شناسهٔ خبر: 25059219 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

50 درصد برنامه های پیشگیرانه اعتیاد نیازمند همکاری مردم است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل توسعه و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: اجرای 50 درصد برنامه های پیشگیری اولیه از اعتیاد نیازمند همکاری مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد بیرجندی روز سه شنبه در همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در اردبیل افزود: پیشگیری اولیه از اعتیاد جزو اولویت های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر تعیین شده و بیشترین اعتبار نیز به این حوزه اختصاص می یابد.
وی با بیان اینکه می بایست از قابلیت و ظرفیت های مناطق مختلف برای پیشگیری اولیه از اعتیاد استفاده شود، گفت: باید متناسب با ظرفیت های هر منطقه نگرش مسوولیت پذیری نسبت به این مقوله اصلاح یافته و با همکاری مناطق، فرهنگ پیشگیری در جامعه نهادینه شود.
وی افزود: اقدامات مربوط به پیشگری اولیه اقدامی هزینه بر برای کار کردن در کنار هم و رسیدن به یک هدف مشترک و مهم است و باید در این خصوص استراتژی های لازم به کار گرفته شود.
بیرجندی برنامه ریزی و برنامه سازی را از جمله اقدامات بسیار مهم در راستای رسیدن به هدف پیشگری اولیه برشمرد و افزود: اعتیاد از جمله موضوع های بسیار مهم میان رشته ای و تخصصی بوده و نیازمند نگاه بین المللی و منطقه ای برای برنامه ریزی مدون می باشد.
بیرجندی به وجود 6 استان در منطقه سه کشور در راستای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: استان های آذربایجان شرقی و غربی ، کردستان ، اردبیل ، گیلان و زنجان از جمله این استان ها هستند که با برنامه ریزی منسجم و مدون می توانند در راستای پیشگری اولیه به صورت جمعی و هماهنگ عمل کنند.
وی با اشاره به وجود 400 سمن فعال در حوزه پیشگری از اعتیاد در استان های منطقه شمال غرب و شمال کشور اشاره کرد و این تعداد سمن را برای کل جمعیت این استان ها ناکافی دانست.
او ادامه داد : باید در راستای رشد یکپارچه و منسجم سازمان های غیر دولتی در استان ها اقدامات لازم صورت گرفته و تعداد سمن ها به نسبت جمعیت افزایش یابد تا در راستای برنامه ریزی برای همگانی کردن مقابله با مواد مخدر تلاش ها افزون شود.
اولین همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر شمال غرب کشور با حضور 6 استان به مدت 2 روز در استان اردبیل برگزار شد.
ارائه پنل های علمی و فرهنگی ، برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای معتادان بهبود یافته و همچنین سخنرانی های علمی و جامعه شناسانه از بخش های این همایش بود.
/6016/3006

نظر شما