شناسهٔ خبر: 25060699 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گام اول دانشگاهیان در مسیر حمایت از کالای ایرانی

صاحب‌خبر -
سال 97 آغاز شد، فرمانده فرمان «حمایت از تولید داخلی» را صادر کرد و سربازان برای اجرای فرمان به خط شدند. دانشگاهیان اعم از مسئولان وزارتخانه و معاونت علمی ریاست جمهوری تا مسئولان دانشگاه و اساتید و دانشجویان و کارکنان که همواره خود را سرباز نظام دانسته‌اند به سرعت احساس تکلیف کردند و خود را در برابر اجرای این فرمان از بقیه اقشار مردم موظف‌تر دیدند چرا که تولید باید به دست محققان صورت گیرد و ارتقای فناوری تولید نیز کار همین محققان و دانشگاهیان است. درباره اینکه دانشگاهیان چگونه می‌خواهند در برابر فرمان مقام معظم رهبری حرکت کنند با برخی مسئولان دانشگاهی گفت‌وگو کردیم که همگی از عزم جزم برای تحقق شعار سال سخن گفتند چرا که برای رونق اقتصاد کشور باید به همین سمت برویم.
 آنها نخستین گام را برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت می‌دانند و استارت حرکت را هم زده‌اند.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اجرایی کردن شعار سال از سوی نهادها گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال توجه به تولید داخلی نام نهادند و از این رو حمایت از کسب‌وکارهای فناورانه نیز باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: کسب و کارهای فناورانه خدماتی باید توسعه یابد همانطور که بسیاری از استارتاپ‌های موفق دنیا در حوزه خدمات فعال هستند و ورود به حوزه کسب و کارهای فناورانه و تولیدی فناور، مستلزم توسعه این کسب و کارها است.
ستاری، پیوند میان ایده‌های فناورانه و بازار رقابت را مهم‌ترین چالش کسب و کارهای دانش بنیان خدماتی برشمرد و اظهار داشت: در این راستا استارتاپ‌های خدماتی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه رقابت‌های فناورانه زمینه‌ساز توجه نگاه‌ها به سوی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جوانان خلاق کشور است، گفت: کشور نیروهای انسانی جوان و خوبی دارد و باید این افراد وارد بخش‌های صنعتی شوند.
وی عنوان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان مستلزم شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری کارآفرینی است و رشد روزافزون استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نشان می‌دهد این زیست بوم در حال شکل‌گیری و بلوغ است.
از سوی دیگر جشنواره ملّی، فرهنگی هنری «ایران‌ساخت» رویدادی ملی است که از سوی ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان اجرا می‌شود.
این جشنواره ملی با اهداف جریان‌سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی و کارآفرینی اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت از خدمات و تولیدات دانش‌بنیان ساخت ایران، ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت و همچنین کمک به برجسته سازی کالاهای مرغوب ایرانی برگزار می‌شود.
نخستین دوره این جشنواره سال 1395 برگزار شد و امسال دومین دوره جشنواره ایران ساخت در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.
البته با توجه به اینکه سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «حمایت از کالای داخلی» نام گرفته است، مسئولان جشنواره ایران ساخت نیز تغییری را در این جشنواره ایجاد کرده‌اند و این جشنواره امسال دو بخش جدید را تجربه می‌کند.
پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ، علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: دومین دوره جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران‌ساخت» در سال جاری که مصادف است با نام‌گذاری حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با هدف جریان سازی و تولید محتوا در راستای فرهنگ‌سازی و ترویج گفتمان کالای ایرانی برگزار می‌شود.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، هدف اصلی این جشنواره را جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه‌های مرتبط عنوان کرد و افزود: دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت، حمایت از تولید ایرانی را دنبال می‌کند و بر همین اساس، «فناوری ایرانی کسب و کار ایرانی» شعار و راهبرد اصلی این جشنواره است.
 کرمی به رویکرد گفتمان‌سازی این جشنواره برای کمک به فعالان عرصه اقتصاد دانش‌بنیان ‌اشاره کرد و افزود: «ایران‌ساخت» ضمن کمک به ساماندهی واردات بی‌رویه از یک سو و ارج نهادن به تولیدات ایرانی باکیفیت از سوی دیگر، اصلاح فرهنگ نادرست در بی‌توجهی به تولیدات دانش‌بنیان ایرانی و حمایت از کالاهای ساخت داخل را دنبال می‌کند.
در عین حال، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره  به نامگذاری این سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: از آنجایی که مقام معظم رهبری امسال را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامیدند به نظر می‌رسد همه مسئولان باید نکات مهمی را در این حوزه مدنظر داشته باشند.
وی افزود: «حمایت از کالای ایرانی» یکی از نکته‌های حساس و کاربردی بحث اقتصاد مقاومتی است که بارها و بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است؛ به این معنی که «اقتصاد مقاومتی» قطعاً در صورتی تحقق پیدا می‌کند که ابزارهای لازم آن فراهم باشد و یکی از ابزارهای این موضوع «حمایت از کالای ایرانی» توسط تک‌تک مردم مؤمن و معتقد ایران اسلامی است.
کلانتری تاکید کرد: وقتی این اتفاق رخ دهد و کالای ایرانی در اولویت سبد مصرف خانوارهای ایرانی قرار بگیرد، هم پول کشور در جیب بیگانه نمی‌رود و فرار سرمایه اتفاق نمی‌افتد و هم مراکز تولیدی و کارخانجات داخلی رونق پیدا می‌کنند، از طرفی هم جوانان فرهیخته‌ای که به شکر خدا به وفور در ایران اسلامی وجود دارند،‌‌اشتغال پیدا می‌کنند و به تبع آن، بحث ازدواج و مسکن هم حل خواهد شد، رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: حقیقتا احساس بنده این است که این شعار یک شعار بسیار هوشمندانه و دقیق است که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شده و ضرورت و اهمیت آن برای عموم مردم ایران قابل درک است.
وی افزود: «حمایت از کالای ایرانی» یک شعار ویژه دولت و قشر خاصی از جامعه نیست، این یک شعار فراگیر و عمومی است که از همان ابتدای مطرح شدن و در طی این دو هفته‌ای که از سال جدید گذشته، آثار آن در عموم مردم ایران دیده می‌شود.
کلانتری خاطرنشان کرد: هم قشر تحصیلکرده به شدت متوجه این مسئله است که «حمایت از کالای ایرانی» چه تاثیری خواهد داشت و هم افرادی که به عنوان شغل‌های آزاد کار می‌کنند، کسبه، کارخانه‌دارها، تولیدکننده‌ها و همه مردم متوجه اهمیت آن هستند و الحمدلله کار را هم شروع کرده‌اند.
از سوی دیگر، سیداحمد معتمدی رئیس‌دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفت: البته دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه می‌توانند همپا با سایر اقشار در خرید کالای داخلی پررنگ‌تر عمل کرده و حتی نقش الگو برای دیگر اقشار جامعه را داشته باشند، ولی به‌طورکلی نقش دانشگاه‌ در تحقق شعار سال، بیشتر نقش‌های میان‌مدت و درازمدت است. به این صورت که باید به شکلی در بخش‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود که خروجی آن دانشجویان کارآفرین باشند.
وی افزود: راه‌حل این مسئله افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است، دانشگاه‌ها باید به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب بخشند که این مسئله بسیار خوب صورت گرفته ولی باید تولید با کیفیت بهتر صورت گیرد و قیمت‌ها نیز کاهش یابد تا خریدها از کالای داخلی بیشتر شود که این مسائل به بحث‌های فناوری مرتبط می‌شود.
جبار علی‌ذاکری سرپرست دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای داخلی عنوان شده و دانشگاه‌ها نیز در راستای رسالت خود موظف به ارتقای کیفیت در تولید و استفاده از فناوری‌های جدید هستند، گفت: برای عملیاتی سازی و اجرایی شدن شعار سال، ارتقای صنایع و محصولات داخلی در دستور کار دانشکده‌های دانشگاه علم و صنعت قرار گرفته است.
وی افزود: دانشگاه علم و صنعت یک دانشگاه فنی و مهندسی است که امسال با توجه به شعار سال به دنبال ارتقای کیفیت و توان تولید و همچنین استفاده از فناوری‌های جدید در تولیدات هستیم زیرا این مسائل رسالتی است که بر دوش ما قرار دارد.
ذاکری ادامه داد: بخصوص دانشکده‌های مکانیک، برق و عمران، مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت در راستای فرمایش مقام معظم رهبری رسالت کنترل فرایند تولید را در دستور کار قرار داده‌اند.
سرپرست دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: امیدواریم با تعامل بیشتر با صنایع و شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدی، محصولات مورد نیاز بخش‌های صنعتی را تأمین کنیم.
به علاوه، حسین قدیانی رئیس‌سازمان بسیج علمی کشور نیز در همین زمینه اظهار داشت: برای آنکه صنعت و اصناف کشور بتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند دو بحث مطرح می‌شود، یکی فرهنگ سازی در مصرف کالای داخلی و دیگری توانمندی در تولید و کیفیت بالا که هر دوی این مسائل به مباحث علمی در دانشگاه مرتبط می‌شود.
وی افزود: ما باید بدانیم چه اتفاقی افتاده که فرهنگ استفاده از کالای ایرانی از کشور رخت بربسته، این مسئله باید مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای فرهنگ‌سازی استفاده از کالای داخلی ترویج شود.
قدیانی گفت:‌ البته ما باید بتوانیم نیازهای مردم را نیز در داخل تولید کنیم که در بخشی از این نیازها توانمندی داریم ولی در قوانین و مقررات مشکلاتی وجود دارد و در بخشی دیگر نیز باید توانمندی‌های علمی را کسب کنیم. بنابراین مجموعه‌های علمی و پژوهشی باید در هر دو زمینه فعالیت کنند که این فعالیت‌ها در سازمان بسیج علمی آغاز شده است.
وی ادامه داد: ما در حال طراحی سامانه‌ای هستیم تا لیستی از تولیدات ساخت داخل در آن لحاظ شود تا مردم با ورود به این سامانه بتوانند از محل رفع نیازهای خود مطلع شوند و قیمت و مشخصات آن کالا نیز در سامانه لحاظ می‌شود، مطالعات اولیه ایجاد این سامانه آغاز شده و امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌ها بتوانیم تا پایان امسال کار طراحی این سامانه را به پایان برسانیم.
به گزارش فارس، البته آنچه مسلم است دانشگاهیان که عزم جزم و همت بلندی برای حمایت از کالای ایرانی دارند، چشم انتظار مساعدت مسئولان بالادستی در زمینه بهبود و تسهیل قوانین و روند کار نیز هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما