تحریک می‌کند، قیمت و مسیر حرکتی در بازار ارز را مدیریت کرد؛ بنابراین به دلیل اشکالات در خصوص اجرای طرح ساماندهی ارز اظهار نظر در خصوص ابعاد ساماندهی بازار مشخص نیست.

 

وی ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک تاکنون جزئیات تصمیمات اتخاذ شده در حوزه بازار ارز را ارائه نکرده‌اند و در این خصوص نامه‌ای به رئیس مجلس و رئیس جمهور درباره عدم همکاری بانک مرکزی به دلیل عدم ارائه برنامه جامع ساماندهی بازار ارز تقدیم می‌شود.

 

حذف صرافی‌ها یک خطای راهبردی است

پورابراهیمی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت باید به مسائل توجه جدی کند؛ به طور مثال حذف صرافی ها یک خطای راهبردی محسوب می شود چرا که در طول تحریم ها از مسیر صرافی ها، سازوکار برای نقل و انتقال وجوه ارزی فراهم شد، البته ساماندهی صرافی ها یک ضرورت است.

 

وی با بیان اینکه الزاماتی که در خصوص پیمان سپاری ارزی مطرح شده، نیز مهم است، گفت: در حوزه صادرات حدود 70 درصد منابع صادراتی به شکل مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دولت است، به عنوان مثال 100 درصد منابع حاصل از صادرات نفت در اختیار دولت بوده و حدود 60 الی 70 درصد منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیز در اختیار دولت و مابقی صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که در این راستا در طرح دوفوریتی مجلس درباره ساماندهی بازار ارز به مشوق های صادراتی توجه شده است.

 

وی افزود: با وجود اشکالات اساسی و وجود مشکل در اجرای تصمیمات ارزی دولت، اما اقدامات مثبتی نیز صورت گرفته که می توان با ایجاد حساب‌های ارزی با ضمانت بانک مرکزی اشاره کرد به نحوی که امکان جذب ارز توسط بانک ها را فراهم می کند.

 

وی گفت: بخشی از اقدامات دولت در راستای ساماندهی بازار ارز مورد قبول است، اما از تصمیماتی که به موضوع ایجاد بازار متشکل ارتباط دارد غفلت شده و تلاش می شود تا پایان هفته جاری اطلاعات مجموعه های دولتی در خصوص بازار ارز اخذ شود تا کمیسیون به جمع بندی دست یابد.

 

طرح دو فوریتی می دهیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ابتدای هفته آینده نیز نشست مشترکی بین کمیسیون اقتصادی مجلس با نمایندگان دولت در خصوص بازار ارز برگزار می شود و گزارش نهایی این کمیسیون درباره بررسی بازار ارز در صورت هماهنگی با هیات رئیسه مجلس در صحن علنی برگزار می‌شود .

 

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: جمع بندی نهایی کمیسیون اقتصاد در خصوص مسائل بازار ارز بعد از قرائت گزارش این کمیسیون در صحن علنی صورت خواهد گرفت و در صورت لزوم نیاز به تمکین دولت به اتخاذ تصمیمات در حوزه بازار ارز، طرح دو فوریتی مجلس در این خصوص به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

/فارس

نظر شما