شناسهٔ خبر: 25060687 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی سیاست‌های آمایش آموزش عالی مطرح شد؛

ترفیع اساتید بر اساس انجام پژوهش‌های کاربردی/اختصاص ۱ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها به "مدیریت سبز"

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین آیین‌نامه‌ای برای واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم‌وفناوری و مراکز رشد خبر داد و گفت: با اجرای این آیین‌نامه شاهد ایجاد برج‌های فناوری در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا باقری امروز در سومین جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی سیاست‌های آمایش آموزش عالی با ارائه گزارشی از عملکرد هیات امنا افزود: در گذشته دانشگاه‌ها در زمینه تربیت نیروی انسانی کارشناس برای نیازهای تخصصی کشور و تامین کادر هیات علمی در موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی و علمی فعال بودند، ولی در دوران جدید نیاز است که علاوه بر تامین نیروی انسانی، فارغ‌التحصیلان کارآفرین و پاسخگو به نیازهای کشور را نیز تربیت کنند.

وی از دوران جدید فعالیت دانشگاه‌ها با عنوان دوره "گذار" یاد کرد و ادامه داد: در دوران گذار دانشگاه‌ها باید موتور محرک در کنار سایر دستگاه‌ها باشند، از این رو باید باید به سمت ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنند؛ ولی در این مسیر تهدیداتی وجود دارد.

باقری، ناتوانی دانشگاه‌ها در برآورده کردن انتظارات جامعه به‌ویژه نیازهای به سرعت در حال تغییر را از جمله این تهدیدات نام برد و یادآور شد: متزلزل شدن نقش دانشگاه‌ها به عنوان تنها مرجع تولید دانش، عدم امکان تداوم آموزش به صورت گذشته، تعدد مراکز آموزش عالی و نبود نظام مدون از دیگر تهدیدات رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در عین حال با تاکید بر اینکه در این زمینه فرصت‌هایی پیش روی ما قرار دارد، خاطر نشان کرد: الگوهای کم و بیش موفق داخلی و خارجی از جمله فرصت‌های پیش روی ما در این راستا است، به عنوان مثال ایده‌های جدیدی در دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این زمینه ارائه شده است.

وی، تقویت باور علمی در سطح ملی در استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی برای رفع مشکلات، تعدد مراکز آموزش عالی به عنوان یک فرصت برای افزایش رقابت و ایجاد مراکز با محوریت‌های خاص مراکز آموزش عالی، فراهم بودن شرایط توسعه ارتباطات بین‌المللی برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی به‌ویژه ایرانیان مقیم خارج، فراهم شدن امکان دسترسی وسیع و آسان به اطلاعات و دانش‌های جهانی از طریق فضای مجازی و مواجهه با انتظارات فراتر از دوره قبل را از دیگر فرصت‌های پیش روی دانشگاه‌ها برای رسیدن به نسل سوم عنوان کرد.

باقری اظهار کرد: در حال حاضر وزارت علوم ظرفیت‌های قانونی اسناد بالادستی چون نقشه جامع علمی، قانون اهداف و سیاست‌های وزارت علوم، قانون تشکیل هیات امنا، ماده یک قانون احکام دائمی، آیین‌نامه ارتقا و آیین‌نامه ترفیع را در اختیار دارد و وزارت علوم می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌های قانونی به انتظارات جامعه پاسخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از این ظرفیت‌های قانونی در اختیار هیات امنا بوده و بخشی در دانشگاه‌ها قرار دارد، یادآور شد: در دوران گذار هیات‌های امنا عالی‌ترین مرجع قانونی و نیروی پیشران هر نوع تغییر در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی هستند، ضمن آنکه این هیات‌ها در ایجادشبکه‌ای از افراد صاحب نفوذ برای حل مشکلات دانشگاه‌ها، همسو کردن مدیران استانی و ایجاد شگردهای الکتریکی برای حمایت و ایجاد انگیزه در مدیریت دانشگاه‌ها نقش موثری دارند.

باقری، اندیشمند بودن، مشرف بودن به فضای کسب و کار بخش‌های مختلف اقتصادی استان، آمادگی لازم برای صرف وقت در دانشگاه‌ها را از ویژگی‌های هیات امنا نام برد و یادآور شد: در سال‌های اخیر اقداماتی از سوی هیات امنا اجرایی شده است که از آن جمله می‌توان به تدوین سیاست‌ها و موضوعات راهبردی در هیات امنای دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و آموزش عالی، همکاری فعال با معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم برای تصویب دایمی شدن قانون هیات امنا در مجلس و سرعت بخشیدن در ابلاغ مصوبات هیات امنا اشاره کرد.

وی تدوین شرح وظایف نمایندگان وزارت علوم در دانشگاه‌ها و موسسات غیر انتفاعی (300 موسسه غیر انتفاعی) با همکاری حوزه معاونت آموزشی را از دیگر اقدامات هیات امنا عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن سامانه هیات امنا (سامانه سامان‌ها) به منظور مدیریت الکترونیکی فرآیندها با همکاری ایرانداک راه‌اندازی شده است.

قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه 3 راهبرد تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی، تدوین طرح جامع عمرانی برای موسسات فاقد طرح جامع و تدوین طرح جامع نیروی انسانی در دفاتر هیات امنای این 3 راهبرد دنبال می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس به اصلاح آیین‌نامه اعطای ترفیع به اعضای هیات علمی اقدام شد که در این راستا اعلام شد اعضای هیات علمی برای ترفیع باید حداقل 60 درصد امتیازات پژوهشی آنها باید از برنامه‌های پژوهشی هدفمند مصوب باشد.

به گفته وی، بر اساس اصلاحات انجام‌شده اعطای پایه تشویقی اعضای هیات علمی با رویکرد تولیدات علمی در مرز علم و تحقیقات کاربردی خروجی محور تعیین شده است.

باقری اضافه کرد: علاوه بر آن دستورالعمل اجرایی نحوه همکاری استادان و محققان و متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تدوین شده است که در این زمینه تسهیلاتی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ علمی استادان و محققان ایرانی خارج از کشور در نظر گرفته شده است.

وی تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت اعضای هیات علمی را از دیگر اقدامات وزارت علوم ذکر کرد و افزود: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها بدون قانون و ضوابط آسیب‌هایی را به دانشگاه‌ها وارد می‌کند؛ از این رو بر اساس دستورالعمل تدوین‌شده ایده محوری شرکت‌ها باید با یکی از فناوری‌های تولیدشده در دانشگاه‌ها تطبیق داشته باشد؛ ضمن آنکه وظایف آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی نیز حفظ شود.

باقری با اشاره به تدوین آیین‌نامه واگذاری اراضی در پارک‌های علم و فناوری، توضیح داد: بخش خصوصی در اراضی وابسته به دولت تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد؛ از این رو با هماهنگی مراکز حقوقی، آیین‌نامه‌ای را برای واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین کردیم که با تدوین این آیین‌نامه در استقرار شرکت‌ها در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ایجاد شد، به گونه‌ای که شاهد ایجاد برج‌های فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت تخصیص یافتن اعتبارت پژوهشی به این حوزه، خاطر نشان کرد: در صورت عدم نظارت بر این امر تمام اعتبارات صرف سایر حوزه‌ها خواهد شد که با دستورالعملی که تدوین شد، 20 درصد اعتبارات دانشگاه‌های سطح یک، 15 درصد اعتبارات دانشگاه‌های سطح 2، حدود 10 درصد از بودجه‌های دانشگاه‌های سطح 3 و 30 درصد اعتبارات موسسات پژوهشی باید صرف فعالیت‌های پژوهشی و علمی شود.

به گفته این مقام مسوول، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید هر سال گزارشی از هزینه‌کرد خود را ارائه دهند.

قائم مقام وزیر علوم از اختصاص یک درصد اعتبارات دانشگاه‌ها به "مدیریت سبز" خبر داد و افزود: این برنامه در سال‌های 95 و 96 اجرایی شد و بر این اساس یک درصد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف استفاده از انرژی‌خورشیدی، اصلاح موتورخانه‌ها و تاسیسات شد.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه 70 درصد اعتبارات مراکز آموزشی از منابع دولتی است، یادآور شد: برای خروج از این وضعیت باید به سمت تنوع بخشی منابع مالی حرکت کنیم که در این راستا اقدام به راه‌اندازی بنیادهای خیرین و نیکوکاری کردیم که تاکنون 65 بنیاد در دانشگاه‌ها تشکیل شده است.

باقری، اجرای 106 طرح عمرانی با همکاری 125 فرد خیّر را از جمله اقدامات این بنیادها نام برد و اضافه کرد: علاوه بر آن مقرراتی وضع شده است که بر اساس آن دانشگاه‌ها با بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنند که عمده فعالیت آنها ساخت آزمایشگاه‌های مرجع بوده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اقدامات هیات‌های ممیزه، گفت: در این راستا اقدام به واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری موجود در ستاد وزارت علوم به موسسات با هدف تمرکززدایی و پرداختن به امور برنامه‌ریزی و نظارت کردیم.

به گفته این مقام مسوول، اجرای این امر منجر به کاهش شکایات از هیات‌های ممیزه شده و این مهم موجب شده که دیگر هیچ پرونده‌ای از طریق ستاد وزارت علوم رسیدگی نشود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما