شناسهٔ خبر: 25059662 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بخشنامه آخوندی را اجرا نکنید!+ سند

رییس سازمان نظام مهندسی به مراکز زیرمجموعه خود در استان‌ها اعلام کرده که مجاز به اجرای بخشنامه عدم دریافت ۵ درصد وزیر راه وشهرسازی نیستند و با متخلفین برخورد خواهد شد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
در جدیدترین واکنش به بخشنامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که سازمان نظام مهندسی از این پس حق برداشت ۵ درصد از حقوق مهندسان را ندارد، فرج‌الله رجبی رییس این سازمان به مراکز تابعه نامه زده که مجاز به پیروی از بخشنامه وزیر نیستند. در بخشی از این نامه آمده است: "مطابق ماده (۲۳) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مسوولیت اجرای تصمیمات شورای مرکزی با رییس شورا می‌باشد، لذا به صراحت اعلام می‌نماید که وفق مصوبه این شورا مبنی بر عدم ابلاغ بخشنامه‌ی مذکور، روسای سازمان‌ها و اعضای هیات مدیره مجاز به اجرای آن نمی‌باشند و با متخلفین بر اساس ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد. "

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ۲۶ دی‌ماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای اعلام کرد سازمان نظام مهندسی از این پس حق دریافت پنج درصد از دستمزد مهندسان را ندارد. به دنبال این ابلاغ، جنجال‌هایی در سازمان نظام مهندسی شکل گرفت و رییس این سازمان گفت که دریافت رقم کارمزد از اختیارات مجامع استان‌های سازمان نظام مهندسی است. به بیان دیگر، رجبی، آخوندی را از دخالت در امور داخلی این سازمان منع کرد.

پس از آن در روز ۵ بهمن ماه عباس آخوندی "دستورالعمل اجرای منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یا قبول منافع متعارض فراهم می‌آورد" را صادر کرد که به موجب آن کارکنان ۹ دستگاه از گرفتن کار در سازمان نظام مهندسی منع شدند. بعد هم بخشنامه‌ای از طرف وزیر راه و شهرسازی صادر شد مبنی بر این که مالک باید مهندس ناظر را خود انتخاب کند. در کنار این موضوعات، آیین‌نامه کنترل ساختمان به روزهای پایانی خود رسیده که بر اساس آخرین اصلاحیه قرار است کنترل ساختمان به شهرداری‌ها واگذار شود. این موضوع نیز از جمله مواردی است که  با منافع نظام مهندسی در تضاد است. مجموع این چهار عامل باعث شد تا یک دعوای تمام‌عیار بین وزارتخانه و سازمان نظام مهندسی شکل بگیرد.

نهایتا اوایل اسفندماه هر دو دستگاه دور یک میز نشستند و بر سر موارد اختلافی گفت‌وگو کردند اما تقریبا نتیجه‌ای که منجر به نزدیک شدن آرای دو طرف شود به دست نیامد. آخوندی در آن جلسه بر روی مواضع قبلی خود مبنی بر منع حضور دوشغله‌ها در نظام مهندسی، ارجاع کنترل ساختمان به شهرداری‌ها و حق انتخاب مهندس توسط مالک تاکید و در مقابل، رجبی وزارتخانه را به دخالت در امور سطحی و داخلی سازمان نظام مهندسی محکوم کرد. رجبی هم‌چنین دارایی ۱۵۰۰ میلیارد  تومانی سازمان را که پیش از این وزیر در یک برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرده بود را مایه افتخار دانست و گفت که ظاهراً ذائقه مسئولان در کشور به داشتن سازمان‌های ورشکسته عادت کرده است. به گفته وی سازمان نظام مهندسی درآمد دارد و خدمات خوبی ارائه می دهد و یک ریال هم از دولت و بودجه عمومی نمی گیرد؛ آیا باعث ناراحتی است یا اینکه وجود چنین سازمان هایی باعث افتخار است؟

مخالفت با اجرای بخشنامه موسوم به ۵ درصد از سوی رجبی در حالی انجام می‌شود که او ابلاغیه دیگر وزیر را مبنی بر عدم تکفل همزمان اموری که زمینه تعارض منافع را فراهم می‌کند در بعضی سطوح اجرا کرده است. یکی از این موارد برکناری مدیر روابط عمومی این سازمان در آخرین روزهای سال گذشته بوده که همزمان عضو هیات مدیره نظام مهنسی اصفهان نیز هست. امسال انتخابات سراسری سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار می‌شود و رجبی هم احتمالا از شیراز کاندیدا خواهد شد.

بخشنامه آخوندی را اجرا نکنید!+ سند

برچسب‌ها:

نظر شما