شناسهٔ خبر: 25060964 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جدال‌های لفظی نمایندگان در صحن مجلس/کواکبیان به پزشکیان:همینجوری دوستت داریم

خبر آنلاین : صحن علنی مجلس امروز شاهد برخی جدال های لفظی بین نمایندگان بود.

صاحب‌خبر -

نادر قاضی‌پور چهره‌ای بود که در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، زمانی که صحبت‌هایش از سوی یکی از نمایندگان مورد نقد قرار گرفت با عصبانیت خاص خود گفت:«شما بشین سرجاتون.»

موسوی لارگانی که وزیر کشور را برای پاسخ به سئوالی در مورد توسعه روستاها به مجلس فراخوانده بود، چهره دیگری بود که این درگیری لفظی را ایجاد کرد. زمانی که فرصت او برای بیان دلایل سئوالش به پایان رسیده بود،‌ در برابر تذکر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه با عصبانیت گفت: چرا تذکر میدهید؟ چرا وزیر یک دقیقه بیشتر صحبت کرد و شما تذکر ندادید.

در این میان پزشکیان برای آرام شدن فضا گفت: وزیر یک دقیقه بیشتر صحبت نکرد. یک دقیقه به شما بیشتر وقت میدهیم که صحبتتان را کامل کنید.

این نکته سنجی پزشکیان موجب شد تا در نهایت لارگانی با معذرت خواهی از رنجبرزاده بحث را تمام کند.

از دیگر حاشیه‌های جالب امروز مجلس، لحظات پایانی نطق علی کُرد نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت‌آباد بود. او  که با وجود تمام شدن زمان نطقش، چندان به پایان دادن صحبت‌هایش راغب نبود، در نهایت با برخورد عملی پزشکیان مواجه شد. نائب رئیس مجلس دستور داد تا میکروفون نماینده مردم خاش را قطع کنند تا شاید او رضایت دهد.

نکته جالب این بود که این نماینده با وجود قطع بودن میکروفون همچنان به خواندن نطق ادامه می‌داد و موجب خنده همکارانش شد.

اما حاشیه سازی برخوردهای لفظی نمایندگان به همین جلسه ختم نشد، چه آنکه برخورد میان پزشکیان و کریمی قدوسی در جلسات گذشته مجلس موجب شد تا محسن کوهکن نسبت به لزوم استفاده از ادبیات درست در مجلس، تذکر بدهد.

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در جلسه علنی امروز و با ارائه تذکر آیین نامه ای به استناد ماده ۷۹ قانون آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در جلسه چهارشنبه هفته گذشته اتفاقی در مجلس افتاد که در مشروح مذاکرات نیز ثبت شده است.

او در توضیح ماجرا گفت: یکی از همکاران نطقی داشت و در آخر صحبتش رئیس جلسه می خواست صحبت کند؛ برای اینکه تذکر ما به گوش ایشان برسد فریاد زدیم که شما حق صحبت ندارید و استناد هم داشتیم؛ ایشان هم در پاسخ به ما گفت «بگیر بنشین سرجات، من جواب شما را نمی دهم، اگر می خواهید دعوا کنید بفرمایید بیرون!»این برای دیگران که مطالب را می شنیدند ذهنیت ایجاد می کند، در حالی که ما به شما ارادت داریم و هر زمانی که احساس کنیم باید به دو نایب رئیس محترم مجلس تذکر دهیم کنار گوش شان گفته ایم.

کوهکن خطاب به لاریجانی تاکید کرد: از شما درخواست می کنم این مساله را بررسی کنید که در هیات رئیسه از ادبیات فاخر استفاده شود؛ «دست شما درد نکنه» و «قرآن بخون» اینها ادبیات زیبنده مجلس نیست. البته اینها در تذکرهای خصوصی نیز گفته شده است. اگر نماینده ای آرام صحبت کند و به گوش رئیس جلسه نرسد اگر فریاد بزند چطور باید با او برخورد شود!؟ این نکته را هم مشخص کنید که اگر حین نطق نماینده ای، حرف رئیس جلسه تحریف شد و یا به وی توهین شد آیا در جایگاه رئیس جلسه امکان اینکه هم تشخیص بدهد که تذکر حق او است و هم به عنوان رئیس به خودش وقت صحبت بدهد، چنین امکانی وجود دارد یا خیر؟

پس از تذکر محسن کوهکن، نماینده لنجان علی لاریجانی رئیس مجلس درباره درگیری لفظی میان کریمی قدوسی و پزشکیان گفت: در این چند دوره مجلس که من حضور داشته ام چنین مساله ای نداشته ایم و اداره کنندگان جلسه از این مسائل عبور می کنند، اما اینکه آیا رئیس جلسه حق پاسخ دادن دارد یا خیر باید آیین نامه را بررسی کرد اما به طور کلی کسی که جلسه را اداره می کند نیز مثل بقیه حق دارد که اگر تهمتی به او زده شد یا حرفش تحریف شد بتواند تذکر دهد؛ در عین حال بنای کار ما این نبوده است.

البته این تذکر کوهکن موجب شد تا کواکبیان در پایان جلسه در حمایت از پزشکیان بگوید:«ما با همه تواضع و فروتنی همینجوری دوستت داریم! حالا بعضی از همکارها دوستت ندارم، اشکال ندارد. »

 

نظر شما