شناسهٔ خبر: 25060139 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

تابش نشست فراکسیون محیط زیست با کلانتری را تشریح کرد

علت استعفای کاوه مدنی از زبان رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس درباره علت استعفای کاوه مدنی گفت: پدر و مادر کاوه مدنی به دلیل اینکه دارای یک فرزند بودند راضی به ادامه فعالیت های وی نشدند اما کاوه مدنی اعلام کرده است که در هر حال یار و مددکار محیط زیست کشور در هر نقطه از دنیا خواهد بود. در خصوص سایر فعالین بازداشت شده نیز رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد که علیرغم اینکه هیاتی 4 نفره از سوی رئیس جمهور برای پیگیری این موارد مامور شده است، اما در جریان نیستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دیده بان ایران؛ محمدرضا تابش در تشریح نشست مشترک اعضای فراکسیون محیط زیست، فراکسیون شفاف سازی و کلانتری رئیس سازمان محیط زیست، گفت: این نشست با هدف بررسی شرایط گذشته، فعلی و آینده دریاچه ارومیه برگزار شد، البته در این نشست در خصوص شرایط تالاب های کل کشور و حوادث به وجود آمده در حوزه محیط زیست برای فعالان این حوزه نیز بحث ها و گفت وگوهایی به عمل آمد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه وضعیت دریاچه ارومیه در گذشته و تا پیش از شروع به کار دولت آقای روحانی بررسی شد، همچنین در خصوص طرح های احیاء این دریاچه نیز در سال های آینده صحبت هایی میان نمایندگان صورت گرفت ضمن اینکه بررسی هایی در خصوص بودجه مصوب شده و میزان تخصیص های صورت گرفته درباره احیای دریاچه ارومیه نیز انجام شد.

وی تصریح کرد: در تمام کشورها مسائل امنیتی را تبدیل به موضوعات سیاسی و موارد سیاسی را به مسائل اجتماعی و عادی تبدیل می کنند اما در کشور ما مسائل اجتماعی تبدیل به موارد امنیتی می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تبعات این عملکرد این است که نهادهای مردمی و NGOها برای فعالیت در این عرصه دچار تردید می شوند ضمن اینکه فرار مغزها نیز در کشور افزایش پیدا کرده و اعتماد میان مردم و حاکمیت در صورت عدم توجیه افکار عمومی نسبت به اقدامات کاهش پیدا می کند.

تابش با اشاره به اینکه ماهیت برخی مسائل و مشکلات به وجود آمده برای فعالان محیط زیست تخصصی بوده و باید مراجع ذی ربط مسائل را بررسی کنند، گفت: اما حواشی آن و توجیه افکار عمومی مسئله مهمی بوده که اگر به آن توجه نشود تبعات سویی برای کشور دارد بنابراین فراکسیون محیط زیست نیز در این خصوص گزارشی را با استفاده از اظهارات کارشناسی صاحبنظران آماده کرده، طی روزهای آینده به رؤسای سه قوه تقدیم خواهد شد.

کاهش 20 درصدی بارندگی نسبت به 20 سال گذشته

وی با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه قبل از اقدامات صورت گرفته برای احیاء در این جلسه تشریح شد، افزود: طبق اظهارات رئیس سازمان محیط زیست بیشترین دلیل برای شرایط حادث شده در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه ناشی از تغییر اقلیم بوده که 31 درصد تغییر اقلیم در طی این سال ها رخ داده است به ویژه کاهش بارندگی که نسبت به 20 سال گذشته 20 درصد بارندگی در کشور کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: مصرف آب کشاورزی سدهای احداث شده نیز آب ورودی به دریاچه ارومیه را تنزل داده است، به عنوان مثال سالانه 40 سانتیمتر سطح دریاچه کاهش پیدا کرده است البته طرح های نجات دریاچه ارومیه نیز در این جلسه تشریح شد.

تلاش برای جلوگیری از برخاستن غبار نمک از دریاچه ارومیه

تابش با بیان اینکه در خصوص جلوگیری از برخاستن غبار نمک از دریاچه ارومیه نیز اقداماتی صورت گرفته است، گفت: برای احیای دریاچه ارومیه برنامه 10 ساله تدوین شده است که از سال 93 قرار بود سالیانه یک هزار و 800 میلیارد تومان برای این مسئله بودجه اختصاص پیدا می کرد اما طی دو سال گذشته سالانه حدود 650 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای احیای دریاچه ارومیه اعتبار در نظر گرفته شد.

کاهش 20 میلیارد متر مکعبی آب دریاچه نسبت به 19 سال گذشته

وی تاکید کرد: در سال 78 متوسط آب دریاچه ارومیه 22 میلیارد مترمکعب بود که در حال حاضر به کمتر از 2 میلیارد متر مکعب رسیده است بنابراین احیای دریاچه ارومیه کاری سخت و شاید نشدنی باشد البته در همه تالاب های کشور به دلیل کاهش ورودی آب، تغییر اقلیم و کاهش بارندگی چنین شرایطی وجود دارد.

انتقال 350 میلیون متر مکعب آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه

تابش ادامه داد: طرح مهار آب های مرزی یکی از برنامه های قابل قبول برای احیای دریاچه ارومیه و بحث انتقال آب از رودخانه زاب از طریق تونل در حال حاضر مطرح است بنابراین با بهره برداری از این تونل 650 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود البته در خصوص منابع و مصارف هزینه ها نیز صحبت هایی شد که طبق گفته رییس سازمان محیط زیست میزان منابع و مصارف به طور شفاف در سایت سازمان محیط زیست و دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد.

وی گفت: حداقل از 40 درصد از منابع تجدیدپذیر آب می توان استفاده کرد بنابراین سالیانه 90 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود دارد که 40 درصد آن 36 میلیارد مترمکعب می شود اما در حال حاضر 97 میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می شود که در دنیا کشور ما از این نظر رتبه هفتم را دارد، همچنین برای استفاده از فاینانس نیز گفته شد که مجوز لازم از سوی سازمان برنامه بودجه صادر شده و یک شرکت اتریشی در این زمینه اعلام آمادگی کرده است اما توجه به این مورد بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد.

تابش در خصوص بازداشت فعالان محیط زیستی افزود: طبق اظهارات رئیس سازمان محیط زیست نقل قول ها در این مورد بسیار می باشد برخی دستگاه ها تعدادی از این افراد را متهم به جاسوسی کرده اند، اما نظرات کارشناسی وزارت اطلاعات تقریبا بر خلاف آنها است ، البته در خصوص استعفای آقای کاوه مدنی نیز تاکید شد که علیرغم فشارهای به وجود آمده ایشان تمایل به ادامه فعالیت ها در محیط زیست داشت اما به دلیل عدم رضایت پدر و مادر وی استعفا داد.

وی تاکید کرد: پدر و مادر کاوه مدنی به دلیل اینکه دارای یک فرزند بودند راضی به ادامه فعالیت های وی نشدند اما کاوه مدنی اعلام کرده است که در هر حال یار و مددکار محیط زیست کشور در هر نقطه از دنیا خواهد بود. در خصوص سایر فعالین بازداشت شده نیز رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد که علیرغم اینکه هیاتی 4 نفره از سوی رئیس جمهور برای پیگیری این موارد مامور شده است، اما در جریان نیستیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: در ملاقات های صورت گرفته فراکسیون محیط زیست در عید با رئیس قوه قضائیه، رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر اطلاعات و رئیس مجلس این موارد گشایش هایی صورت گرفت بنابراین امیدواریم موضوع برای افکار عمومی تبیین شده و خانواده ها از بلاتکلیفی فرزندان خود نجات پیدا کرده و اگر مراحل بازجویی تمام شده مکالمات تلفنی میان افراد و اعضای خانواده آن ها صورت گیرد.

نظر شما